Gå til innhold

Finale evt. Sibelius


7r

Anbefalte innlegg

Noen som sysler med disse musikkprogrammene her? Jeg har begge disse programmene i nyere versjoner, men kan ingen av dem! Har videre et digitalt piano (Yamaha P-80) tilkoblet den ene MIDI-porten til en break-out-box/Audio Dock (E-MU 1820m) tilhørende og tilkoblet et PCI-lydkort fra Creative Professional, forøvrig veldig bra saker. Medfølgende til denne hardwaren er:

  • PatchMix DSP Application -et software-mixebord med oversikt over alle tilkoblingspunkter og deres "level".
  • Cubase VST 5.1 -redigering av lydspor og innstillinger.
  • WaveLab -redigering av lyder.

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He, he..

Begge disse er først og fremst notasjonsprogrammer. Hva er det egentlig du lurer på? Det kunne jo være en ide å lese igjennom manualen som fulgte med da du kjøpte dem. ;)

 

Joda, det hadde vært en idé det. Jeg skal sette meg litt mer inn i det. Jeg har jo brukt programmene litt, spesielt Sibelius i forbindelse med noe scanning, redigering og notasjon; har litt mindre kjennskap til Finale. Men problemet mitt nå for tiden er å få lyd i sakene. Har altså koblet til med MIDI-kabler...

 

Innstillingene i PatchMix lagres i såkalte sessions-filer. Her kan jeg velge å ta frem ...glemte å si at det er et sync-card med SMPTE-reader, der det løper en tidskode (START/STOPP). Dette er etter hva jeg har forstått til bruk for synkronisering mellom ulikt utstyr. Videre finnes det på mixebordet et effect-palette for pålegging av ulike lyder og klanger (effekter). Valg av opptaksfrekvenser (44.1 Hz, 48 Hz, 96 Hz, 192 Hz), valg mellom MIDI-port og bruk av synk.kort samt I/0 -innstillinger finnes i session-settings.

 

I PatchMix gjøres som sagt innstillinger på in-/output:

  • På oversikten over inputs er det ikke annet å forandre på enn rekkefølgen av stripes (hvert input er en stripe) på mixebordet. Det er physical og host -input i to forskjellige vinduer.
  • På oversikten over outputs velger man hvilke physical eller host -output som skal gå innom mixebordet eller til monitor.

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Mens vi snakker om Sibelius, jeg har et lite problem og det er at det krever veldig mye av maskinen min. Skal det være sånn? Går rimelig tregt noen ganger.

 

AMD X2 2.4ghz, 1GB ram, ATI 3870

 

Disse programmene kan jo bruke mye ram på store filer, hvis du har noen heftige partiturer da.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg er litt på tynn is nå. Men det er i alle fall anbefalt å ha en del ram når man arbeider med musikkfilene. Da mener jeg særlig lydfilene, notasjonsprogrammet bruker vel kanskje ikke mer enn det Word bruker på sine dokumenter.

 

Det kan være at Sibeliusen din laster inn en del lyder osv. når du starter opp programmet?

Endret av 7r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...