Slacks Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hei! Jeg har bestemt meg for å gå fullstendig over til ubuntu. Av denne grunn ønsker jeg også å formatere min eksterne harddisk til ext3 filsystem. Har prøvd gparted og det ser ut som at det blir velykket. Men den vil ikke la meg kopiere noe til disken. Er det noe spesielt jeg bør gjøre? Føler nemlig at ntfs er for ustabilt i bruk med ubuntu. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 høres ut som et rettighets problem. I en terminal skriver du *sudo chown brukernavnetditt:brukernavnetditt /banen/der/disken er montert* Hvis alle skal ha mulighet til å skrive til disken i.e flere brukere skriver du istedet *chmod 777 /banen/der/disken er montert* Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jepp, sett rettigheter og eventuelt eierskap. Du kan gjøre det med chown, ghgrp og chmod, eller du kan gjøre det fra GUI. Bare start Nautilus eller Dolphin som root. Så høyreklikker du og endrer properties. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Jepp, sett rettigheter og eventuelt eierskap. Du kan gjøre det med chown, ghgrp og chmod, eller du kan gjøre det fra GUI. Bare start Nautilus eller Dolphin som root. Så høyreklikker du og endrer properties. Er ganske linux noob så er ikke helt sikker hvordan jeg kjører nautilus som root, eller for den saks skyld kjører som root i det hele tatt. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jepp, sett rettigheter og eventuelt eierskap. Du kan gjøre det med chown, ghgrp og chmod, eller du kan gjøre det fra GUI. Bare start Nautilus eller Dolphin som root. Så høyreklikker du og endrer properties. Er ganske linux noob så er ikke helt sikker hvordan jeg kjører nautilus som root, eller for den saks skyld kjører som root i det hele tatt. Hvis du har brukt Ubuntu en stund så har du nok vært root en gang eller to, feks. når du installerer oppdateringer så spør den etter passord - etter at det er oppgitt så kjører du oppdateringsprogrammet i egenskap av å være root(superbruker). For å starte filbehandleren Nautilus i egenskap av å være root så gjør du følgende;Start en terminal ev. trykk Alt + F2 og skriv inn gksu nautilus. Du kan nå endre rettighetene til den aktuelle mappen ved å høyreklikke på den, velg "Properties" og så fanen "Permissions". Samme kan gjøres direkte i en terminal, les mer her; http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/filepermissions.html http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fileowner.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå