Gå til innhold

19år og ~100 000,- på konto


jahas

Anbefalte innlegg

Jeg har mine penger plassert i hhv. BSU (ikke mer enn jeg må), skagen høyrente og resten på innskuddskonto med very special rente just for ansatte i finansforetaket. Aksjemarkedet holder jeg meg unna da jeg ikke har en lang horisont på det per nu. Jeg sitter med fingeren på avtrykkeren for obligasjoner, men håper at jeg klarer å time rentetoppen. Samtidig avveier jeg om det er verd å vente på rentetoppen dersom tilliten til kredittmarkedet vender tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke sikker avkastning, JJ. Sikker avkastning på over 6 prosent må sies å være svært bra.

 

Men; jeg er nå blitt så gammel at jeg husker når jeg gikk på Postkontoret og fik stemplet inn rentene i Bankboka. De 10 000 jeg fikk av Bestemor hadde jammen blitt til nesten 11500 på bare et år. Men det er lenge siden altså. Baksiden av den medaljen var at foreldrene mine betalte over 15 % på boliglånet sitt.

 

Jeg husker godt at bestemor og bestefar (som er danske) ble utrolig overrasket over at jeg som barn med lite på konto fikk 6-7% rente på innskuddskontoen.. Det var jo flere ganger det de hadde der hjemme, og de vurderte å flytte penger de hadde spart opp til meg, hjemme, over til norge.. Men det tok jo ikke lang tid før alle norske banker kom etter de andre, med lav rente..

 

-Noe som får meg til å huske på; De pengene de sparte opp den gangen blir mine den dagen jeg fyller 21 år! noe som vil si om under 2 måneder! Det hadde jeg så jævelig glemt, det er en følelse som er bedre enn når du finner igjen en gammel 500 lapp i vinterjakka hver høst, eller en 200 lapp i badebuksa i mai ;)

Lenke til kommentar
Ikke sikker avkastning, JJ. Sikker avkastning på over 6 prosent må sies å være svært bra.

 

Men; jeg er nå blitt så gammel at jeg husker når jeg gikk på Postkontoret og fik stemplet inn rentene i Bankboka. De 10 000 jeg fikk av Bestemor hadde jammen blitt til nesten 11500 på bare et år. Men det er lenge siden altså. Baksiden av den medaljen var at foreldrene mine betalte over 15 % på boliglånet sitt.

 

Jeg husker godt at bestemor og bestefar (som er danske) ble utrolig overrasket over at jeg som barn med lite på konto fikk 6-7% rente på innskuddskontoen.. Det var jo flere ganger det de hadde der hjemme, og de vurderte å flytte penger de hadde spart opp til meg, hjemme, over til norge.. Men det tok jo ikke lang tid før alle norske banker kom etter de andre, med lav rente..

 

-Noe som får meg til å huske på; De pengene de sparte opp den gangen blir mine den dagen jeg fyller 21 år! noe som vil si om under 2 måneder! Det hadde jeg så jævelig glemt, det er en følelse som er bedre enn når du finner igjen en gammel 500 lapp i vinterjakka hver høst, eller en 200 lapp i badebuksa i mai ;)

 

Akuratt hvor god følelse er det da? (i krone og øre :p)

Lenke til kommentar
Nå, er det så lang over resten da? DNBNor som er notorisk lav har tilsvarende fastrentetilbud på 6.25%.

Interbankrenten er allerede langt over sentralbankens, så renteendringen på onsdag påvirker i liten grad hva bankene gir/tar. Derfor mener jeg en økning på 0,3% er ganske dramatisk. Jeg skjønner at ikke alle har den samme oppfatningen, men for meg gjør det opprettingen av konto og flyttingen fra de 6,1 prosentene jeg får hos OBOS nå særdeles godt betalt. Det er også verd å regne med at denne renten allerede har begynt å løpe. Din bank og Landkreditts oppgitte renter begynner ikke å løpe før om litt under en måned. Nå har de under 6% rente.

Lenke til kommentar

Har ombestemt meg (igjen) ang. Kaupthing. Kikket på regnskapet til det islandske sikringsfondet, og så vidt jeg kan forstå har de ikke penger til å dekke 1% av alle innskuddene de er ment å dekke en gang. Siden Kaupthing er en av de største bankene som bruker fondet vil en konkurs derfor muligens medføre at sikringsfondet bare klarer å dekke en liten del av beløpet. http://www.tryggingarsjodur.is/AnnualReports/

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Ja, jeg har ikke turt å sette inn noe i Kaupthing... Er uansett litt styr om man må drive å "få tilbake" penger fra sikringsfond. Men trodde Kaupthing i Norge faktisk benyttet det norske sikringsfondet? Tar jeg feil?

