Gå til innhold

Hva har du laget i C++? (Beskriv dine verk og link det videre)


Anbefalte innlegg

Hei fellow C++ programmere!

 

Etter noen års erfaring innen programmering av forskjellige språk (VB6.0, ASP, C# og litt Perl) faller jeg alltid tilbake til gode gamle Visual C++ 6.0 (MFC) for å programmere Windows applikasjoner. Det er noen med den enkel editoren og at MSDN som ikke skal bakes inn over alt :)

 

dessverre benytter jeg ikke VS2008 enda pga konverteringen av eksisterende prosjekt fra VS6.0 til f.eks VS2005 / VS2008 ikke er smertefritt (Hvis noen har noen tricks, kom med dem ;))

 

Som de fleste C++ programmere har jeg en drøss med halvferdig klasser og funksjoner som aldri "ser dagens lys", men fra tidligere har jeg publisert flere "hjelpefunksjoner" til andre programmere. Nå kommer jeg til å ramse opp litt forskjellig jeg har laget / gjort mtp C++.

 

Programmer

Program: SizeMe

Beskrivelse: Grupperer enkelt filer & mapper basert på det mediumet man vil kopiere/flytte datene til

 

Program: UnPacker

Beskrivelse: Ved parrallell utpakking vil harddisk aktivitet og CPU gå i taket. Programmet legger alle jobbene i kø og utfører jobben sekvensielt.

 

Program: StackCopy

Beskrivelse: Legger alle kopieringsjobbene i kø og utfører jobbene sekvensielt.

 

Program: VNC-modifikasjoner for fullskjerms toolbar

Beskrivelse: Viser minimer, maksimer og lukk når man er i fullskjerm i VNC. UltraVNC har implementert denne i deres kildekode

 

Program: WinUtil

Beskrivelse: Legger til tre knapper, H = Hide, A = Always on top, T = transparent, et vindu som følger det vinduet som er aktivt.

 

Winamp modifikasjoner (det var her C++ interessen startet :))

Program: Netsync

Beskrivelse: Spiller lik musikk på alle slave avspillere. Du som master kan da ha lik musikk i alle rom.

 

Program: Winamp fjernkontroll med styreprogram

Beskrivelse: En av mine første nettverksprogrammer med den gangen, fancy grafikk, hehe.

 

Program: Microsoft Allergic Mouse

Beskrivelse: En liten morsomhet på TG 2006 der denne saken var med i Useless compo'n. Musa nyser og beveger på seg når den er i et Microsoft vindu ;)

 

Artikler

Navn: Mouse progress control

Beskrivelse: Scrollbar som følger musen vha global hooks

 

Navn: Folder quickpick

Beskrivelse: Lar deg legge til favoritter i "Browse for folder" API-en uten å endre ditt eksisterende program

 

Navn: Full screen captionbar

Beskrivelse: Kildekoden til fullskjermstoolbaren brukt i VNC klonene

 

Navn: Hide scrollbars from CListCtrl

Beskrivelse: I gamle CListCtrl mistet man muligheten til å scrolle ved "No Sliders" option, denne funksjonen "gjemmer" scrollbarene (brukt i en fullscreen touchapp der scrollbars ikke var nødvendig)

 

Navn: HeaderToolbar

Beskrivelse: Toolbar som kun viser overskrifter og bilder, ble også brukt i en fullscreen touch-app.

 

Name: MessageMod for Winamp 3.xx

Beskrivelse: En utdatert artikkel, men kan være matnyttig hvis man skal lage en lignende WM_COMMAND kontroll som Winamp benytter. Bakgrunnen var at 3.xx versjonen ikke lenger hadde støtte for WM_COMMAND funksjonene lenger, derfor ville denne pluginen fixe det. Etter tredje releasen av denne versjonen tror jeg programmeren fikk sparken, derfor blei det Winamp 5, dvs 3+2 :)

 

Nybegynner kode

Navn: Bondesjakk

Beskrivelse: I min spede begynnelse hadde jeg kurs for noen videregående klasser i C++ MFC programmering. Det var denne stygge koden de fikk å bryne seg på ;)

 

Navn: TelnetChat

Beskrivelse: Som tidligere, skoleklassen var intressert i nettverksprogrammering så jeg prøvde å vise dem en enkel telnetchat løsning.

 

Navn: Micosoft Allergic Mouse source code

Beskrivelse: Fikk noen mail om kildekoden til den allergiske musa, derfor la jeg den ut. Men var ingen kloner på TG08 gitt :)

 

Hva er ditt bidrag til verden med C++ prosjekter?

Endret av Largie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har holdt på en del år jeg også, men har egentlig ikke lagd så mange nevneverdige programmer. Har påbegynt mange flere prosjekter enn jeg har fullført, for å si det sånn :p Uansett, her er et par av programmene jeg har lagd ferdig (programmene ligger som vedlegg).

 

Snake: Et av mine første ordentlige programmer. En remake av spillet Snake (kjent fra bl.a. Nokia mobiler) som fullscreen DirectX spill. Har ikke lenger kildekoden til denne (den var uansett ganske spaghetti).

 

RuneTransfer: Vanlig Windows filoverføring gikk ekstremt tregt over LAN'et der jeg bodde i fjor (fant aldri ut hvorfor), så jeg lagde likegodt en liten sak som et alternativ til standard Windows overføring (bruker WinSock). Fungerte faktisk en god del raskere, pluss at det er lettere å se hvor lang tid som er igjen.

