Gå til innhold

Guide - Oppgradere hardware på Acer Aspire 5720

Anbefalte innlegg

Dette gikk heller dårlig på min 9303! Var dessverre myye vanskeligere å komme seg inn til skjermkortet enn det jeg hadde trodd! Så viss noen er interessert i å kjøpe ett flunkende nytt kort til en billig penge, så har jeg det! Var nå verdt ett forsøk;)

regner med det er et sånt 8600M GT kort? isåfall er jeg interresert:) hvor mye skal du ha?

ChaosPredicted: vet du noe om en T7800 CPU funker i disse maskinene? tenkte at om jeg skulle legge ut penger på oppgradering så kunne jeg vel like godt gå "all the way" :)

takker for svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ChaosPredicted: vet du noe om en T7800 CPU funker i disse maskinene? tenkte at om jeg skulle legge ut penger på oppgradering så kunne jeg vel like godt gå "all the way" :)

Kan ikke skjønne annet enn at det burde gå. Det er samme sokkel, og basert på akkurat samme arkitektur som T7500 som jeg selv vet at fungerer. Kjør på sier jeg! Om du bestemmer deg for å kjøpe skjermkortet av SeT og trenger mer info enn det står i guiden er det bare å PM. Gi en lyd her uansett og fortell hvordan det går. Lykke til.:)

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne annet enn at det burde gå. Det er samme sokkel, og basert på akkurat samme arkitektur som T7500 som jeg selv vet at fungerer. Kjør på sier jeg! Om du bestemmer deg for å kjøpe skjermkortet av SeT og trenger mer info enn det står i guiden er det bare å PM. Gi en lyd her uansett og fortell hvordan det går. Lykke til.:)

vi har avtalt kjøp ja:) blir deilig med nytt å bedre skjermkort!

bare lurte på om hovedkortet støtter så rask prosessor? er vel 2.6ghz i T7800?

uansett, bra guide!

Lenke til kommentar
vi har avtalt kjøp ja:) blir deilig med nytt å bedre skjermkort!

bare lurte på om hovedkortet støtter så rask prosessor? er vel 2.6ghz i T7800?

uansett, bra guide!

Ja, det blir en ny maskin når du skifter GPU'en. Er ikke noe problem med hovedkortet så lenge sokkelen er lik, og det er den på T7800. Varmeutviklingen er heller ikke noe særlig høyere, så det går fint. Lykke til da. :)

Lenke til kommentar
Interessant tråd...

Noen som har forsøkt å sette i ny RAM? Hvorledes gikk det?

Jeg byttet ut brikkene som stod i med 2x2GB RAM som jeg fant på komplett. Det virker som en drøm, selv om jeg ikke får fullt utbytte av alle 4GB pga Vista32. Ram er uansett latterlig billig nå, så det er bare å kjøre på. ;-)

Lenke til kommentar
Interessant tråd...

Noen som har forsøkt å sette i ny RAM? Hvorledes gikk det?

Jeg byttet ut brikkene som stod i med 2x2GB RAM som jeg fant på komplett. Det virker som en drøm, selv om jeg ikke får fullt utbytte av alle 4GB pga Vista32. Ram er uansett latterlig billig nå, så det er bare å kjøre på. ;-)

Har du link til de du kjøpte?

Det er SO-DIMM DDR 2 ?

Synes min maskin er litt treg, skyldes det først og fremst prosessoren eller rammen? Burde kanskje bytte CPU?

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
Har du link til de du kjøpte?

Det er SO-DIMM DDR 2 ?

Synes min maskin er litt treg, skyldes det først og fremst prosessoren eller rammen? Burde kanskje bytte CPU?

Du går bare inn på "minne" på menylinjen til komplett, så får du opp muligheter for produsent og maskintype. Da taster du bare inn acer, og modellnummeret, så kommer de kompatible brikkene opp. Det kunne knapt vært enklere, og billig er det også. Når det gjelder hva som skyldes at maskinen er treg, kommer det litt an på hva du bruker den til, men det er klart at det ikke skader å sette i en raskere prosessor i tillegg til mer ram. Jeg opplevde en fin ytelsesforbedring etter jeg oppgraderte fra T2330 til T7500, så prosessoren har en del å si. Samtidig merket jeg også en forbedring i spillytelse etter jeg satte inn mer ram, så begge deler har noe å si på hver sin måte. ;-)

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått byttet til 8600m GT på min pc og, hadde 4gig ram fra før av så da er det bare cpu igjen:)

uansett så har jeg litt info om hvordan det gikk:

første problemet var å finne james' format tool, etter jeg fant det fikk jeg det ikke til å virke når jeg skulle restarte maskinen, skjermen ble helt svart og en liten strek blinket. begynte å søke litt etter feil jeg hadde gjort, men fant ut jeg skulle prøve et annet program.

