Gå til innhold

diskusjon - dine IDLE og maks load luft recorder...

spioner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da blir jeg den første som stiller spørsmål ved CPU tempraturen din.. Denne må være helt feil? Hvor kaldt er det i rommet ditt? -20 grader?

Dessuten er CPU tempraturen din helt feil i forhold til resten av system tempraturene dine.

Så tror nok du har en avlesningsfeil her ;)

Lenke til kommentar

nei er ikke feil, lå på ca 3 til 3,5 grader på i rommet der pcen min sto når jeg testa dette... har testet og bruke andre programmer også sånn som f.eks. speedfan og holdt de ved siden av hverandre og begge viste akkurat likt på alle tingene

det er ikke noe som kan være feil i sånn tilfelle. skal si dette enkelt så jeg slipper og utdype meg...

jeg har KUN oppgradert kjøling på CPUen til nå!! da er det ganske så logisk at det er der den går ned... er det ikke? vis du hadde lest noe annet enn recorden min så hadde du kjønt dette!

så for og si det sånn, tror det er du som kan for lite om pc og kjøling ikke min pc som avleser feil!!

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Hva var rom tempraturen din på det tidspunktet?

Her på forumet har det blitt diskutert fram og tilbake flere ganger om kjøling, og hver gang har vi vel kommet fram til at du får ikke tempraturen til NOEN av dine komponenter til under romtempratur med vifter eller vannkjøling..

Og en ting til, spør lærerne dine og hør med de om du kan senke tempraturen til en varme generende ting til under romtempraturen ved hjelp av ei vifte...!

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

som jeg skrev i svaret var det ca 3 grader som var rom temp.

jeg har aldri påstått at den var under rom temp, var faktisk 1 grad over rom temp, det er rein teori for og regne seg frem til at f.eks. en cpu ikke kan komme seg under rom temp, hvor kommer luften som skal kjøle den ifra, jo rommet som pcen står i.

kjønner nå personlig ikke hva det spørsmålet har som mening når rom temp ikke er over cpu tempen min? :s

vitenskap er vitenskap, går ikke ann og få lavere temp på cpu med luft enn rom temp...

Lenke til kommentar

Og hvordan kan dene ene harddisken din være 62 grader da? Ved 3 grader romtemp? Neida, her er det nok litt feil i avlesningsdioden på hovedkortet eller i CPU.. Har vist seg flere ganger at disse kan måle ganske mye feil, så de er ikke til å stole på alltid

Lenke til kommentar

1. - den er ikke i nærheten av pcen sånn egentlig fysisk fordi det er en ekstern HDD

2. - jeg bruker aktivt så de blir veldig varme og de pleier og ligge ca 10 grader over det som står der faktisk

3. - hadde ikke hat vinduet oppe så lenge, klarte og komme fort ned til 4 på cpu så lukket vinduet. kjønte at det var umulig og komme ned i mindre i forhold til romtemp/utetemp...

og vis du lurer så er det kun samsungen som er intern HDD!

Lenke til kommentar
Hva var rom tempraturen din på det tidspunktet?

Her på forumet har det blitt diskutert fram og tilbake flere ganger om kjøling, og hver gang har vi vel kommet fram til at du får ikke tempraturen til NOEN av dine komponenter til under romtempratur med vifter eller vannkjøling..

Og en ting til, spør lærerne dine og hør med de om du kan senke tempraturen til en varme generende ting til under romtempraturen ved hjelp av ei vifte...!

ja.. ser at du ikke tror på Christoffer sine temps.. jeg er vitne !! jeg var der!! med deltaene på maks og ca 3-3,5 grader i rommet så kom vi ned i 4 grader.. det ekke bull vi sjekka med både speedfan og everest samtidig og viste det samme. Og grunnen til at hardiskene er så varme er fordi dem er eksterne.. og ikke får noe kjøling annet enn luften i rommet. og han kjører dem hele tia pga han laster ned. så det er sant at han har fått den neddi 4 grader idle. jeg har og sett at han har greid 14 grader med orthos på i 40min.. du må skjønne at når du bare oppgraderer cpu kjøling så blir ikke nødvendigvis resten av pcen no særlig kaldere..

jeg er vitne, det er sant

Lenke til kommentar

Men er lite trolig at alt annet blir så varmt når det er 3 til 3,5 grad i rommet.. Virker jo litt rart ikke sant? Everest og speedfan gir ikke nøvendigvis riktig temp, hovedkortet kan lese av feil.. Men det fikk dere ikke med dere i siste post eller hva?