 

Numeric Translator: Lite program som lett oversetter mellom desimal, binær og heksadesimale tall. Kan dessuten slå opp ASCII bokstaver.

snake.zip

runetransfer.zip

numtrans.zip

Endret av rune420
Lenke til kommentar

Imponerende samling du hadde Lars :)

 

Alle som har utviklet litt i VS 6.0 har savnet det ved overgang til 2003/2005/2008 - skulle ønske de ville holde .Net utenfor utviklingen av selve studio. Synd vi ikke kan få de nye kompilatorene til å virke i VC6, for de er endel bedre enn VC6 sine.

Lenke til kommentar

Har laget et "make it yourself" vertical scrolling space shooter spill.

 

Det følger med en level, men det er ganske mye morro som kan tweakes til i datafilene for den som gidder. Det var en skoleoppgave, og deadlinen var så tight at jeg ikke fikk tid til å lage mer enn en level.

 

Spåk : C++ (DUH)

Grafikk API: Open GL

Lyd API: FMod

 

All grafikk er laget av meg, lyden er det nok andre som står for.

 

http://tore.grasrot.net/NCReleaseShareV1.1.rar

 

EDIT: Da jeg laget spillet hadde jeg ikke så mye peiling på hvordan å få spillet til å kjøre like fort på alle maskiner. Derfor laget jeg en primitiv framerate sperre. Hvis spillet går for fort kan du prøve å skru på Force V-Synch på open-gl settings på skjermkortet.

 

Si ifra hvis dere liker det da ;)

Endret av Nailer
Lenke til kommentar

Helt ypperlig at det finnes noen seriøse brukere her :)

 

rune420:

Transer saken virker jo kjekk der kopiering blir avbrutt :) Har du brukt andre kompilatorer siden GUI-en ikke kjører standard farger osv?

 

Oldman:

Takk. Har du noen gode tips for overgangen til VS2008 i C++? Jeg sliter virkelig med å like den nye editoren

 

Nailer:

Meget pent! Når du sier skoleoppgave, hvilken skole er det? Lurer jo også på hvilket karakter du fikk for spillet :)

Hvilken parser brukte du til XML-biten, jobber litt med tinyxml myself om dagene :)

Lenke til kommentar
Oldman:

Takk. Har du noen gode tips for overgangen til VS2008 i C++? Jeg sliter virkelig med å like den nye editoren

Har ikke brukt VS 2008 til annet enn C# enda, og da er editoren ganske god. Skal oppgradere ett C++ prosjekt til VS2008 snart, så da håper jeg det blir bedre enn 2005 ihvertfall.

Ellers kom det jo nå en oppdatering av MFC, så det er håp om at C++ ikke glemmes helt i Visual Studio.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

@ Lagrie:

Skolen heter NITH.

Xml parseren finner du her: http://www.applied-mathematics.net/tools/xmlParser.html og er helt super enkel å bruke.

 

Spillet fikk jeg AAA på, vel karakteren går ikke høyere enn A, men læreren var godt fornøyd for å si det sånn. Fikk en jobb pga spillet også =)

 

Ellers vil jeg anbefale dere å prøve Visual Assist X (http://www.wholetomato.com), som er et uvurderlig verktøy for programmering i C++. Intellisense fra himmelen og støtte for skikkelig refactoring gjør den gull verdt.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar

Begynte med noe enkle hello world -aktig, litt cin og cout, deretter et program som fant pi ved hjelp av Leibniz' formel. Ikke mye å skryte av, men nå holder jeg på med et program som løser Rubik's Cube 3x3x3. Det er en konsollapplikasjon, du taster inn alle fargene på hver side av en scramblet kube, så kommer løsningen i form av bokstavkoder. Løsningen baseres på algoritmer, ikke noe randomgreier.

Kanskje interessant for noen? :p

Rubik_Solver.zip

Neste skritt blir å animere løsningen i OpenGl eller noe sånt, samt kunne "taste" inn fargene i et grafisk brukergrensesnitt.

Legger ved en liten bruksanvisning hvis noen skulle få lyst til å prøve:

 

Hold hele tiden styringen på hva som er foran, topp, bunn etc, programmet antar at du har samme side vendt mot deg hele tiden.

Skriv inn fargene i den rekkefølgen de er i den "utbrettede" kuben som vises når programmet starter.

 

Flyttekodene er:

U - Up

D - Down

L - Left

R - Right

F - Front

B - Back

 

Stor bokstav betyr med klokka, liten mot klokka.

 

 

Edit: Argh, noe er bagga med denne, andre enn meg får feilmelding når de starter programmet -.-

Endret av Nano-
Lenke til kommentar
Helt ypperlig at det finnes noen seriøse brukere her :)

 

rune420:

Transer saken virker jo kjekk der kopiering blir avbrutt :) Har du brukt andre kompilatorer siden GUI-en ikke kjører standard farger osv?

 

Nei, jeg har faktisk kun brukt standard Windows API GDI funksjoner og kompilert med Visual C++ (ikke noe MFC eller lignende).

GUIet er egentlig bare noe jeg klaska sammen ganske raskt, men det er faktisk slik fonter og kontroller ser ut som default med standard GDI (ser litt Windows 3.11 ut).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I skolesammenheng har jeg laget en talestyrt versjon av dette spillet.

 

Ellers holder jeg på med et lite tøyseprogram som skal gjøre simuleringer av forskjellige sorteringsalgoritmer. Poenget med progammet er bare at det skal bruke mye CPU, slik at jeg kan bruke det til å eksperimentere med å kjøre flere prosesser med forskjellige nice-verdier på unix-maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...