Gå til innhold

Tommy Myrbostad - Oppgjøret med vigrid

Anbefalte innlegg

En ting er jo ganske sikkert, og det er at Tore er en syk person som er på bærtur laaaangt inn i fantasiland og han kommer nok aldri til å lande igjen. Vigrid er en tulleorganisasjon med pysete medlemmer som ikke tør å vise trynet sitt engang. Sier litt dah..

Tore Tvedt er jo tydeligvis i ubalanse og har ett forvrengt bilde av virkeligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting er jo ganske sikkert, og det er at Tore er en syk person som er på bærtur laaaangt inn i fantasiland og han kommer nok aldri til å lande igjen. Vigrid er en tulleorganisasjon med pysete medlemmer som ikke tør å vise trynet sitt engang. Sier litt dah..

Tore Tvedt er jo tydeligvis i ubalanse og har ett forvrengt bilde av virkeligheten.

Tore Tvedt er en person som har andre meninger og opplevelser enn deg. Jeg skal ikke gå bort i fra at hans meninger er sterkt kontroversielle, men han er fortsatt ikke "på bærtur laaaangt inn i fantasiland" eller "i ubalanse". Han har bare andre meninger enn deg. Ikke verre enn det.

Jeg kjenner personlig et mørkebrunt Vigridmedlem. En meget vettug person, men han har opplevd så mye grusomt som utlendinger har forårsaket at jeg tror nesten jeg ville fått samme meninger som han hvis det hadde hendt med meg. (Kjæresten hans ble voldtatt av en utlending. 2 ganger)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
For meg virker han som en person som har blitt mettet opp med samfunnets verdier om toleranse for fremmede kulturer og anti-rasisme, men som ikke har den fjerneste anelse om hva toleranse for andre mennesker virkelig handler om på et dypere plan. Toleranse handler om å tolerere mennesker som har andre holdninger, meninger, prioriteringer, klesstil og omgangsform enn deg selv, ikke utelukkende mennesker med annen farge.

Det innlegget i sin helhet beskrev følelsene jeg får når jeg ser videoene til Tommy, men akkurat den delen som jeg siterer er det jeg mener er viktigst. Ikke bare utstråler han mangel på forståelse om hva toleranse er gjennom videoene, men også mangel på forståelse om hva mangfold er, noe som dessverre også er et problem blant anti-rasistiske organisasjoner (respekterer for all del det fantstiske arbeidet mange av organisasjonene har gjort). De preiker mangfold, men tenker ikke på at en hypotetisk nasjon med en fullsteding lik fordeling mellom "rasene" eller etnisitetene der alle tolereres kan fortsatt være et ekstremt kulturelt homogent samfunn. Et virkelig mangfoldig samfunn krever at det er mange forskjellige og ofte motstridende sosiale grupperinger på et rent trendmessig og et ideologisk nivå.

Lenke til kommentar
Tore Tvedt er en person som har andre meninger og opplevelser enn deg. Jeg skal ikke gå bort i fra at hans meninger er sterkt kontroversielle, men han er fortsatt ikke "på bærtur laaaangt inn i fantasiland" eller "i ubalanse". Han har bare andre meninger enn deg. Ikke verre enn det.

Ja det er nå ganske så sikkert at han har andre meninger og andre opplevelser enn meg, men jeg synes fortsatt at Vigrid er ett urealistisk ugjennomførbart fantasiprosjekt som er ledet av en mann som har ett hat-filter foran øya sine som skygger over fornuftig tankegang i hodet hans. Tviler på at han personlig har opplevd så jævlig mye dritt fra utlendinger men at han heller er besatt av at folk ikke skal ha så mye melanin i seg. Han dømmer folk på hudfarge, og det er dumhet!

Jeg kjenner personlig et mørkebrunt Vigridmedlem.

Og det skal du få meg til å tru? At Vigrid har en neger i flokken? nei, den må du lenger oppå landet med..