Lenke til kommentar

for og si det sånn, når du står ute i f.eks. minus 10 grader, tror du ting som f.eks. blodet dit og sånn blir minus 10 grader av det???

jeg ha kun oppgradert cpu kjøler...

og se bort ifra mine ekterne HDDer, de ligger inne i en skuff

hva skal til for og få deg til og forstå det???

Lenke til kommentar
for og si det sånn, når du står ute i f.eks. minus 10 grader, tror du ting som f.eks. blodet dit og sånn blir minus 10 grader av det???

Værste sammenligninga jeg har hørt men..

Men dette gidder jeg ikke lengre.. Ut ifra bildene dine så er ikke disse temptraturene dine realistiske i det hele tatt.. Ej heller burde de diskene dine som du sier er eksterne bli over 50-55 grader da en disk ikke beregnet for sånne tempraturer, så håper for din skyld at du har backup..

Og som jeg sa, tempratur sensoren som sitter på CPU'n eller hovedkortet kan ofte måle FEIL, og sånn er det bare.. Dette skjer med mange hovedkort, og da spiller det ikke noen rolle om det er everest eller speedfan.. Leser sensoren feil, så leser da vitterlig avlesnings programmet feil også, logisk ikke sant?

Angående rekord tråden din, så må du oppgi romtempraturen din.. Din "rekord" kan ikke sammenlignes med andres, da de neppe sitter med 3 grader på rommet sitt..

Uansett, tror ikke jeg gidder mer.. Jeg er skeptisk av natur, derav mistanke om at temp sensoren din leser feil..

Men kjør ditt eget løp du

å for og si det sånn, tror det er du som kan for lite om pc og kjøling ikke min pc som avleser feil!!

Denne synes jeg var litt morsom foresten :tease:

Lenke til kommentar

vis du virkelig tror det, når du blir kald et sted så betyr det ikke at du blir kald overalt!!! eller blir du dette??

ja jeg har backup

si en måte jeg kan teste dette på da så lenge???

vis du blir glad av dette så legger jeg ut romtemp på min record profil.

bra at du syns den er morsom, men for og være helt ærlig så virker det som om den er litt sant, virker som om du har lest mye om dette men ikke faktisk teste "in real"

Lenke til kommentar

Du kan bruke en sånn flat sensor tilbkoblet en viftestyring, antar disse måler litt mere nøyaktig om du får plassert sensoren riktig..

Du har nok rett i at jeg har lest veldig mye om kjøling, men jeg har også holdt på med det i 6 år , så kan det med å avlese tempraturer, også veit jeg at hovedkortets innebygde tempratur målere ofte ikke er til å stole på.. Har vært borti folk som har hatt helt syke verdier på CPU, men CPU hadde egentlig helt "normal" temp.

Men en ting skal du ha, du har nok en vilt bra kjøling på CPU via Thermalrighten din og Deltaen, men likevel synes jeg den CPU tempen var noe urealtisk med tanke på resten av tempsa dine..

Lenke til kommentar

ok, veit du hvor man får takk i detta? clas ohlson?

så lenge du har holdt på med detta i 6 år så legg ut recordene dine på record tråen a.

foresten for og mideltidlig skjekke om ca hvor langt unna den er, hvor mye vil cpu være i:

normal temp på rom ( veit ikke temp men kanskje 20 grader eller noe )

begge deltaene på laveste hastighet ( litt over 1000rpm )

sidedøra lukket

Lenke til kommentar

Hvor mye cpu'n din vil være i de forholdene veit jeg ikke, er litt vanskelig og forutsi dette :p

Angående temp kan den f.eks brukes : Temp måler

Denne har en ganske flat måler og kan festes omtrent helt inntil CPU'n din.. Denne vil ikke være heeelt riktig denne heller, da denne har vel kanskje en nøyaktighet på pluss/minus 1 grad, samtidig som denne ikke får 100% kontakt med CPU, så hvis denne viser omtrent 10 grader, så vil kjernetempraturen ligge noen grader over dette, pga heatspreader osv.

Mulig dem har noe på clas ohlsen også..

