Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En blits vinklet mot taket vil uansett gi litt skygger i øyenhulen. Det er likevel drøyt å kalle Fong "bare tøv", og produktene "håpløse" mener da jeg. Selv om man er uenig med en person i et standpunkt rettferdiggjør ikke en kommentar som det. Det er jo å avskrive en person totalt. Vi skal være litt forsiktige med å avskrive andre fotografer totalt. Jeg tipper han har større grunn til å kalle både deg og meg for "tøv", enn det du har til å kalle ham det.

Jeg har brukt flere typer softboxer i min tid, men denne virker som den mest effektive. Den eneste kritikk den har fått er at den sluker en del lys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ledetallet du skall se på, nå er ikke jeg 100% sikker på om alle produsentene måler det på samme måten.

Nikon måler på "gamlemåten" - dvs. med zoomhodet på 35mm. De andre juger på seg en hel masse ved å måle med zoomhodet på 105mm. Nikons ledetall ser derfor direkte latterlige ut, om man ikke vet hva man sammenligner... :)

Lenke til kommentar
Jeg har brukt flere typer softboxer i min tid, men denne virker som den mest effektive. Den eneste kritikk den har fått er at den sluker en del lys.

Nå kan man jo ikke kalle det en softbox, men har du, eller andre på forumet, noen erfaring med effekten av Sto-fen Omni-bounce? Har den noe for seg?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke?

Er vel mer en diffusor, men det er underordnet. Poenget er: Har du, eller andre på forumet, noen erfaring med effekten av Sto-fen Omni-bounce? Har den noe for seg?

Sjekker du fora der bryllupsfotografer vader så finner du en del om den, så det bør være en praktisk sak å ha i bag-en.

Lenke til kommentar

Omnien er ikke en diffuser, men en spreder. Den fungerer veldig bra under tak og mellom vegger når lyset kan bounce i alle retninger å fylle ut alle skygger, men ute i det fri har den ikke mye å stille opp med mot en softbox (som er en diffuser) annet enn at den er mindre og mer håndterlig. Jeg har to stk. og vurder å kjøpe meg en til den siste sb-800 min, men når resultatet teller bruker jeg heller grids, dishes, snoots, brollies og softboxer siden man kan kontrollere lyset mer da og man slipper å ha med en til å holde (mennesker er de beste stativene, hands down ). Fatter egentlig ikke at flere journalister ol. bruker omnien? Den er liten og krever så si null innsats å bruke og det er ikke tvil om at den gir mye mye bedre lys enn direkte blits.

btw. er det rett som PM sider at den krever endel mer lys enn direkte blits så jeg pleier å bruker flash compensaton +0.7-1.0 sånn ca. for å ikke få undereksponerte bilder, men det er jo relativt til distanse. Ett annet tips for å ikke miste for mye lys er å tape en papirbit el. på den halvdelen som peker bakover sånn at lyset ikke lekker så mye.

Endret av Psyc0re
Lenke til kommentar
Virkelig, du prøver for hardt..

Syns forøvrig Gary Fong er bare tøv, leste en gang at han argumenterte med at det erstatter studiosett for mange tusen. Hvis man vet hva man vil med bildene sine er disse produktene helt håpløse.

Hallo hallo! Det er det største tøvet jeg har lest på lenge. Selv om du er uenig i hans påstand (noe jeg også er), så betyr ikke det at Gary Fong er bare tøv (hvilket egentlig betyr at han ikke eksisterer, noe jeg kan avkrefte på det sterkeste). De er også langtfra håpløse, hvis du da ikke hevder at blitsdefusere er håpløse. Har du kraftig blits er Lightsphere den beste du kan få. Jeg tipper du aldri har eid en blits, EivindF.

Kjære deg, det fungerer kjempefint til å spre lyset, men ikke til alt han vil ha det til. Jeg står for det jeg sier, hvis man har en klar tanke om hvor man vil med bildene sine (utseendemessig, altså) ville jeg mye heller kjøpt en blitskabel eller radiosett. Supplementer gjerne med et hjemmelagd bouncecard av papir festet med teip, mye billigere enn en bit plast til 600kr. Med gary fong unbelievable toilet lookalike whaletail™ sitter du igjen med hundrevis med kliss like bilder. Det samme som om du kun bruker blitsen din til å tilte i taket. Jeg eier nok av blitser, aner ikke hva det har med saken å gjøre..

Hadde ikke en litt mer relevant sammenligning vært å vise forskjellen på blits reflektert fra taket og blits gjennom lightsphere?

bruk youtube så ligger det flust med videoer som viser deg dette!

Lenke til kommentar

for å muligens stille dagens dummeste spørsmål. mener enkelte her at jeg kan stille opp EV på blitzen for å begrense lystapet med SB600?

jeg lover å legge ut test bilder med fong saken. Er man redd for å tape 600 kr for å teste ut noe som mange er fornøyd med, så brenner man kanskje ikkje nok for foto?

