Gå til innhold

Pandora, en ny håndholdt open-source konsoll


Oly

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok at jeg venter til over nyttår jeg også. Har fått litt ekstra med cash fra jula, og siden jeg nå etter hvert skal ha meg ny PC, går det meste av pengene jeg har nå inn i den. Men, det skal bli gøy å få seg en skikkelig håndholdt jeg kan spille de gode gamle FF'ene på!

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
Jeg har lest at en PS1 emulator så og si allerede er i boks,
er en video av den når den kjører Final Fantasy VII. En eventuell Nintendo 64 emulator ligger foreløbig på is slik jeg har forstått det, utvikleren av PSX4Pandora har uttalt at han før eller senere vil ta en titt på dette, men pr i dag er han opptatt med PS1 emulatoren.

 

I og med at GP2Xen allerede har dannet et passe stort community med et stort antall emulatorer, skal det visstnok ikke være en spesielt komplisert og tidkrevende prossess å porte disse over til Pandoraen (både GP2X og Pandora bruker ARM CPUen).

 

ScummVM skal også være så og si ferdig portet til Pandoraen.

 

En

er også klar for lansering, og en
ser også lanseringsklar ut. Jeg vet ikke helt hvordan situasjonen er med mame enda, men noe sier meg at den blir lanseringsklar kort tid etter Pandoraen har blitt lansert til allmennheten :)
Der tok du meg på senga, selvfølgelig deler GP2X og Pandora likheter både i hardware og OS slik at mye av programvaren allerede utviklet for GP2X kan portes. Da blir jo ventetiden for funksjonsdyktige emulatorer langt mindre! Men N64 og GBA har uansett en lang vei å gå, da disse to systemene er spesielt vanskelige å emulere og samtidig ikke har en lang utviklingshistorie bak seg med GP2X. PSPen kan emulere det meste allerede i dag, og den koster litt over en tusenlapp så jeg vil si den er et minst like godt kjøp dersom det er spilling man ønsker å bedrive. I tillegg får man jo med noen bonuser som en PSP, og et godt etablert og gigantisk comunity.
Lenke til kommentar

Jeg har fra før av en PSP, men bruker den ikke til emulatorer. Hovedgrunnen til dette er problemet med ghosting på PSPens LCD. Jeg prøvde Sonic the Hedgehog på en Sega Mega Drive emulator, og jeg ble helt svimmel av å se på når det rutete mønsteret under gresset kom i bevegelse. Da viste det hvor svak PSPens display for meg var på kjappe 2D platform spill.

 

Generelt har communitiet til PSP også vært kjent som et mindre vennlig enn GP2Xen sin motpart. Når en ny applikasjon/emulator blir lansert i homebrew communitiet, er det dagligdags at utakknemmlige 14tisser spammer forumemnet til programvaren med "LOL SUCKZOR OMG".

 

Jeg har selv lest et sitat fra en som utvikler programvare til både GP2Xen og PSPen, at GP2Xens sitt community generelt er "vennligere og mere intelligent". Både GP2Xen og Pandoraen har den fordelen at det ikke helt appelerer til mainstream markedet, men mot et mer sofistikert publikum (aka geeks), dvs mindre plageånder.

 

En annen ulempe til PSPen i homebrew sammenheng er at den består av lukket hardware. Da vil det bli mer problematisk å få utnyttet alle PSPens ressurser i homebrew, i motsetning til både GP2X og Pandora som er open source.

 

PSPen har dog en utmerket PSX emulator. Pandoras kommende PSX emulator har den fordelen at den kan konfigureres på den måten, at man kan benytte texture-filthering på PSX spill (akkurat som på PC). Jeg har forstått det slik at PSPen ikke har noen optimale MAME eller Amiga emulatorer (full speed), noe Pandoraen vil kunne få.

 

Min spådom er at når Pandoraen blir lansert, vil PSPens community (i hvertfall homebrew utviklerne) mer eller mindre vil flytte over til Pandoraens community.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tja. Mange som allerede har PSP, og Pandora er relativt dyr. For mange er det antageligvis lettere og billigere å skaffe en PSP.

 

Men nå er det ikke lenge til de første Pandora-konsollene blir sendt ut. Har bestilt en fra første batch, så krysser fingrene for at jeg får den før jul.

 

OpenPandora Ltd. åpner nå for å sende ut eksemplarer av den endelige konsollen til utviklere, så jeg vil tro at et tilfredsstillende antall brukbare emulatorer kommer i løpet av de første månedene. Til releasen vil med stor sansynlighet SNES, Amiga og PSX kjøre i 100% hastighet.

