Arteju Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Som Topic sier. Den nyinflyttede Naboen fikk seg en hund for et halvt års tid siden. Og den gauler døgnet rundt. Ligger ofte å hører på ulingen fra bikkja om nettene i 12-1-2-3 tiden på natta/morningen... Og den holder det gående ofte på dagene også etter hva jeg har forstått (Er på jobb mesteparten av dagtid) Har hatt hund i mange år selv. Og vet hvor utilpass en valp kan føle seg i begynnelsen. Så derfor har jeg vært tålmodig. Men tålmodigheten begynner å ta slutt. De er ikke en gang ute å kjefter på bikkja når den gauler. De flyttet den fra framsiden av huset sitt,(Hvor de har soverom) og over til baksiden. Baksiden vender mot mitt og den andre naboen sitt soverom ^^ De lufter hunden sjelden, den står lenket i hagen mesteparten av dagen. Og er heldig om ungene der leker litt med den. Hageflekken den står på er forøvrig et eneste stort gjørmehull. Og jeg tenker hunden gauler hele dagen i mangel på selskap og stimulasjon som lek og turer. Hunder er sosiale dyr og trenger selskap for å trives. Synes synd på dyret, men er vel mest forbanna. Helst på eierne da, som ikke ser ut til å ville gjøre noe med det. Vet en annen nabo har klaget uten suksess tidligere. Derfor lurer jeg på om noen kjenner til evt lover og regler som gjelder i slike tilfeller? Endret 13. april 2008 av Arteju Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Naboloven kan du sikkert se nærmere på. I tillegg kan man jo ta en liten henvendelse til dyrevernnemda eller hva det nå heter. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Lokale politivedtekter kan også regulere denne type saker, men om politiet gjør noe med det er en annen sak. Det mest effektive tror jeg ville være å snakke med lokalavisa og høre om de kunne være interessert i å lage en sak. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 jeg hadde ikke nølt med å ringe dyrevernet. Fra klokken 11 om kvelden til 7 om morgenen skal det være stille. si til de at visst ikke de gjør noe med hunden fort som f så annmelder du de Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Kjenner til en liknende "feide" mellom to naboer et stykke lenger borte i gata for noen år siden. De kranglet i årevis om hundene til den ene naboen. Han hadde 2 bikkjer som gaula dagen langt. Det eneste som skjedde, etter år med krangling, var at han ble pålagt å kjøpe noen halsbånd som ga bikkja en sprut med et eller annet hver gang den bjeffet. Effekten ga seg etter en ukes tid, når bikkjene skjønte at spruten ikke var farlig. Og så var det på an igjen.... Og etter det så var det ingen som gadd å bry seg hos polit osv etter hva jeg har hørt. De hadde ikke "kapasitet" til å se på saken.... Dette pågikk i 10 år, til bikkjene ble syke og måtte avlives. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hvis du ikke kommer noen vei kan du gi den en godbit stappa med noe som vil drepe den stille og rolig. Pass på at ingen ser du forer den. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Herregud, du kan jo ikke drepe dyret bare sånn uten videre? Håper det var en spøk... Krev at hundeeieren tar hunden med til noen som har peiling med slikt, og finn ut hvorfor den gauler hele tiden. Det er sikkert en grunn til det. Hvis den ikke har det bra, skulle kanskje de som eier den aldri hatt hund. Men man kan uansett få gjort noe med det. En nevnte halsbånd med sprut, det funket flott på mine foreldre sin hund. Det, kombinert med at de fant ut at hunden ikke taklet å bli stengt inne i gangen, gjorde at hunden sluttet å bråke. Ble helt tyst etter det, og hunden trives mye bedre når den kunne gå i hele huset. Vet ikke hvilke lover som gjelder, men ta en lang prat med de som eier hunden, og prøv å få de til å ta seg sammen. Gå gjerne sammen et par naboer og konfronter de Lenke til kommentar