For 1000 kr fikk jeg 3 saker fra fong, en sammenlegbar reflektor 32 tommer, et gråkort, og noen farge gel. fra USA.

Lenke til kommentar
Er man redd for å tape 600 kr for å teste ut noe som mange er fornøyd med, så brenner man kanskje ikkje nok for foto?

Det var jo en imponerende idiotisk kommentar. Legger den inn i "hall of fame" textfilen din som jeg holder på å komponere.

for å muligens stille dagens dummeste spørsmål. mener enkelte her at jeg kan stille opp EV på blitzen for å begrense lystapet med SB600?

Ja.

Lenke til kommentar
Er man redd for å tape 600 kr for å teste ut noe som mange er fornøyd med, så brenner man kanskje ikkje nok for foto?

Det var jo en imponerende idiotisk kommentar. Legger den inn i "hall of fame" textfilen din som jeg holder på å komponere.

Ja.

jeg er veldig fornøyd med at ikkje alle skriver på samme nivå som deg. kom tilbake når du selv har dradd igang tråd etter tråd med nyttig info, så kan vi snakkes.

god middag!

Lenke til kommentar

Typisk stjeler en Omnibounce ell. i overkant av 1EV av blitsens effekt. Dette er viktig å vite dersom du bruker blitsen manuelt.

Imidlertid er jo dette noe kameraets blitsstyring "ser" under TTL-lysmåling. Den vet ikke hvilket lurium du har puttet på blitsen din, den vet bare hvilken output den må ha for å eksponere korrekt. Min er faring er derfor at det slett ikke er nødvendig å kompensere manuelt ved bruk av slike ting.

Lenke til kommentar
En blits vinklet mot taket vil uansett gi litt skygger i øyenhulen. Det er likevel drøyt å kalle Fong "bare tøv", og produktene "håpløse" mener da jeg. Selv om man er uenig med en person i et standpunkt rettferdiggjør ikke en kommentar som det. Det er jo å avskrive en person totalt. Vi skal være litt forsiktige med å avskrive andre fotografer totalt. Jeg tipper han har større grunn til å kalle både deg og meg for "tøv", enn det du har til å kalle ham det.

hei. ka bruker du selv?

Lenke til kommentar
PM.

forstår jeg deg riktig når du sier at blitzens styrke har veldig mye å si? MAO at SB600 og muligens SB800 er ubrrukelig med fong saken foran?

Både sb600 og 800 burde holde. Og om de ikke holder så er produktet ganske håpløst. Blir litt drøyt lang recharge tid om sb600 på 1/1 ikke klarer å gi nok lys :p (med en OK blender).

Tror nok de fleste som bruker fong origamien er medium gode / dårlige fotografer. Det er ihvertfall mitt inntrykk av div. forum i usa. De fleste som er overgjennomsnittlig gode finner vanligvis bedre løsninger, og noen klarer ikke se bedre løsninger så de kjøper slike til 600,- og håper det gir de bedre blitz bilder. Mao. enig med eivindf.

Lenke til kommentar
PM.

forstår jeg deg riktig når du sier at blitzens styrke har veldig mye å si? MAO at SB600 og muligens SB800 er ubrrukelig med fong saken foran?

Både sb600 og 800 burde holde. Og om de ikke holder så er produktet ganske håpløst. Blir litt drøyt lang recharge tid om sb600 på 1/1 ikke klarer å gi nok lys :p (med en OK blender).

Tror nok de fleste som bruker fong origamien er medium gode / dårlige fotografer. Det er ihvertfall mitt inntrykk av div. forum i usa. De fleste som er overgjennomsnittlig gode finner vanligvis bedre løsninger, og noen klarer ikke se bedre løsninger så de kjøper slike til 600,- og håper det gir de bedre blitz bilder. Mao. enig med eivindf.

ka bruker de litt bedre (dvs deg) :-)

mener å huske at du har skrevet noe om en softbox som er bærbar tidligere? problemmet med den for meg, er at den tar litt for mye plass, og at den tar litt tid å montere

Lenke til kommentar

kjøpte VG igår, og gjorde en liten test. gikk gjennom alle bildene, særlig for å se på blitz bruken. Min oppfatning etter dette er at flere i VG og andre aviser må lære seg et og annet om blitz.

Når så du sist en fotograf ta av blitzen? eller gjøre annet enn å fyre blitz mitt i ansiktet? Det verste eks er jan gunnar solie fra Brann som på førstesiden har fått ansiktet helt vasket ut.

proffene lenge leve!

PS. får lightspere snart, så er spendt. Har jeg kjøpt katten i sekken igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...