 

Pandora får forresten 256MB RAM og 512MB NAND som en bonus for trøbbel med forhåndsbestillingene. Så da kan en se frem til multitasking. :laugh:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ja folkens da er det gått NØYAKTIG 1 år siden noen postet noe som helst i denne tråden . Etter hva jeg har skjønt og lest er den ikke helt ferdig enda, og den har blitt utsatt gang på gang på grunn av at prototypene rett og slett ikke har holdt mål.

 

http://www.open-pandora.org/index.php kan dere lese dere fram til grunnene til at den har blitt utsatt så lenge. Perfeksjon er vel stikkordet her

 

Imens kan dere nyte denne videoen som er splitter ny, og viser 4 - 5 Pandora maskiner i aksjon :)

 

 

Prisen ligger på 330 dollar = 1906 norske kroner . Jeg skal hvertfall ha en etterhvert :)

Lenke til kommentar

Ikke akkurat prototypene som det er feil med, men heller at skallene ikke har vært helt som de skal, pluss at kineserne som skal lage dem har muligens vært litt trege med støpeformen. Men ja, perfeksjonen er til stede.

 

For øyeblikket vil utviklerne ha litt større åpning til å trekke stripsen til skjermen ned til hovedkortet og litt lengre vandring på skulderknappene, krympingen som oppstår når plasten kjøles skal være løst. Det er antatt at neste versjon sendes til Michael Weston (MWeston) i Canada nå den 17. Ellers er det meste som det skal, bare litt mer mekking på software'n som kommer over tid.

 

PS: Vi nordmenn må betale €298.22, eller 2,528.98kr for basispakken i skrivende stund, uten avgifter. Selv betaler jeg nesten 3900 for full pakke med skall (case), TV-kabel og 48-timers frakt. Batteri, pekepenn og lader er inkludert i basisprisen.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gjennoppliving av gammel tråd. Det er nesten som en reise i fortiden da jeg ser hvor lenge siden jeg opprinnelig laget denne tråden, men uansett:

 

Pandora'en er nå på sin siste fase av produksjonen før den lanseres, og nå har det kommet klarsignal til kineserne for å masseprodusere kabinettene til Pandora'en. Alt utenom tastatur+kabinett (som blir produsert samtidig), har nå (slik jeg har forstått det) blitt ferdigprodusert, da i ca 4000 eksemplarer.

 

phoca_thumb_l_assembledpandora.jpg

 

Som dere ser, så er sluttproduktet nokså ulikt den opprinnelige mock-upen på forsiden av denne tråden.

 

For fortløpende nyheter, sjekk denne uoffisielle blog'en Pandorapress

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Nå venter jeg spent på å få min sendingsbekreftelse via e-post til min Pandora. For ikke så altfor mangen dager siden fikk de første heldige i Pandora-køen mottatt sin håndholdte konsoll :)

 

Jeg er selv et sted i mellom 400-500 i denne køen, så jeg ser ikke bort ifra at jeg vil motta sendingsbekreftelsen til denne gadgeten i løpet av denne uken, ettersom de 300 første konsollene har blitt bygget & sendt til kunder verden rundt.

 

(Hvor lang tid det tar før konsollen blir sendt til at jeg mottar den, er jeg derimot ikke like optimistisk til. Jeg hadde ikke vært overrasket denne saken ville ha seg en liten tur på ca 2 uker til tollvesenet før jeg mottar den ;) ).

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

*bump*

 

Dinside har kjørt en artikkel om denne nå, journalisten har åpenbart fått fingrene i et eksemplar. :)

http://www.dinside.no/868746/pandora

 

Noen her som har fått den ennå?

 

 

Jeg har den irrasjonelle 'må ha'-følelsen nå, selv om specs har falmet litt siden 2008.. :p

 

Jeg fikk vel min en gang i januar, men mistet kjapt interessen for den pga mye etterslep på skjermen. Samtidig begynte jeg å digge å spille emulator-spill og den slags ved å koble PCen til TVen, og bruke PS3 kontrolleren til gamepad (uoffisiell driver).

Lenke til kommentar

Har du fått et 'mandagseksemplar' eller er etterslepet et generelt problem?

 

 

 

Edit: En forumtråd som tar opp problemet.

http://boards.openpandora.org/index.php?/topic/3197-screen/page__p__54939__hl__screen+lag__fromsearch__1#entry54939

 

Ser ut som skjermkvaliteten varierer litt.

 

Jeg tror at dette er et generelt problem, men det er godt mulig at ikke alle klarer å se dette (ikke alle fanger opp detaljer på samme måte). Dette vises særdeles godt på en NES emulator med spill som Metroid, hvor det veksles ofte mellom lyse og mørke farger. Ghostingen vises temmelig godt på Sonic the Hedgehog til Sega Mega Drive (Green Hill Zone, sjakkbrett-mønsteret).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...