Gå til innhold

Viktige og enkle båtknuter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken knute er den beste når du skal legge til på brygge? Og feste tau på utfar?

Må lære meg knuter før jeg sjøsetter båten:P I fjor gikk det mest i kjerringknute kombinert med egene oppfinnelser:P

Halvstikk på egen part er veldig sikker dersom du har noe å tre tauet i mellom. Men om brygga er litt høy, ville jeg tatt tauet i brugga og tilbake til "pulleren" i båten. Da kan du med letthet gå fra kai uten en masse styr. Pålestikk er også en genial knute, enkel å få opp etter litt belastning.

Når trossene våre "brakk", brukte vi alltid pålestikk så vi fikk et nytt øye umiddelbart. Så kunne vi spleise nytt øye når vi fikk tid.

Siden vi er inne på knuter og fortøyning, så vil jeg anbefale å bruke litt tid på å lage ordenlig fortøyning i den faste brygga. Spleis passende øyer i hver ende. Dette er mye bedre et enn en klump med tau som er surret rundt alt som stikker opp av båten. Ser mye bedre ut, samtidig som det er lekende lett å få av og på.

Endret av Rune-B
Lenke til kommentar
Har lært meg pålestikk i dag:D Må lære meg (dobbel) halvstikk neste. Hvilken knute burde jeg bruke på taue om jeg skal feste en karabin krok i den enden jeg fester i båten. Er dette sikkert?:)

Spleis et så lite øye som mulig(så du får kroken i mellom). Titt litt på spleising på nettet. Å spleise vanlig 3-kordels tau er veldig enkelt og ikke minst det sikkreste(i forhold til knuter)

Lenke til kommentar

dei viktigaste stikka er pålestikk, flaggstikk og dobbelt halvstikk

dei viktigaste knopa er båtmannsknop, åttetalsknute og trompet

Ved fortøyning er det beste stikket utan tvil pålestikk med slipp, då det går mykje lettare opp enn dobbelt halvstikk viss det har vore under strekk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du lærer deg halvstikk og pålestikk så trenger du ikke mer, ikke til din bruk med bare en jolle.

Jeg har vært ute i båt siden jeg var to mnd. gammel, og har enda ikke opplevd noen ulykker/ulemper når det gjelder knuter.

Så, sats på Pålestikk og Halvstikk, da sitter båten.

EDIT: Hvis du skal legge til ved et fjell så bør du ha med dregg for at ikke jolla skal gå inni fjellet.

(Dette vet du sikkert, men siden jeg var så godt igang kunne jeg like godt nevne det ;) )

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 2 uker senere...

Jeg bruker utelukkende pålestikk og dobbel halvstikk. Selv når jeg skal skjøte to tau/rep bruker jeg pålestikk. Grunnen er at den er veldig enkel å få opp igjen, noe båtmannsknop ikke alltid er ;) Dobbel halvstikk bruker jeg som regel til fendere og andre lette oppgaver.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...