Gå til innhold

Prosjekt: Kjøpe pcer for en skole


Anbefalte innlegg

På det studiet jeg går på har vi gående et prosjekt hvor vi skal tenke oss at vi skal sette opp trådløst nettverk på en ungdomsskole og handle inn nødvendig utstyr til dette. Budsjettet er på ca. 1 mill.

 

Vi har laget en skisse av skolen hvor vi tenker oss at den har 3 etasjer, men her kan vi ta nødvendige forutsetninger. Vi har kommet frem til at skolen trenger ca. 75 stasjonære pcer som skal kunne trilles rundt på mobile pc-bord. (Det blir for dyrt med bærbare pcer).

 

Noen som har peiling på enten trådløse nettverk eller som har noen ideer til hvilke spesifikkasjoner pcene bør ha? Husk det er en skole, trenger ikke P4 3GHz liksom...

 

En annen problemstilling er Linux/Windows... Koster jo fort 1000 spenn for en lisens når vi snakker Windows, mens f.eks. StarOffice er gratis til skoler. Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Alle tips/tanker mottas med takk! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tynne klienter er også en tanke, men jeg er meget skeptisk til tanken på stasjonære maskiner som trilles rundt.. dette hørtes meget... sært ut :)

Har foreksempel bygningen ikke heis så er det fort begrensninger hvor mye disse pc-trillene kan flyttes mellom etasjer osv..

 

Det dere må gjøre er jo å beregne hvor mange brukere dere har og hvilke behov de har. Hvor mange er det som virkelig trenger å være mobil? En kombinasjon av stasjonære og bærbare pc'er er jo mulig.

 

En trådløs løsning er jo nesten uannsett billigere hvis det ikke finnes tp-ledninger ferdig opptrekt i bygningen. Å få et firma til å trekke opp ledninger til f.eks 15 rom over 3 etasjer kan fort spise opp mye av busjettet deres.

 

Linux er et godt alternativ til skoler, men M$ har jo også "tilbud" til offentlige skoler med billigere lisenser. For mere informasjon ang linux på skolen, se på hjemmesiden til prosjektet "skolelinux.no"

 

Håper dette hjelper deg litt, spør hvis det er mere du lurer på!

Lenke til kommentar
Tynne klienter er også en tanke, men jeg er meget skeptisk til tanken på stasjonære maskiner som trilles rundt.. dette hørtes meget... sært ut :)

Har foreksempel bygningen ikke heis så er det fort begrensninger hvor mye disse pc-trillene kan flyttes mellom etasjer osv..

 

Vi har da tatt en forutsetning om at skolen har heis, og det vi tenker er at det er et rom i hver etasje hvor det står 25 stasjonære pcer. Så når en klasse trenger pcene, så går elevene og henter seg et pcbord. Som regel trenger ikke alle elevene en pc hver, da dette så og si er urealistisk på en skole. Det er selvfølgelig mer en 25 elever i hver etasje, og hvis vi begynner å sette opp faste datarom så forsvinner mye av mobiliteten/vitsen med det trådløse nettverket. Da er det tilbake til det systemet som er på skolene nå, og som vi liksom skal prøve å bedre litt på.

Lenke til kommentar

Bærbare PC'er er vel ikke SÅ sinnsykt dyrt lengre er det ?

 

10000 pr. stykk skulle holde til ok bærbare pc'er.

 

Så hvis man kjøper inn 50 bærbare, og 50 stasjonære, og så har ett trådløst nett for de bærbare og vanlig nett for de stasjonære så burde det funke fint....

 

Tviler jo på at alle på en skole trenger å være mobile (samtidig).

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha plasert alle pcene i egene data rom i samme etasje, hvis det var mulig. Satt opp en router/switch og web/mail/ftp server. Gjerne hatt server rommet i 2 etasje. Brukt linux på server og win 2000 på clientene.

 

Den beste løsningen for en skole er å få en avtale med et firma hvor man liser/leier pcer og dette firmaet har som ansvar å oppgradere pcene med gjevne mellomrom.

