Gå til innhold

Canon Ixus 960 vs 970

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg trenger et nytt billig kompaktkamera, og jeg har lekt litt med tanken på å la han få mitt Ixus960 til en grei pris, mens jeg "oppgraderer" til Ixus970. Men jeg mangler rett og slett kunnskapen til å se hva som er det beste av dem utifra tekniske data. Så jeg lurer på om noen har mulighet til å forklare disse begrepene som er forskjellen på de to:

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign

970

10 Megapiksler

5x zoom

Sensor, størrelse 1/2.3 tommer

Største vidvinkel 37 (35 mm)

Største tele 185 (35 mm)

Makrogrense vidvinkel 2 cm

Største blender, vidvinkel F3.2

Største blender, tele F5.7

Rekkevidde W: 0.3-3.5m, T: 0.3-2.0m

960

12 Megapiksler

3.7x zoom

Sensor, størrelse 1/1.7 tommer

Største vidvinkel 36 (35 mm)

Største tele 133 (35 mm)

Makrogrense vidvinkel 5 cm

Største blender, vidvinkel F2.8

Største blender, tele F5.8

Rekkevidde W: 0.3-4.6m, T: 0.5-2.4m

Kort og greit... hvilke av disse forskjellene har noe å si for bildekvaliteten? Jeg vet at 12mp er litt overkill for bildebrikken, men de bildene jeg har tatt med 960 er jeg veldig godt fornøyd med og synes faktisk at detaljrikdommen er veldig bra. Så den høye oppløsningen "plager" meg ikke, og jeg må ikke bytte til noe lavere bare av den grunn.

Noen tanker om praktiske forskjeller på disse kameraene utifra disse spesifikasjonene?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ixus 970 har bedre optisk zoom (5x i stedet for 3,7x). Forskjellen er ikke all verden, og bortsett fra dette så virker faktisk 960 som et bedre kamera. Er med andre ord ingen grunn til å oppgradere, og har du valget mellom 960 og 970 i en butikk, så ville jeg nok valgt 960. Spesielt siden den sikkert er en del billigere ettersom det er en utgående modell. 970 er i mine øyne også et stort tilbakesteg med tanke på design, om det teller.

960 har to megapiksler mer enn 970. Det er i utgangspunktet en ulempe med flere megapiksler. MEN 960 har større sensor enn 970, så hver piksel får omtrent like mye plass. Derfor tipper jeg at 970 ikke har noen betraktelig bedre lysfølsomhet enn det din 960 har. I tillegg har 960 bedre lysfølsomhet i objektivet på vidvinkel, og kun bittelitt dårligere på tele. Rekkevidden (som jeg tipper gjelder blits) er også lengre på 960.

Så alt i alt... jeg tror ikke det er lurt av deg å oppgradere fra 960 til 970. Det er rett og slett å kaste penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen grunn til å oppgrades sies det her, jeg har lagt inn bestilling på 960 på komplett til 3195 og ser nå at de selger 970 til 2990, billigere med andre ord........ Spørsmålet er om jeg da bør endre bestillingen min og gå fra 960 til 970? En venn av meg sa at bedre zoom og makro funksjon gjør at 970 er bedre, selv aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tja... til 970 sin fordel har den jo to megapiksler færre, men ettersom 960 faktisk har større sensor vil jeg faktisk tro at den trekker det lengste strået mtp. bildekvalitet til tross for to megapiksler mer. I tillegg har 960 bedre lysfølsomhet i objektivet på vidvinkel.

970 har helt riktig mer zoom, men forskjellen mellom 3,7 og 5x er ikke all verden. Men kanskje det er akkurat det du behøver?

Det kan være en grunn til at 970 er rimeligere... jeg tror fortsatt jeg ville valgt 960 selv om den er litt dyrere. Har ikke forsøkt de mot hverandre, og vi er utsolgt for 960 så blir litt vanskelig akkurat nå.

Lenke til kommentar

Ser jo nå at mShop.no selger IXUS 970IS for 2742,-

Det fremgår av innleggene ovenfor at 960IS nok leverer de beste bildene. Men hva med videofunksjonen? Er begge kameraene like bra, eller er det ett som utmerker seg (nevneverdig)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...