Gå til innhold

Canon EOS 5D mk II - noen som har kjennskap til når denne kommer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen vet noe, men mange tror at en oppgradering kommer i løpet av 2009.

Med mindre du ikke har 5D allerede, så det det mulig å gjøre gode kjøp på denne utgående?? modellen nå. Har sett den brukt på foto.no til kr. 12.000,-. I USA får du 5D for 2000 USD.

5D er akterutseilt på mange måter i forhold til andre merker og for så vidt andre Canon-modeller, bortsett fra en ting : bildekvalitet. For meg er bildekvalitet viktigst, ikke alle mulige "kjekke og ha ting"

Lenke til kommentar
Ingen vet noe, men mange tror at en oppgradering kommer i løpet av 2009.

Jeg velger å være litt mer optimistisk og tror at den kommer i tide til PhotoKina messen som er i september. Med andre ord en lansering rundt 20. august.

Tom

Det håper jeg også på. Jeg solgte nettopp min kjære 5D for å få råd til neste generasjon.

Lenke til kommentar
5D er akterutseilt på mange måter i forhold til andre merker og for så vidt andre Canon-modeller, bortsett fra en ting : bildekvalitet. For meg er bildekvalitet viktigst, ikke alle mulige "kjekke og ha ting"

Jeg mener at det er mange områder 5D er akterutseilt på, som ikke bare er kjekt-å-ha.

For eksempel hastighet. Er vel ikke lenge før 5D er det tregeste kameraet i Canonsortimentet nå?

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er mange områder 5D er akterutseilt på, som ikke bare er kjekt-å-ha.

For eksempel hastighet. Er vel ikke lenge før 5D er det tregeste kameraet i Canonsortimentet nå?

Du har helt rett i at en del proffbrukere nok ergrer seg over hastigheten/arbeidsflyten..

På den annen side, så er det interessant å se dette i perspektiv..

Jeg for min del er vanvittig glad for å fremdeles sitte med helmanuelle kamera/ mellomformat- som en balanse til maskingeværtaktene jeg hadde på D2Xs og D300- Noen ganger tror jeg alle kan ha godt av litt "slow" photography. Jeg hadde nok garantert vært en 5D eier om jeg ikke var så dypt inne i Nikonsystemet, rett og slett fordi jeg ikke enda ikke har opplevd at hastighet har vært en problematikk i mine type bilder. (Bildekvalitet har jeg derimot ergret meg over lenge og vel.)

Lenke til kommentar

Sant nok. 5D er ikke noe maskingevær, men hvor ofte trenger du mer enn 3 bilder pr. sekund?

Jeg har 40D i tillegg og bruker det skjelden på "full"hastighet. Når jeg tar actionbilder av min doberman i full firsprang er 6 bps kjekt og ha,dog..

Eneste jeg savner på 5D er en innebygget sensorrens, noe à là den på 40D som faktisk er noenlunde effektiv..

Lenke til kommentar

Når Norges internasjonalt mest kjente sportsfotograf Kjetil Kausland (se en annen tråd under Fotografering) bruker 5D, så burde hastigheten ikke avskrekke amatører som oss. Han brukte tidligere 1D MkII, og fortalte meg for halvannet år siden at han ønsket å bruke 5D, men var redd 5D var for treg. Han har åpenbart funnet ut at den ikke er det. Husk at F3 langtfra hadde en skuddtakt på 11 fps, og det virker som om vi er enige om at sportsbilder var bedre før i tiden.

Lenke til kommentar

Det er også masse spekulasjonr på om Canon blir å lansere 2 modeler (3D og 7D) isedenfor en ny 5D.

Det kan også hvære at Canon ble overasket av Nikon D3, og at det er veldig mye aktivitet på utviklingsavdeling hos Canon for tiden for å komme med noe som er bedre en Nikon.

Vi får bare vente og håpe på at JP kjøper opp et restparti på 5D.

Lenke til kommentar

Som oftest er ikke 8bps noe man trenger. Andre trenger det aldri.

Når man først har behov for det er det allikevel greit at muligheten er der.

I tillegg, betaler man 10x så mye for et kamera som et annet vil man gjerne at det er bedre på ALLE måter, ikke bare de fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...