En meget vettug person, men han har opplevd så mye grusomt som utlendinger har forårsaket at jeg tror nesten jeg ville fått samme meninger som han hvis det hadde hendt med meg. (Kjæresten hans ble voldtatt av en utlending. 2 ganger)

Ja, for vi vet jo alle at hvis Per er slem, så er alle som heter Per slemme.. Veldig realistisk eller hva? Blir like dumt som å hate alle med blå øyne..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Tore Tvedt er ikke i ubalanse, nei. Han er en kynisk person som bruker de midler han har til rådighet for å narre folk inn i en nynazistisk bevegelse. De som husker noen år tilbake vil minnes at Vigrid i starten fremsto som en "ren" norrøn bevegelse. Så når han hadde bygget opp en tilhengerskare begynte han langsomt å vri det mot rasisme og jødehets og endelig til rendyrket nazipropaganda.

Det er nok flere av Vigrids medlemmer som er som Grandmas bekjente. Noe har skjedd som "formørket deres sinn" og gjorde dem motagelige for skiten Tvedt sprer om seg med.

Geir :)

Lenke til kommentar

Ok: Som en _ganske_ aktiv arbeider med dette prosjektet har jeg behov for å si noen ord og kommentere et par uttalelser. Mye av det dere ser er flere måneders arbeid, research av personer som har god greie på disse miljøene. Selv har jeg jobbet med de i tre år med ansettelse og har bred erfaring om nynazistene i Norge, hvem de er, hvem som er i faresonen og hvordan de arbeider.

For de som påstår at dette prosjektet har dårlig research, forteller meg heller litt om deres kunnskap om disse organisasjonene.

Mye av det dere ser i filmen er kompromisser mellom b.la. meg og Tommy. Jeg har forsøkt å kjøre på den mer seriøse delen, Tommy har ønsket litt humor inn. Det Tommy gjør riktig med det, er å ramme hovedmålgruppen sin. Jeg har ønsket en større målgruppe. Andre ting jeg kan være enig i er at han ikke nødvendigvis _virker_ så overbevisende der han står og snakker. Men er det noe av det dere tviler på, kan dere spørre meg, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Ang. MSN-loggen: Det er vanskelig å legge frem dype fakta på alle områder når man har veldig mye man må få frem på en bestemt tidsramme. Skulle Heian lage bråk ut av dette, så har vi navn, nummer og adresse på jenta det gjelder. M.a.o. vi vet at Heian ikke kommer til å lage bråk ut av dette, fordi vi både har elektroniske bevis på han (nevner ikke mer her) og kontakt med denne jenta som ble utsatt for tyranniet som pågikk over flere måneder.

Ang. Nakenbildet: Dersom dere ser på magen, vil dere se et arr. Hvis noen kjenner Heian; spør om å få se magen.

Har skumlest diskusjonen raskt og vil prøve å svare på et par ting. Har mye i fingrene for tiden, så kan neppe svare på alt dere skulle mene/kommentere.

Skjønte dette, men den han sier er jo bare tull. En 18 år gammel drittunge kan da ikke utale seg så hard om ting han ikke vet noe om?! Skjønner forresten ikke at han tør! En dag står det 10 gutter med finnlandshetter og balltrær utenfor døra hans, hva skal han da gjøre? Løpe og skrike på mamma?

Uttaler seg om harde ting han ikke vet noe om? Så du, RevX kan bekrefte ovenfor meg og alle bidragsyterne i filmen (som er fra 14-55 år) at du har mer peiling enn de på Vigrid og Norgespatriotene enn de? Selvom Tommy står for filmen, betyr et ikke at Asbjørnsen og Moe er forbildet for manusproduksjonen. Her er det nokså grundig research som ligger bak. Det som kommer frem om Norgespatriotene og Vigrid er (dessverre) et riktig bilde av sannheten.

Tommy har jeg kun kjent igjennom denne produksjonen. Makan til rakrygget gutt har jeg ikke sett på lenge. Da vi gjorde opptak i Drammen til denne filmen var vi i sentrum på kvelden for å spise mat. På Bragernes står det en hel gjeng med gangstere. Mange gjenkjenner Tommy, roper navnet og plutselig samler det seg masse folk som sier de skal denge han. Tommy gikk demonstrativt rett igjennom denne gjengen.

Tommy er en gutt med baller og er ikke redd for Vigrid.

Vil i såfall ikke være en ny ting. En gang ble han banka opp av en ganster, og en annen fikk han omlag 50 gothere på døra :ph34r: Dessuten er han vel såpass vant med drapstrusseler at han ikke lar seg skremme. Hvor lurt det er finner vi vel ut av før eller seinere?