Angående rekorder, så har jeg ikke så mye akkurat der, jeg har heller gjort det så stille som mulig.. Men har vært engang hvor CPU'n var ca 15 grader eller noe med vannkjøling, riktignok var det iskaldt på rommet, sikkert rundt 5 grader.. (Hadde vært borte et par netter samtidig som begge vinduene mine var åpne, og vinterstid så da ble veldig kaldt på rommet)

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

ok, skal prøve og få takk i en sånn måler, men er ganske sikker på at den hvertfal ikke er så langt unna faktisk temp liksom... har kjent på sånn som kjøleribber... sykt kald!!! og f.eks. på vanlig modus så går cpu mellom 20 og 30 grader, kommer til ann på omstendighetene...

liker ikke vannkjøling jeg ass:P haha bruker luft, tørris eller flytende nitrogen jeg:P hehe

ok, selv om pcen min har delta så bråker den ikke så mye i vanlig modus, da er det faktisk viften i fronten som bråker mest og det er stock thermaltake vifte:P hehe

dog så bråker pcen min ca 65 db under extreme modus...

Lenke til kommentar

Der ja, da har vi lagt ned stridsøksa? Hehe :p

For all del, jeg er helt sikker på at maskinen din holder seg kjølig med bruk av Deltaene, men jeg tror fremdeles temp målern din leser litt feil, tror kanskje en rundt 7 til 8 grader er mere rundt virkeligheten..

Fordi CPU brikka ligger under en heatspreader tror jeg, husker ikke hvordan det er på Pentium D 820..

Og kjølerillene er jo ikke i direkte kontakt med CPU'n sånn sett, så det går via flere ledd.. Så du kan vel si at ved 3 graders rom temp så kan kjølerillene være 3,5-4 grader, kjølebasen(den helt nederst) være rundt 4,5 til 6 grader (denne vil jo være litt varmere siden den er nærmere varmekilden) og der igjen vil CPU være 6,5 til 8 grader sånn ca.. Ihvertfall er det slik jeg har oppfatta det :)

Lenke til kommentar

deal

ja skal se når jeg får installert nye cpuen til uka vettu kommer med enten opdate av profil da eller legge til en extra profil for det men den cpuen;)

bare leser av det som jeg får på målerne til jeg får fiksa meg noe onklig pro måler...

hvordan er det egentlig med e8400 da? wolfdale 45nm... har du testa eller lest noe om konstuksjonen av den?:p

drømmen er og neste vinter få minst IDLE temp på minus grader, men hadde egentlig vært sykt fett med og få ORTHOS load på minus men det tror jeg nok jeg ikke klarer:P haha

Lenke til kommentar

Hmm, veit ikke nå helt hvor godt alle delene i en pc liker minus grader, tror du må være litt obs på eventuelle kondens problemer også..

Men spør gjerne i ekstremkjølings delen av forumet om hvordan dette kan gå, hvis ikke er vel fasekjølingen tingen hvis du skal ha minusgrader i load.

Angående E8400 veit jeg lite, uten om at den skal være ganske kjølig av seg, mulig jeg tar feil..

Anyways, du får ha lykke til videre med kjølinga di.. Og som en oppsummering her, jeg har ikke hakka på deg bare fordi jeg vil det eller noe, men poenget er at man ikke alltid kan stole blindt på de innebygde tempratur målerene.. I enkelte tilfeller kan disse i beste fall gi en indikasjon på tempraturen :p

Har faktisk vurdet ekstrem viftekjøling engang jeg også, med masse deltaer i Lian Li Cuben min, men det blir ihvertfall ikke før den eventuelt får jobben som filserver. Orker ikke så mye bråk da pc'ene mine står på 24/7 med load.

Lenke til kommentar

tror det skal gå det, vis ikke isolere systemet litt men blir jo bare cpu som kjører på minus i det tilfelle da... det andre tipper jeg på at jeg ikke klarer og få til og bli minus grader:P hehe, får se hvordan det blir med thermalrigth og masse delta:P haha

ok, hørt det jeg også men har ikke til nå sett så mange temp tester ennå av den med luft:P menmen, får se til uka.

ok veit at man ikke skal stole blindt på det var bare at jeg har sett at den viser sykt likt hva som er sannhet når jeg ikke har den i extreme modus:P hehe også har testa i flere temp apps.

har vurdert fasekjøling før men ble ikke noe av med det første, får se etterhvert.

nice, jeg har blitt helt forelska i delta jeg ass:P må ha det, bare må ha det:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...