akkapakka Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hei. Lurer på hvordan jeg kan endre CSS til å få mer mellomrom mellom teksten og en oversikt, se vedlegg som er vedlagt. Når jeg trykker linjeskift (enter)-tasten i Wordpress to ganger for å få mer mellomrom, og lagrer den så stiller den seg tilbake. Så jeg tror det er et eller annet i CSSen som er gerli. Her ligger CSS-fila. Her er et eksempel på en post som jeg ønsker å gjøre det på. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Først, bytt ut <p><strong>Tekst</strong></p> med <h3>Tekst</h3>, så det blir mer riktig, så bare styler du den i CSS med margin etc. Lenke til kommentar
lassejl Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Slik får du en avstand på 1.5em under alle paragrafene og alle overskriftene. h1, h2, h3, p { margin:0 0 1.5em 0; } Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) *Litt* mer forståelig, men like korrekt: h1, h2, h3, p { margin-top: 1.5em; } Litt OT/Læring: Ved å kun definere margin med en verdi: (...){ margin: 5px; } Vil elementet være adskilt fra omkringliggende objekter med en avstand på 5 piksler(px). Dette er akkurat det samme som å skrive (...){ margin-top: 5px; margin-left: 5px; margin-bottom: 5px; margin-right: 5px; } bare at det krever mindre kode og er kjappere. Merk at dette igjen kan skrivest som følgende: (...){ margin: 5px 5px 5px 5px; } Der verdi nummer 1 definerer avstanden fra ovenforliggende elementer, verdi nummer 2 definerer avstanden fra elementer til venstre, verdi nummer 3 definerer avstanden fra underforliggende elementer og verdi nummer 4 definerer avstanden fra elementer til høyre. Du har altså 3 ulike måter å skrive akkurat den samme instruksjonen på! Du får velge den måtendu synes fungerer best. EDIT: Fikset på kodetag'ene Endret 14. april 2008 av Garanti Lenke til kommentar
lassejl Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Setter vel heller margin-bottom enn margin-top? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det spørs litt på designet. Men generelt ville det være mest logisk å bruke margin-bottom på f.eks div-taggen som innholder teksten ovenfor den nye headeren. Innholdet på ei nettside vises jo fra toppen og nedover, og da vil det nok i fleste tilfeller være naturlig å bruke margin-bottom. Ellers vil man risikere at man få uønsket mellomrom på toppen av siden, og noe blir klemt sammen på bunnen. Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Ingen av det fungerte da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå