Gå til innhold

Tommy Myrbostad - Oppgjøret med vigrid

Anbefalte innlegg

Enkelte folk bare elsker å koble andres meninger til nazi/Hitler/jødeforfølgelse. Det er så patetisk, ta det første og beste de finner liksom. For en liten stund siden koblet Krf jødeparagrafen opp mot et utspill fra Frp. At det går an...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men i den grad denne tråden dreier seg om Vigrid, så dreier det seg faktisk om en nazistisk organisasjon. At nazistkortet spilles ut in rekke upassende sammenhenger er uheldig, men må ikke føre til at vi ikke tør kalle en spade for en spade når det faktisk står noen og graver i møkka.

Ellers er jeg prinsipielt enig med Dark Archon: Ytringsfriheten skal nettopp forsvare ytringer vi ikke liker. De vi liker er det ikke vanskelig å forsvare.

The populist authoritarianism that is the downside of political correctness means that anyone, sometimes it seems like everyone, can proclaim their grief and have it acknowledged. The victim culture, every sufferer grasping for their own Holocaust, ensures that anyone who feels offended can call for moderation, for dilution, and in the end, as is all too often the case, for censorship. And censorship, that by-product of fear - stemming as it does not from some positive agenda, but from the desire to escape our own terrors and superstitions by imposing them on others - must surely be resisted. ~Jonathon Green

Geir :)

Lenke til kommentar

Det som står ovenfor er så rett. Det er veldig morsomt hvordan feige politiske partier eller enkeltpersoner mener en ting, men ikke riktig tør å uttrykke seg skikkelig. Derfor kan utsagnene deres etter mye om og men kvalifiseres som å være litt i gråsonen, hvor de kan gjemme seg bak ytringsfrihet.

Lenke til kommentar
Noe jeg synes er så utrolig irriterende er at alle sånne gale nazifolk skal bruke Vikinger og det norrøne. Dette setter vikingene i et et veldig dårlig lys.. Naziater har ingen ting med verken vikinger og den norrøne mytologien å gjøre. De var tyske og ikke norske.. Dessuten sto menneskeverd veldig høyt hos vikingene og slikt som fyskist avstraffelse var en skjelden straff hos vikingene. En (etnisk) nordmann kan ikke lenger være stolt av sine forfedre og sin bakgrunn uten å bli stemplet som nazist.. dette er en fæl utvikling og sånn som tore gjør og påstør at han fikk et kall fra odin om å være nazist... jeg blir bare utroig sint, for ikke bare strider det mot logikk, men også all annen kunnskap...

Her er jeg ekstremt enig. Tvedt og nynazistene skulle vært straffet for kulturskjendelse. Den norrøne mytologien er ekstremt populær for tiden over hele verden, og kunne vært stor business innen underholdningsbransjen. Mye grunnet de patetiske fehuene som tror de kan ta for seg av kulturobjekter som de vil, renner denne viktige kulturskatten ut med vaskevannet.

Endret av theMar
Lenke til kommentar

Ta det tilbake da vel. Vigrid er ikke så store at de kan kreve et monopol på dette, de er egentlig bare store i kjeften. Hvis noen vil vise at det norrøne ikke har noe med nazisme og rasisme å gjøre så er det bare å sette i gang. :thumbup:

Men det kommer jo litt an på vinklingen, det er kanskje ikke så lett å markere avstanden fra det rasistiske elementet, siden slike organisasjoner gjerne tiltrekker seg innvandringsmotstandere. Kanskje hvis man kalte seg "Odins fargerike fellesskap" og hadde en etiopisk jente som vikingprinsesse... :cool:

Lenke til kommentar
Skjønner forresten ikke at han tør! En dag står det 10 gutter med finnlandshetter og balltrær utenfor døra hans, hva skal han da gjøre? Løpe og skrike på mamma?

Er det negativt at folk tør å si sin mening, eller er det positivt? Hvis det fører til at en gjeng feiginger står utafor døra hans en dag, håper jeg det står en gjeng innefor som setter pris på ytringsfriheten og tar imot dem.

Er dette feigt? Hvorfor? Hadde ikke du villet banke opp noen som sa slike ting om deg? Jeg mener når du utaler deg i slike negative ordlag om mennesker som alltid har hatt en trang til vold er det vel ikke så rart at det vil utøve denne volden her også? Han burde passe seg synes nå jeg!

Det kan de selvsagt. Men jeg tror nok at Vigrid holder litt kustus på sine medlemmer, de har ikke råd til å bli saksøkt for vold til stadighet. Det er dårlig reklame...

Og hva vet egentlig du om dette? Hvis man slår noen til de ikke tør å verken utale seg eller sladre, blir man ikke saksøkt. Vigrid har dessuten en lang tradisjon for våpentrening. Dead men tell, no tales :ninja:

EDIT: Kode

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Huff da Frohman. Er det slik vi skulle tenke om folk vi er uenig med her på forumet også? Skulle jeg gå rundt å håper at de av brukerne på forumet jeg synes er trangsynte fikk skikkelig juling? Det skulle tatt seg ut.

Er det jeg som misforstår noe når jeg sloss for at folk skal få uttale seg på forumet, uansett hvilke meninger de står for? Burde jeg egentlig jobbe for å få dem hevet ut av forumet? Eller aller helst burde jeg kanskje få noen til å banke dem, men det er kanskje ikke så lett siden de i motsetning til Myrbostad dekker seg bak anonyme brukere?

Har du sett Fjortis the Movie-serien vet du nøyaktig hva jeg snakker. Han hever seg over andre mennesker på en så latterlig måte at jeg får lyst til å lage en parodifilm om ham.

Endret av Frohman
Lenke til kommentar
Har du sett Fjortis the Movie-serien vet du nøyaktig hva jeg snakker. Han hever seg over andre mennesker på en så latterlig måte at jeg får lyst til å lage en parodifilm om ham.

Kan jeg har regi? Hehe... Det blir årets beste Norske... :)

EDIT: Kode

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Er dette feigt? Hvorfor? Hadde ikke du villet banke opp noen som sa slike ting om deg? Jeg mener når du utaler deg i slike negative ordlag om mennesker som alltid har hatt en trang til vold er det vel ikke så rart at det vil utøve denne volden her også? Han burde passe seg synes nå jeg!

Nei, jeg ville nok ikke det. Jeg har aldri vært spesielt voldelig av meg, og det er lenge siden jeg bestemte meg for at vold ikke løser noen ting. Og ja, selvsagt er det feigt om det dukker opp en bøling med voldsaper på døra til noen for å banke dem på grunn av noe de har sagt. At de er troandes til å gjøre slikt er ikke noe argument for at det er riktig.

Og hva vet egentlig du om dette? Hvis man slår noen til de ikke tør å verken utale seg eller sladre, blir man ikke saksøkt. Vigrid har dessuten en lang tradisjon for våpentrening. Dead men tell, no tales :ninja:

Hvis man slår noen til de ikke tør sladre, behøver man ikke saksøke. Da tar politiet affære. Det er fordelen med å være i offentlighetens søkelys slik Myrbostad faktisk er. Slikt går ikke så lett upåaktet hen, da.

Og alle nynazister er ikke hooligans og skinheads, de er ikke alltid like tøffe når de er i mindretall og folk tar igjen med dem. Det er derfor nynazister helst banker forsvarsløse innvandrere i mørke bakgater.

Våpentrening har de sikkert, men det hjelper dem katta. Den dagen Vigridmedlemmer blir tatt for drap kan Tore Tvedt emigrere til Argentina og drive mimreleken sammen med de gjenlevende av sine idoler.

Lenke til kommentar
Og alle nynazister er ikke hooligans og skinheads, de er ikke alltid like tøffe når de er i mindretall og folk tar igjen med dem. Det er derfor nynazister helst banker forsvarsløse innvandrere i mørke bakgater.

Våpentrening har de sikkert, men det hjelper dem katta. Den dagen Vigridmedlemmer blir tatt for drap kan Tore Tvedt emigrere til Argentina og drive mimreleken sammen med de gjenlevende av sine idoler.

Er dette også noe du fant på SSB :) Ikke uenig i dette, men disse menneskene er ofte langt mer voldelige en andre, og derfor mener jeg at man skal passe seg litt i utalelsene... At ti mann banker opp en gutt er selvførgelig feigt, men det er ofte slik de oppererer...