frevild Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Hvis du ikke kommer noen vei kan du gi den en godbit stappa med noe som vil drepe den stille og rolig. Pass på at ingen ser du forer den. Du bør vokte deg vel for å komme med slike forslag, især på et jusforum. Jeg er ikke godt bevandret i strafferetten. Se dog straffeloven § 350: § 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a) den alminnelige fred og orden, b) den lovlige ferdsel, c) omgivelsenes nattero eller d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg, straffes med bøter 2 eller fengsel 3 inntil to måneder. ... Dessuten er vel støy og slikt typisk regulert i politivedtekter. Se og hundelovens § 3 (som vel er nært beslektet med nabolovens § 2): § 3. Generelt aktsomhetskrav En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet. Endret 14. april 2008 av frevild Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Er det et borettslag eller sammeie du bor i? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Er det et borettslag eller sammeie du bor i? Ut i fra beskrivelsen så jeg for meg enebolig... Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Er en enebolig ja. Og som en dyrevenn, spesielt hundevenn så kunne jeg aldri fått meg til å forgifte en hund. Det er en svært smærtefull måte å dø på når et større dyr blir forgiftet med rottegift og liknende. Grunnen til at bikkja gauler, er jeg sikker på er manglen på turer og annen sosial stimuli som lek osv. Samt det faktum at eier aldri kjefter på den når den bjeffer, for å lære den at det er feil. For øvrig fikk naboen som var borte å klaget beskjed om at de bare skulle holde kjeft eller så skulle de "ta seg av" katten deres som sprang rundt å dreit i blomsterbedene... Var viss en elller annen sånn kommentar. (Det var ikke ordrett gjengitt, men dere skjønner tegninga. Kan bli moro dette....) Fikk høre at en annen nabo har klaget. Hun Jobber nattskift. Og det er visst på dagtid, uten noen hjemme, at den gauler/bjeffer på mest... Skal bli spennende å se om det skjer noe. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Er det vanskelig å ta kontakt med naboen er det mulig å be om megling i konfliktrådet. Her kan du jo forberede deg, og ta med de lovtekstene frevild refererer til. (http://www.konfliktraadet.no/Om-konfliktradet/Megling/) Det hadde jo vært en fordel å komme til en enighet uten at dette skaper mer uro mellom naboene (anmeldelser og lignende) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Dyrebeskyttelsen som nevnt før her? Virker ikke som om de med bikkja er noe særlig modne for kritikk/ kommentarer... Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Er det vanskelig å ta kontakt med naboen er det mulig å be om megling i konfliktrådet. Her kan du jo forberede deg, og ta med de lovtekstene frevild refererer til.(http://www.konfliktraadet.no/Om-konfliktradet/Megling/) Det hadde jo vært en fordel å komme til en enighet uten at dette skaper mer uro mellom naboene (anmeldelser og lignende) Dette skal ikke være en rettstvist du er nødt å finne deg i å være en ufrivillig part i. Som du ser ovenfor, er det kommet med en fin henvisning til Straffeloven for ordensforstyrrelser, samt "bikkje-paragrafen". Slike saker er det politiets ansvar å ta hånd om, og jeg ville rett og slett ringt Politiet (Tlf: 02800 ) neste gang du får avbrytt nattesøvnen din av nabo-bikkja. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 ...For øvrig fikk naboen som var borte å klaget beskjed om at de bare skulle holde kjeft eller så skulle de "ta seg av" katten deres som sprang rundt å dreit i blomsterbedene... Var viss en elller annen sånn kommentar. (Det var ikke ordrett gjengitt, men dere skjønner tegninga. Kan bli moro dette....) Fikk høre at en annen nabo har klaget. Hun Jobber nattskift. Og det er visst på dagtid, uten noen hjemme, at den gauler/bjeffer på mest... Skal bli spennende å se om det skjer noe. Jasså.. riktig pakk og pøbel, mao. Jeg kan tenke meg at disse folkene ikke bryr seg synderlig om hva som er rett og galt. I så fall kommer du neppe langt ved å vise til lovbestemmelser, og ut fra det du skriver kan det dessuten ha nifse følger om du gjør så. Det du kanskje gjøre, er å avtale med de andre naboene om stadig å ringe politiet når bikkjene gauler i strid med ovenfor nevnte lovbestemmelser. Da vil naboen rett nok bli sur, men han vet ikke hvem som har kontaktet onkel politi. Og politiet vil kanskje bli irriterte selv etterhvert, slik at DE iverksetter ymse virkemidler på egenhånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå