Gå til innhold

Hva velger proffene og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Off topic: PM Normal har du ikke Nikon mer?

Ser ikke det i signaturen din.

Andreas

Jo da, jeg har analog Nikon, Olympus, Canon, Rollei, Lomo, Zorki og... puh, jeg husker ikke i farten, men jeg har mer enn det. Jeg kan jo skrive alt i sigen, men det blir litt voldsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du mener 9 av 10 proffer mener Canon er best?

Nei, det har jeg heller aldri sagt. :)

Min påstand var at 9 av 10 proffer på store idrettsarrangement bruker Canon.

Din påstand er at proffene velger det beste uansett pris.

Ergo - om du ikke har argumenter mot min påstand så mener du at 9 av 10 proffer velger Canon fordi Canon er best.

Lenke til kommentar
Så du mener 9 av 10 proffer mener Canon er best?

Nei, det har jeg heller aldri sagt. :)

Min påstand var at 9 av 10 proffer på store idrettsarrangement bruker Canon.

Din påstand er at proffene velger det beste uansett pris.

Ergo - om du ikke har argumenter mot min påstand så mener du at 9 av 10 proffer velger Canon fordi Canon er best.

9 av 10 proffer velger ikke Canon, da Canon ikke nødvendigvis er det beste - uansett pris.

Lenke til kommentar
9 av 10 proffer velger ikke Canon, da Canon ikke nødvendigvis er det beste - uansett pris.

Så det stemmer ikke at det er så stor overvekt av Canonfotografer på disse idrettsarrangementene?

Kom gjerne med noe konstruktivt i debatten. Hva velger de, hvorfor er dette best, tall etc.

Lenke til kommentar

Så det stemmer ikke at det er så stor overvekt av Canonfotografer på disse idrettsarrangementene?

Jeg har absolutt null tro på at 9 av 10 bruker Canon på idrettsarrangementer. Det er godt mulig at Canon har flest brukere, men at forskjellen er så stor kan jeg umulig forestille meg.

Lenke til kommentar

Jeg har absolutt null tro på at 9 av 10 bruker Canon på idrettsarrangementer. Det er godt mulig at Canon har flest brukere, men at forskjellen er så stor kan jeg umulig forestille meg.

Jeg bare videreformidler det jeg selv har sett, at det er en skog av store, grå Canonobjektiver i presseområdet. Mulig noen få av disse er fra en av de andre produsentene som noen her har påpekt, men de aller, aller fleste er nok Canon... av grunner nevnt lenger opp.

Mye har skjedd på dSLR-fronten siden forrige sommer-OL, så blir spennende å se til sommeren. Vil skogen fremdeles være grå?

Lenke til kommentar
Off topic: PM Normal har du ikke Nikon mer?

Ser ikke det i signaturen din.

Andreas

Jo da, jeg har analog Nikon, Olympus, Canon, Rollei, Lomo, Zorki og... puh, jeg husker ikke i farten, men jeg har mer enn det. Jeg kan jo skrive alt i sigen, men det blir litt voldsomt.

Tenkte på Nikon D3 eller var det D300?

Husker du solgte unna Digital Canonutstyret i hvertfall. :)

Andreas

Lenke til kommentar

Jeg synes k-ryeng oppsummerer noen av de viktigste grunnene i et av sine innlegg i denne tråden. Spesielt viktig er nok dette:

En viktig grunn er at Canon har sponset sportsfotografer for å kapre markedsandeler, særlig da det var film som gjaldt.

Sport og presse har tradisjonelt vært Canons domene, og de har vært nær enerådende på dette markedet en stund. Grunnen er blant annet de grunnene k-ryeng beskriver, samt at de tradisjonelt har hatt et AF system som har vært raskere enn Nikon. De var også tidligere ute med AF enn det Nikon var.

Blant naturfotografer, portrettfotografer og kunstfotografer er det derimot mye Nikon. Nikon har tradisjonelt hatt et bedre og mer avansert lysmålersystem enn Canon, og har dermed hatt en tryggere og sikrere eksponering. Derfor valgte mange (størsteparten?) av disse Nikon.

Forskjellene både i AF og eksponering er nå særdeles små. Det er fortsatt litt forskjell, men den betyr nok ikke mye for de fleste. Men en vane er vond å vende, og er man vant til et merke, så holder man seg gjerne til det. At Canon har rundt 80% av pressemarkedet, er ikke fordi Canon er best, men fordi er like gode som Nikon og har tradisjoner i pressemarkedet.

Inntrykket med at Canon har 80-90% markedsandeler i alle genrer, kommer av at noen kun ser det de vil se (jmf. at enkelte her inne kun ser bilder fra sportsarrangementer og trekker en konklusjon ut fra det) :)

Lenke til kommentar
OL i 1992 hadde i alle fall 80% Canonfotografer.

Det er fortsatt ikke 90%, og det er tross alt 16 år siden. Mye har skjedd siden den tid. :)

Poenget var vel heller å vise at det var stor overvekt av Canon, skal det "flisespikkes" med alt blir det håløst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...