Begge deler er feil.

Det med den gangsteren var småknuffing der han maks fikk et blåmerke på armen.

Noe selvmotsigende innfallsvinkel han har - kjefter på media for å sette fokus på problemet, når det er nettopp det han selv gjør. Der føler jeg at han bommer - det er viktig å sette fokus på slike grupperinger så lenge man får fram hva de står for.

jeg skjønner ganske godt hva du mener og er også enig i vurderingen. Denne vurderingen gjorde vi begge da vi lagde filmen, men grunnen til at vi valgte å gjøre det "selvmotsigende" var utsagnet til Tore Tvedt om media. Media mener de er viktig å stadig fortelle reklamenyheter om Vigrid, men Vigrid har uansett alltid nytte av artikler enten de er negative eller ikke. Jeg vil gå så langt som å si at det er media som holder Vigrid i live. Hadde ikke media skrevet om Vigrid, hadde ikke folk visst om de. Øyvind Heian meldte seg inn i Vigrid etter å ha lest om Tore Tvedt. Det samme med Lars Storrøsæter og kompisen hans som vi hører om i dokumentaren.

Ellers vil jeg si han er litt for farget av sitt syn på ting hele veien, men likevel får han fram et budskap i denne filmen som utgjør en positiv forandring. Tidligere har jeg ikke hatt noe til overs for de barnslige fjortisfilmene, men dette var noe ganske annet.

Hm, sett litt på film nummer to, det virker som Tommy er imot ytringsfriheten også siden han lurer på hvorfor myndighetene "tillater" nazistiske organisasjoner, ikke overraskende at fyren støtter SOS Rasisme tydeligvis.

Synes slike uttalelser forteller litt om innleggsskriveren. Dette har ingenting med å være i mot ytringsfriheten. Norge har aldri hatt full ytringsfrihet. Den er begrenset av strl. § 135 a og en rekke andre paragrafer. Utover dette er både jeg og forhåpentligvis andre her på forumet glad for at vi har en slik rett.

For å snakke mer om ytringsfrihet; på lørdag gikk det en dokumentar om nøyaktig nazister og ytringsfrihet. Øyvind Heian og Norgespatriotene anmelder og politianmelder hver eneste Norgespatriotene-kritiske artikkel (forsøk på begrensning av avisenes ytringsfrihet?) bare det står en kritisk tøddel i artiklene blir de anmeldt av Heian. På PFU sitt møte var NRK Radiodokumentaren for å se på hva som skjedde. Per Edgar Kokkvold var intervjuet. Han har jobbet med temaet ytringsfrihet i flere år enn jeg har eksistert i alle fall. Han gikk i forrige uke ut i Aftenposten`s A-magasin og forsvarte ytringsfriheten for de som tegnet Muhammad-karrikaturene og mente at såpass burde muslimene tåle. Men i intervjuet på NRK forsvarte han derimot ikke Øyvind Heians ytringsfrihet - og heller ikke Vigrid sine. Kanskje en klar grunn?

Lenke til kommentar

Noe jeg synes er så utrolig irriterende er at alle sånne gale nazifolk skal bruke Vikinger og det norrøne. Dette setter vikingene i et et veldig dårlig lys.. Naziater har ingen ting med verken vikinger og den norrøne mytologien å gjøre. De var tyske og ikke norske.. Dessuten sto menneskeverd veldig høyt hos vikingene og slikt som fyskist avstraffelse var en skjelden straff hos vikingene. En (etnisk) nordmann kan ikke lenger være stolt av sine forfedre og sin bakgrunn uten å bli stemplet som nazist.. dette er en fæl utvikling og sånn som tore gjør og påstør at han fikk et kall fra odin om å være nazist... jeg blir bare utroig sint, for ikke bare strider det mot logikk, men også all annen kunnskap...

Lenke til kommentar
Jeg kjenner personlig et mørkebrunt Vigridmedlem.

Og det skal du få meg til å tru? At Vigrid har en neger i flokken? nei, den må du lenger oppå landet med..

Mørkebrunt = "fargen" på nazistisk ideologi. Kommunister er røde, kapitalister er blå. Nazister er brune.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Å herregud. Mørkebrunt = nazistisk.

Nå må du forklare, for nå henger jeg ikke med i det hele tatt.. skjønner ikke hva du mener..