Lenke til kommentar
Er dette også noe du fant på SSB :) Ikke uenig i dette, men disse menneskene er ofte langt mer voldelige en andre, og derfor mener jeg at man skal passe seg litt i utalelsene... At ti mann banker opp en gutt er selvførgelig feigt, men det er ofte slik de oppererer...

Nei, det var noe jeg har observert ved å studere bilder av dem på Vigrids nettsider opp gjennom årene... :D

Nå har de forøvrig fjernet de fleste, og sladdet resten. Det ble vel litt for belastende og stå fram som Vigrid-medlem. Så det er kanskje ikke bare deres motstandere som frykter bank...

Lenke til kommentar

Benjamin?

Dessuten:

http://youtube.com/watch?v=Rra6R8RUwy8

Scary organization. They seem to have lots of money, they are incredibly well organized and they seem very determined.

70 000 organiserte nynazister er ganske mange.

Nå tror jeg ikke Vigrid er så tøffe guttene egenetlig, men deres kamerater i f.eks. Sverige er virkelig noe å bekymre seg over.

Lenke til kommentar

Benjamin Hermansen ble drept av Terje Sjølies patetiske men kriminelle og voldelige BootBoys. Det var også i praksis slutten på den organisasjonen. Det er derfor jeg sier at Vigrid ikke har råd til tilsvarende hendelser. (Det skal dog legges til at BootBoys utover sine politiske holdninger var helt vanlige kriminelle og at de mange av de aktive etter hvert satt i fengsel for ran og annen kriminalitet.)

Et lite sidepoeng der: Ser man på nynazismens historie i Norge siden de dukket opp på 70-tallet har de antagelig angrepet hverandre i feider grupperingene i mellom minst like ofte som de har angrepet innvandrere eller antinazister. Å være nynazist er en risikosport, og de behøver ikke engang gå utenfor stuedøra for å utøve den.

70000 er mange ja, men den russiske befolkningen er på 142 millioner. I Norge er antagelig andelen mye lavere, jeg tviler på om det er mer enn noen hundre, og de fleste er ikke voldsmenn, men tenåringsmedlemmer i Vigrid. Vigrid har neppe mer enn et par hundre medlemmer tilsammen, med stor og smått, om man stilte dem opp på linje på Karl Johan ville de neppe skremme vettet av noen av oss.

Det er paradoksalt ved første øyekast, men det er faktisk ikke snillismen som gir grobunn for ekstremisme. Det vil aldri bli mange aktive nynazister i Norge, rett og slett fordi vi har det for bra. Det er fattigdom og følelsen av utilstrekkelighet som skaper slike miljøer. Det russiske samfunnet har i overgangen fra sosialismen og diktaturet skapt store grupper tapere, ikke minst eks-militære som plutselig fant seg uten jobb og framtid. Det blir det vold ut av. I Norge er situasjonen en helt annen.

Dog har de hatt en vis fremgang i Sverige, dette fordi de la om strategien og satset på skinheads og musikk istedet for politisk propaganda. Og ja, det er tøffere tak der borte. Men det skyldes nok også i stor grad en manglende vilje til å behandle dem som det de er, nemlig kriminelle. Bombeaksjoner og bankran er kriminelt, ikke politisk, uansett begrunnelse. Nynazistene er beskyttet av at straffenivået, spesielt for gjentagelser, er for lavt i de skandinaviske landene. I et miljø der å ta sin straff for vold og annen kriminalitet bare gir høyere status, nytter det ikke med silkehansker. I så måte er det snakk om snillisme, ikke som årsak til at ekstremismen oppstår, men at vi ikke blir kvitt den.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Joda, du har rett i det.

Det er paradoksalt ved første øyekast, men det er faktisk ikke snillismen som gir grobunn for ekstremisme.

Tja. Så vidt jeg vet, brente de kirker i 92' fordi de ville ta et oppgjør med det "snillistiske" samfunnet og den nestekjærlige og hyklerske kristendommen.

Lenke til kommentar

Jeg blir neste kvalm av å lese de første sidene av innlegg her.. Folk klager over at Tommy er en hykler, har ikke gjort noe research osvosv. Så kommer et langt innlegg fra en kar som faktisk har vært med å lagd filmen. Og plutselig er det ingen som verken svarer på innlegget eller som unnskylder eller omformulerer seg. Plutselig er det ingen innlegg om hvor teit Tommy er. Om ikke det er hyklerisk så vet ikke jeg. Shame on you.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...