lastet ned bootflashdos (link:http://gocoding.com/page.php?al=bootflashdos) dette funket utmerket og var enkelt å bruke.

selve byttingen av Hw og flashingen gikk smertefritt.

til sist litt specs før og etter byttet, slik at folk ser forskjellen:) (husk jeg har allerede twinmos 4gig ram(3gig pga 32bit vista))

3dmark 8400m GS, på strøm: 1510, 3dmark score 8400mGS

3dmark 8600m GT, på strøm: 3205, 3dmark score 8600mGT

batteritid 8400m GS, 4gig ram, målt med kontinuerlig bruk av 3dmark, strømstyring på "høy ytelse": 49 min

batteritid 8600m GT, 4gig ram, målt med kontinuerlig bruk av 3dmark, strøm styring på "høy ytelse": 45 min

opplevelsesindeks 8400m GS, 4 gig ram: 3,4

opplevelsesindeks 8600m GT, 4 gig ram: 4,6

håper dette hjelper folk i avgjørelsen:)

mvh

martin

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg endelig fått byttet til ny CPU så nå er laptoppen god for noen mnd til;)

vurderte T7800 men gikk for T9500 pga at den har lavere core volt, høyere L2 minne og samme 2.6GHz:)

selve byttet gikk like greit som det står i guiden! ut med den gamle og inn med den nye:)

etter byttet bestemte jeg meg for å bytte fra vista til xp, angrer ikke:)

har tatt en siste 3dmark test, alle testene jeg har tatt er med 1280x800 oppløsning:

Win xp pro, T9500, 8600m GT, 4gig ram, ingen OC = 3954 3dmark06 score!

så økning fra 1510 til 3954 mener jeg var verdt de 2300 jeg betalte for det:)

takker for meg!

Endret av Reodor_Felgen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tok ditt råd og gikk på Ebay og kjøpte meg en CPU T7500 og ett asus gf 8600GT 512 skjermkort, hakke fått skjermkortet enda, men du snakka om å flashe det..

Er det virkelig nødvendig?

Er ikke det bare for å få Acer sine drivere til å funke med skjermkortet?

For hvis det ikke er nødvendig og det fungerer uten å flashe det så ville det vært lettere å gå på laptopdrivers.com eller guru3d og laste ned modda drivere til laptop og bare bruke de..

Jeg har nyeste nVidia drivere på pcen min nå og det fikk jeg til ved å laste ned modda laptop drivere som ikke bryr seg om skjermkortet er asus/acer/hp eller hva det nå er..

Lenke til kommentar
Tok ditt råd og gikk på Ebay og kjøpte meg en CPU T7500 og ett asus gf 8600GT 512 skjermkort, hakke fått skjermkortet enda, men du snakka om å flashe det..

For hvis det ikke er nødvendig og det fungerer uten å flashe det så ville det vært lettere å gå på laptopdrivers.com eller guru3d og laste ned modda drivere til laptop og bare bruke de..

Jeg har nyeste nVidia drivere på pcen min nå og det fikk jeg til ved å laste ned modda laptop drivere som ikke bryr seg om skjermkortet er asus/acer/hp eller hva det nå er..

Vi snakker her om to forskjellige ting. Når man flasher skjermkortet er det selve BIOS-informasjonen på kortet man oppdaterer eller forandrer. Dette vil være der uansett hvilket operativsystem man bruker, og har ingenting med driverne i Vista, XP eller liknende. Det er informasjon som i hovedsak forteller hva slags hardware man snakker om. Derfor vil du få problemer med å bruke et Asus-kort i en Acer-pc uten å flashe det. I vårt tilfelle vil du få bilde, men sannsynligvis melding om at hardwaren ikke stemmer overens med BIOS-informasjonen. På noen eldre skjermkort vil man også risikere å ikke få bilde overhodet, og da må man flashe i blinde, noe som kan være en frustrerende prosess. For å si det veldig kort; flashing forandrer informasjonen som rent fysisk liggger i flashminnet på selve skjermkortet og lar deg faktisk kunne bruke skjermkortet, mens driverne fra laptopdrivers og liknende er filer som ligger på harddisken din og forteller windows hvordan det best skal utnytte skjermkortet. Håper dette hjalp litt. Med andre ord så er du helt nødt til å flashe skjermkortet ditt om du vil bytte.

Skifte skjermkort på bærbar? Har alltid trodd det ikke går?

