Gå til innhold

19år og ~100 000,- på konto


jahas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

både fond (langsiktig) og aksjer (litt raskere) kan gje god avkastning, men er gambling for det kan fort gå andre veien. hadde eg vært deg så hadde eg hatt de på høgrentekonto. kanskje sjekke litt rundt på kem som har best rente og skifte bank

Lenke til kommentar

Ikke tenk så mye på de pengene dine. Oslo Børs er veldig dyr fordi råvarer har en spekulativ orgie på grunn av en svak dollar, tror oljelagrene nesten er på all time high.

 

Kanskje en ting som er undervurdert nå er dollaren. Det tror jeg ikke det kan være tvil om. Warren Buffet har 40 milliarder cash i dollar. Tviler på at han hadde syntes det ville være noen god ide å ha dem i en høy risiko valuta som norske kroner.

Lenke til kommentar
Hva burde jeg gjøre med disse? Har alltid hatt de på en en høyrentekonto, men som dere vet er det ikke akkuratt høyrente i disse dager. Hvordan kan jeg få mer ut av dem? Fond?

 

Hvis jeg gjetter riktig angående sannsynlighet og konsekvens på dine vegne ville jeg hatt dem på høyrentekonto fortsatt, 100 000 er ikke mer enn jeg betalte rørleggeren forrige uke for å dra noen rør gjennom etasjen + litt småtteri. Du trenger pengene til bolig, tro meg.

Lenke til kommentar
er dette no bra alternativ elr?

 

https://www.postbanken.no/no/spare/bankspar...teinnskudd.html

 

Hvordan finner jeg ut hvor bra rente jeg har ?

 

Her finner du en høyrentekalkulator fra VG

 

Og her fra kortogkontant

 

Der finner du det beste tilbudet akkurat nå.

 

Om du var 3-4 år tidligere ute hadde det vært et godt råd å ta pengene ut av bank og inn i andre markeder, men nå er børsene ustabile og bankrentene på full fart opp.

 

Ellers er det alltid et godt råd med BSU om du tjener såpass at du betaler mer enn 3000kr i skatt/år.

 

15000kr inn på BSU i året gir deg 3000kr tilbake på skatten året etter. Bedre avkastning enn det får du ikke.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Jeg ville ikke ha satset på aksjer akkurat nå, for tallene fra USA er vanligvis ikke bra. Har tapt på aksjer selv den siste tiden.

 

Men kraftobligasjoner kan man tjene på. = )

 

Når burde man satse på aksjer da? Når markedet er på topp?

;)

 

Enten burde du sette deg ordentlig inn i akjser, eller så beholder du dem på høyrentekonto +15'000 på BSU hvert år, om du tjener nok penger ved siden av..

 

En tur rundt jorden er noe du vil huske for alltid.. Bare så du vet det..

Lenke til kommentar

Man bør benytte sin kapital til det formål som gir best avkastning til en risiko en er komfortabel med (strengt tatt bør risiko behandles som en endogen variabel, om en skal være pedantisk, men får være måte på). Om dette tilsier aksjer, CDOs, reise rundt jorden, høyrentekonto, værderivater eller noe annet vet ikke jeg.

 

[CAPM-tilhengere vil mene at det ideele er markedsportefølje med korrekt gearingnivå. Jeg har ikke helt tro på en del av forutsetningene her. Men det er en annen sak.]

 

Jeg ville ikke ha satset på aksjer akkurat nå, for tallene fra USA er vanligvis ikke bra. Har tapt på aksjer selv den siste tiden.

 

Men kraftobligasjoner kan man tjene på. = )

Tallene i USA er vanligvis de beste i verden, og man kan tape mye på kraftobligasjoner.

 

The quest for the greater fool never ends ...

Lenke til kommentar
men som dere vet er det ikke akkuratt høyrente i disse dager.

Ikke? Hvis det noengang har vært høyrente de siste ti årene, må det da være nå!

 

Haha, jeg har ikke særlig peiling så mulig det, tenkte bare det måtte være andre måte å få bedre renter på :)

Lenke til kommentar

Ikke sikker avkastning, JJ. Sikker avkastning på over 6 prosent må sies å være svært bra.

 

Men; jeg er nå blitt så gammel at jeg husker når jeg gikk på Postkontoret og fik stemplet inn rentene i Bankboka. De 10 000 jeg fikk av Bestemor hadde jammen blitt til nesten 11500 på bare et år. Men det er lenge siden altså. Baksiden av den medaljen var at foreldrene mine betalte over 15 % på boliglånet sitt.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...