Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Soundtrack


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte igjennom «1492: Conquest of Paradise» for noen mnd siden. Finner «Blade Runner» bedre, men det har kanskje sammenheng med at jeg også har sett selve filmen..?

 

Soundtracket til «Twin Peaks - Fire Walk with Me» og «Mulholland Drive» holder høyere kvalitet enn Lost Highway. Sistnevnte er likevel ikke et dårlig valg. Synd at det mangler «Song to the Siren».

 

Soundtracket til «Pulp Fiction» finner jeg noe oppskrytt, men det er ingen tvil om at det bane vei med fokus på kul musikk og filmdialog. Synes musikken til «Jackie Brown» er mange hakk bedre, men det har sikkert sammenheng med at jeg liker 70-talls soul.

 

Michael Mann er flink til å sette sammen musikk til sine filmer. «The Insider» og «Heat» holder høy kvalitet. Musikken til «Miami Vice» er jo bedre enn selve filmen. «The Insider» har musikk av Lisa Gerrard og Pieter Bourke. Gerrard burde ha kommet på listen med for sitt utmerkede samarbeid med Zimmer for musiken til «Gladiator».

 

Noen andre gode soundtracks jeg kommer på i farten: «Merry Christmas, Mr Lawrence», «Pyscho», «Taxi Driver», «Magnolia», «Risky Business» (kun musikken til Tangerine Dream).

Lenke til kommentar

Sier meg enig med Computerwelt i rangering av Lynch-filmene. Og hvor er Bernard Herrmann? "Psycho" var banebrytende i filmmusikkens sammenheng og "North by Northwest" appellerer til et rotete sinn, men selv holder jeg en knapp på "Vertigo". Pur magi.

Nino Rota har laget større musikk enn "The Godfather", men dette handler vel mer om filmens popularitet og plass i historien. "Giulietta Degli Spiriti" og "Il Casanova Di Federico Fellini" er så meget bedre.

Peter Thomas, Henry Mancini, John Barry, Jerry Goldsmith, Armando Trovaioli, Bruno Nicolai m.fl. burde også være representert. Ligetis bidrag til Kubricks "2001" er også fine saker. Når det er nevnt, morsom liste.

Lenke til kommentar

Litt av en liste det der var, er totalt uenig i alt, men er vel derfor det er subjektivt. The Fountain har uten tvil veldig fin og stemningsfull soundtrack, men hva med Remember the Titans, Crimson Tide, LOTR, Star Wars, The Prince of Egypt, Gladiator, Braveheart? At ingen av de fikk en "honorable mention" engang er helt latterlig.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan det går an å lage en slik liste uten å nevne hverken Star Wars, LOTR, Schindler's list, Braveheart eller Legends of the Fall.

Blir de for kommersielle, og ikke sære nok for en slik liste?

For Lost Highway er så kommersielt? ;)

 

Musikken til Lost Highway er mye mer slående enn sine større søsken. At filmen og musikken er overskygget av Twin Peaks og Mulholland Dr gjør det bare enda mer rettferdig å ha det på lista.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Synes soundtracket til Den fabelaktige Amelie fra Montmartre er fabelaktig, det er en av mine favoritt filmer!:D

 

Men, jeg synes Road To Perdition's soundtrack (Thomas Newman) er fantastisk. Veldig fin musikk, mye piano, anbefaler det på det sterkeste.

Se filmen hos Youtube

en av mange fine

 

Han har også laget musikken til The Shawshank Redemption og American Beauty, blant annet, laget mye fin filmmusikk.

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Michael Mann er flink til å sette sammen musikk til sine filmer. «The Insider» og «Heat» holder høy kvalitet. Musikken til «Miami Vice» er jo bedre enn selve filmen. «The Insider» har musikk av Lisa Gerrard og Pieter Bourke. Gerrard burde ha kommet på listen med for sitt utmerkede samarbeid med Zimmer for musiken til «Gladiator».

Co-sign. Michael Mann er utrolig flink til å sette sammen musikk til sine filmer. Er enig her, men synes du har glemt en film som har kanskje tidenes soundtrack: The Last of The Mohicans. Jeg får frysninger hver eneste gang åpningsscenen begynner.

 

Kjekssjokolade: Jepp. Thomas Newman har laget mye fantastisk.

 

Slike lister blir veldig subjektive og har egentlig ingen fasitsvar. Men savner noen soundtracks som jeg synes forbigår de fleste på lista.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For vel legge til mine favoritt soundtrack, som negge går langt utenpå de middelmådige filmene de var til.

Soundtracket til "Singles", mye fin grunsj musikk.

Kongen derimot(imo) er "Judgement Night" Rap møter rock/metal. Den beste samarbeidsplaten jeg har hørt :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...