Når jeg sa at han som var medlem av Vigrid var mørkebrun, betyr det at han var sterkt nazistisk/rasistisk.

Det er litt som at fargeskalaen mellom partiene i Norge. Blått og rødt. Nazistiske ideologier blir som oftest omtalt som "brune" :). Burde kanskje forklart det når jeg sa det ;)

Lenke til kommentar
Aldri hørt om! ironisk var det ihvertfall... de blir kalt det de selv er imot :!:

Det stammer fra uniformene til Hitlers SA i mellomkrigstiden, som hadde brune uniformsskjorter. De ble derfor kalt brunskjorter. Siden har uttrykket blitt brukt om nazistiske organisasjoner og deres tilhengere.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Aldri hørt om! ironisk var det ihvertfall... de blir kalt det de selv er imot :!:

At nazismen er en "brun" ideologi kommer nok tildels av at den var et herlig smørje av sprikende populistiske ideer, men aller mest av at nazistene kaltes "brunskjorter" på grunn av de brune skjortene SA gikk med. I mange år etterpå var brun en veldig upopulær skjortefarge.

De italienske fascistene kaltes svartskjorter etter sine svarte skjorter, men svart har ikke vedvart som fascismens farge i like stor grad siden svart er politisk sett ofte er assosiert med anarkismen(Som er politisk så motsatt fascismen det går ann å bli).

Edit: Litt treig med innlegget, ja..... :blush:

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Film er det viktigeste i livet mitt. Det fins (dessverre?) ikke noe annet i livet mitt enn film. Jeg har studert Film så lenge jeg kan huske. Livet mitt her i fra skal derfor dedikeres til å underholde dere gjennom Filmer, jeg skal satse alt på å fremheve Norsk Film, og la deres glede av dem holde meg i live.
Tatt ifra Nettby siden hans, kun jeg som stusser ved "studert"?

Anyways ; Kan ikke skilte med evig kunnskap om emnet, personlig finner jeg noen som følger en ideologi der folk skal behandles forskjellig eler bli sett på forskjellig fordi de er en annen farge eller har en annen relegion er hyklerisk.

Tommy Myrbostad skyter seg selv i foten ved å si at han skal bli en seriøs filmskaper når "breaktroughet" hans var div. filmer der han rakker ned på subkulturer og hever seg over dem.

Artig at han tar ett såpass seriøst tema og blottlegger seg for en ideologi som helt sikkert har noen ekstremister (les ; balltre på dørstokken). Lurer på hva foreldrene hans sier.

Edit: Gutten svømmer jo i rips:D

Endret av neff
Lenke til kommentar
Synes slike uttalelser forteller litt om innleggsskriveren. Dette har ingenting med å være i mot ytringsfriheten. Norge har aldri hatt full ytringsfrihet. Den er begrenset av strl. § 135 a og en rekke andre paragrafer. Utover dette er både jeg og forhåpentligvis andre her på forumet glad for at vi har en slik rett.

Å ja, hva sier det om meg? At jeg er respekterer retten til frie ytringer mer enn deg og Tommy kanskje?

Man er enten for ytringfrihet eller ikke, både Goebbels og Stalin støttet ytringfrihet for meninger de likte og det virker som denne filmen bygger videre på dette.

Jeg bryr meg lite om strl. § 135, jeg er imot enhver paragraf jeg føler støter ytringsfriheten, så enkelt er det.

Jeg er sikker på at mange på forumet er enig med deg ja, men de fleste vil nok befinne seg på venstre og jeg er et godt stykke inn på høyre.

Til din informasjon har alle diktatorske stater startet med å slå ned på ytringsfriheten, at det er så mange som ønsker det i Norge gjør at jeg frykter for framtiden, det går ikke ann å si noe som ikke er politisk korrekt lenger uten å få nazi eller tilsvarende slengt i trynet. Jeg støtter synet de tre personene nedenfor har på ytringfriheten. :)

"If freedom of speech means anything at all, it is the freedom to say things that people do not want to hear" - George Orwell

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

"Goebbels was in favor of free speech for views he liked. So was Stalin. If you're in favor of free speech, then you're in favor of freedom of speech precisely for views you despise. Otherwise, you're not in favor of free speech." - Noam Chomsky

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...