Går fint det, særlig om maskinen bruker en standard som kalles MXM. :)

Lenke til kommentar
Går det ann å få kjöpt en feit intern harddisk å sette inn? I så fall hvor, hvor mye og hvordan? Föler at 145 GB er i minste laget.

HDD på en laptop er som regel 2.5", men ja du kan kjøpe så stor 2,5" Hdd du vil og bytte ut den du har.

Supert. Det var det jeg trengte å vite. Men hvor lønner det seg å kjøpe til en rimelig pris?

Lenke til kommentar

Vi snakker her om to forskjellige ting. Når man flasher skjermkortet er det selve BIOS-informasjonen på kortet man oppdaterer eller forandrer. Dette vil være der uansett hvilket operativsystem man bruker, og har ingenting med driverne i Vista, XP eller liknende. Det er informasjon som i hovedsak forteller hva slags hardware man snakker om. Derfor vil du få problemer med å bruke et Asus-kort i en Acer-pc uten å flashe det. I vårt tilfelle vil du få bilde, men sannsynligvis melding om at hardwaren ikke stemmer overens med BIOS-informasjonen. På noen eldre skjermkort vil man også risikere å ikke få bilde overhodet, og da må man flashe i blinde, noe som kan være en frustrerende prosess. For å si det veldig kort; flashing forandrer informasjonen som rent fysisk liggger i flashminnet på selve skjermkortet og lar deg faktisk kunne bruke skjermkortet, mens driverne fra laptopdrivers og liknende er filer som ligger på harddisken din og forteller windows hvordan det best skal utnytte skjermkortet. Håper dette hjalp litt. Med andre ord så er du helt nødt til å flashe skjermkortet ditt om du vil bytte.

Skifte skjermkort på bærbar? Har alltid trodd det ikke går?

Går fint det, særlig om maskinen bruker en standard som kalles MXM. :)

Åkei, trodde det var sånn at hvis det skjermkortet jeg får er ett asus kort så måtte jeg oppdatere det for å få Acer sine drivere til å fungere, derfor tenkte jeg at flashing er unødvendig pga at jeg kommer ikke til å bruke acer sine utdaterte drivere.

Men om jeg må så må jeg :p:)

Lenke til kommentar
Åkei, trodde det var sånn at hvis det skjermkortet jeg får er ett asus kort så måtte jeg oppdatere det for å få Acer sine drivere til å fungere, derfor tenkte jeg at flashing er unødvendig pga at jeg kommer ikke til å bruke acer sine utdaterte drivere.

Men om jeg må så må jeg :p:)

Du må nok det. Men det er ikke noe poeng i å bruke driverne fra Acer av den grunn, hvis du går på laptopvideo2go eller liknende sider finner du modifiserte drivere som er bedre og nyere enn de Acer selv har lagt ut. :)

Lenke til kommentar

Har nå vært på Ebay og brukt rundt 1700 NoK inkl frakt, har nå fått meg en T7500 Dual core 2,2GHz CPU, og ett 8600M GT 512MB skjermkort i min Acer Aspire 5720ZG :)

Må si meg veldig fornøyd med guiden, den var veldig nyttig på mange måter (bortsett fra at den var litt uklar når det gjaldt "lag en bootable usb flash disk", noe som viste seg å være vanskelige enn jeg hadde trodd.)

I tillegg til at mitt kort kom uten mellomstykker, så jeg måtte modde litt for å få skruene til å passe nedi hullene på kjøleren.

Kan faktisk spille spill på laptoppen min nå, noe som fungerte dårlig før.

Handelen på Ebay gikk smertefritt, ca en ukes ventetid på delene jeg kjøpte, noe som ikke er galt med tanke på at de blir sendt fra USA, med tanke på at det faktisk var sommerferie når jeg kjøpte delene.

Vil anbefale alle som har gått til innkjøp av en Acer Aspire 5720ZG på å bruke litt penger på å IALLEFALL bytte CPU, dette var utrolig enkelt og veldig billig (ca 800kroner).

Men husk at det å skru inni en bærbar er noe helt annet enn å skru inni en stasjonær pc.

Delene som er inni en laptop er mye mindre og ting er med "delikat".

Men pcen min funker som bare det, dro den opp på LAN etter jeg fikk alt til å fungere, og jeg har spillt på den (både WoW og Rainbox Six Vegas 2) i ca 8 timer i strekk.. (vet, nøørd :p )

Husk å kjøpe kjølepasta da dette ikke følger med.

Og nei, pcen blir ikke veldig mye varmere enn vanlig, og den bråker heller ikke mer enn det den pleier. Jeg merker ingen forskjell!

Vil igjen si tusen takk til trådstarter for en veldig detaljert guide!

post-34615-1216876880_thumb.jpg

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...