 

Vet at hovedbanken min, handelsbanken, blandt annet dekkes av det svenske sikringsfondet som gir langt dårligere dekning enn det norske.

Lenke til kommentar
Hva burde jeg gjøre med disse? Har alltid hatt de på en en høyrentekonto, men som dere vet er det ikke akkuratt høyrente i disse dager. Hvordan kan jeg få mer ut av dem? Fond?

 

Mulig jeg misforstår deg her, men det er jo nå det begynner å bli levelig rente på høyrentekontoer?

 

Hadde du spurt meg det samme spørsmålet for ett år siden ville jeg ha anbefalt fond, men i dag er mitt tips å holde seg på høyrente. Det eneste alternativet jeg vurderer selv er valutafond. Det sier seg selv at dollaren kommer til å styrke seg før eller senere, og det hadde vært OK å få med seg en bit av den kaka.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Å ha pengene i Island, når det norske sikringsfondet bare dekker det over en viss sum er dumt. Det er noe lignende med danske banker. Nordnet har bedre dekning enn Etrade. Da er det bedre å ha i en bank som er dekket 100% . Ironien med sikringsfondet, er at det ikke virker ved en skikkelig kollaps. Og kommer 10 % av kundene i alle bankene i landet for å ta ut pengene, går alt over styr:) Du kan få pengene dine, men hva de er verdt er en annen sak :!: Derfor er det greit å ha pengene fordelt over flere banker, eller å ha de i en god bank. Ikke en bank som bare utnytter sikringsfondet.

 

I gamle dager løp folk til banken for å hente gullet sitt, og da gikk jo banken fort tom for gull. I dag er det papir folk løper for å hente :!:

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Ja, jeg har ikke turt å sette inn noe i Kaupthing... Er uansett litt styr om man må drive å "få tilbake" penger fra sikringsfond. Men trodde Kaupthing i Norge faktisk benyttet det norske sikringsfondet? Tar jeg feil?

De første 150'000 er dekket av det islandske sikringsfondet, deretter er pengene fra 150'000 til 2'000'000 dekket av det norske sikringsfondet. Kaupthing sine nettsider var tidligere veldig uklare på akkurat dette punktet, men etter at det ble tatt opp i media har de klart å være litt mer presise: http://kaupthing.no/Bank/Om-Bankenes-sikringsfond

 

Selv har jeg en liten slump i Kaupthing Edge, men jeg vurderer fortløpende å flytte på de.

Lenke til kommentar

Det de islandske bankene frykter mest er å bli et nytt bear stearns, dvs. at markedet ikke lengre tror på banken og trekker ut pengene, samtidig som innlånsrenten i kapitalmarkedet blir uoverkommelig høy. Sett i lys av dette er det kanskje naturlig at Kaupthing er nødt til å lokke med høyere rente da det muligens er et risikoaspekt ved plasseringen. Enten det eller så vil de bare kapre markedsandeler :)

Lenke til kommentar

De islandske bankene tatt veldig høy risiko de siste årene, og svir for det nå. De trenger penger, men må betale veldig dyrt om de vil skaffe penger gjennom f.eks. obligasjoner. Det gjør at de i stedet går mot private. Man får litt høyere rente, men grunnen er at det er en viss fare for at man kan tape ganske mye penger på det. Sikringsfondet har som sagt lite penger i utgangspunktet, og går en stor islandsk bank konk vil det sannsynligvis føre til at islandske kroner blir enda mindre verd. ISK har gått ned med ca 25% på 6 måneder, som er ekstremt mye for en valuta. Det betyr at pengene i sikringsfondet blir enda mindre verd, og en enda mindre del av innskuddene blir dekket.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være farlig å ha penger i cash på sikt. Det er ingen selvfølge at bankrenta dekker inflasjonen, det er mest bare en myte som ikke har holdt de siste årene hvor krona har blitt vannet veldig ut. Det er slik de rikingene du leser om i avisen blir rike. Det skjer bare en overføring av verdier.

Verdens sentralbanker støter nå på en lignende situasjon som i 2001, hvor de begynte å vanne ut sparepengene til folk kraftig når bunnen falt ut av kapital markedene. De lager penger for å stimulere oppgangen, og enda mer for å unngå nedgangen. Men nå virker det som disse nye pengene ikke går inn i aksjemarkedet, men heller går inn i råvarer.

 

Det skulle ikke overaske meg om ting som er billig som mat og andre ting som kjøpes med cash blir dyrere mens ting som kjøpes med kreditt blir billigere. Det som beskytter sparepengene i slike tider er gull. og Gullprisen i norske kroner har doblet seg siden 2002, og jeg tror det kanskje bare er starten på litt sikt.

 

Vokt deg for alkymisten : http://www.minerva.as/?vis=artikkel&fi...&magasin=ja

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...