Gå til innhold

Prosjekt: Kjøpe pcer for en skole


Anbefalte innlegg

Kommet til en del gode forslag her.

 

La meg komme med mine tanker.

 

Maskin: EET har noen billige duron maskiner nå, full maskin til 3-4000 NOK.

 

OS: Linux/Windows... Uansett hva man velger vil man måtte forholde seg til reinstalleringer på maskiner osv. Linux er 100% gratis, men det kan være vanskeligere å få tak i kvalifisert bistand skulle man trøble.

 

Kabling/trådløst o.l. Det koster skjorta å kable. Trådløst koster og en del, og kan gi problemer dersom det er mye betong, armering mellom sendere og mottakere. Det finnes imidlertid en annen løsning på markedet, ethernet over strømnettet. Leste om dette på digi og dinside for litt tilbake. Har en kompis som kjøpte utstyret hos www.yatack.no og han sier det fungerer problemfritt. Visstnok et firma som heter E-street som er importøren på dette (www.e-street.no).

 

Servere: Linux/windows whatever. Snakk om pris tenker jeg.

 

 

En annen idé er å overlate driftsansvaret av serverne til noen andre, sette opp tynne låste internet klienter og benytte seg av terminal services over internet for å hente/bruke programvaren. Fordelen er at man slipper problemer med klientene m.h.p OS oppdateringer, programvare osv. Da vil HW vare mye lengre også. I tillegg har man skjøvet ut backup ansvar, oppdateringsansvar o.l. Er ikke sikkert dette trenger å bli så mye dyrere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linpro hjelper deg med linux systemet. Da sparer du masse spenn på lisens, samtidig som du kan kjøpe billigere PC'er fordi Linux krever mye mindre av hardware enn det Windoze gjør, dessuten finnes det masse linuxfreaker som hjelper deg frivillig hvis du trenger ekstra hjelp, bare sjekk Oslo Linux User Group eller en Annen Linux User Group i Norge :wink:

 

OpenSource og gratis programvare er fremtiden, ikke lisenser og skyhøye priser... :yes:

 

Linux er ikke noe spes vanskeligere å lære for elevene, enn det Windows er. For det første kommere elevene sannsynligvis bare til å bruke programmer som KWord (Word) og KSpread (Ecxel), eller OpenOffice Suiten...

Dessuten vil det alltid være n00bz som ikke kan noe om hverken Win eller Lin, og de må jo læres opp fra grunnen uansett, eller hva?

 

 

GO FOR LINUX, IT ROCKS!!!   :woot:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

vel, linux er ikke så utrulig kompliser, og på den skolen jeg går på, har vi bare noen plater med skuffe til tastaturen og musen... liggende miditower med lcd oppå... enkelt å flytte... + at vi har strekt tp`r på forhånd praktisk talt over alt. vi har en tp på 10 meter på kvar pc, så den skal rekke til nermeste tp kontakt hvor du enn er....

 

kansje en mulighet ? mye billigere enn trådløse switcher og lankort.

 

og det der med tyveri? viss alle kvitterer når de låner/bruker en pc, kan vi vel spore de opp ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...