 

Har aldri satt opp noe trådløst nettverk men det kan umlig være noe problem. Sette basestasjonen i server rummet og kobble all pcene opp mot disse.

 

Linux krever mere kunskaper og vil derfor kreve mere opplæring, mens de fleste kjenner winows.

Lenke til kommentar

Du må jo ha strøm til PCene også. Det kan jo ikke sendes trådløst. Da blir det MASSE stress med å koble på alt mulig dritt igjen etter at PCene er først blitt trillt inn på klasserommene. Sats heller på billige bærbare. Husker selv at på ungdomsskolen ternger man ikke mer enn 133Mhz, 333 hvis det er luksus, siden det ikke var/er noe spesielt fag innen dette. Bortsett fra kanskje språkfag.

 

Så sats vel heller på masse bærbare som elevene får bruker i timene, holder LENGE med 500Mhz, så har du et datarom med 1Ghz PCer og skikkelig lydkort eller hva det enn nå er du trenger :)

Lenke til kommentar

Dette høres virkelig ut som en obligatorisk oppgave i datanett ved høgskolen i telemark... Hadde ihvertfall en rimelig lik oppgave i fjor, og må mene at bærbare pc'er IKKE blir for dyrt så lenge budsjettet er på en mill.

 

Må også si at lisenser endrer seg i pris når man kjøper flere av gangen.

 

Og man kan også få veldig bra pakkepriser, ved slike kjøp da man ikke kan tenke på hva en pc koster, når man skal ha 75 enheter. Ganske vanlig med anbud på slikt.

Lenke til kommentar

Et tema dere kanskje ikke har tenkt på når det gjelder bærbare...stjeling! Alle vet jo at ting forsvinner på skoler, og har man 50 bærbare på en skole kan man regne med at noen flere enn normalt vil forsvinne.

 

En annen ting er jo hvordan får man kjøpt 50 bærbare 500 mhz maskiner idag? Ikke vet jeg, har lett etter sånt selv og funnet nada. Brukt får man selvsagt, men ikke 50 stk.

 

Det er mulig den beste løsningen blir med noen bærbare og noen stasjonære likevel, men dersom det ikke gjør det foreslår jeg følgende;

Kartlegg behovet pr etasje og forsøk å balansere tilgangen i hver etasje etter dette. Benytt Roaming profiles slik at alle får opp sin personlige desktop og filer uansett hvilken maskin de jobber på. Gjør en analyse ang bruk av ups, med det vil man kunne få en slags kvasi bærbar pc, som likevel ikke er så lett å stjele.

 

Med en lcd skjerm, ups, og et trådløst nettverk, og en spesial tilpasset pc-plate (ikke bord) vil man muligens kunne få en pc som også var endel lettere å frakte med seg. Jeg så for meg først en plate med stabil bakvegg (sidevegger om nødvendig), deretter desktop-pc oppå den, lcd (bør være skikkelig festet) og uttrekkbart tastatur og musebord. Dette burde kunne lages relativt enkelt og ved litt hjelp ifra en yrkesskole i kommunen tror jeg dette lar seg gjøre.

Det blir nesten som en bysykkel, litt stygg, og VELDIG lett å kjenne igjen, men fungerer til den tiltenkte bruken..

Lenke til kommentar
Et tema dere kanskje ikke har tenkt på når det gjelder bærbare...stjeling! Alle vet jo at ting forsvinner på skoler, og har man 50 bærbare på en skole kan man regne med at noen flere enn normalt vil forsvinne.

 

Det kan jeg bekrefte. Bærbare maskiner som blir stjelt er et herk! Skolen har som regel ikke penger til å erstatte maskina heller og det fører til at noen ikke får jobbet med skolearbeidet sitt fort nok. Spør du meg har bærbare maskiner ikke NOE å gjøre på en ungdomskole.

Lenke til kommentar

Hvis det er absolutt nødvendig at elever skal ha tilgang til pc på klasserommet, vil det kanskje være bedre med en eller to maskiner pr. klasserom og resten i et sentralt pc rom.

 

Hvis maskiner skal trilles rundt omkring er det nok en rimelig stor sjanse for at noen trilles ut av skolen og at endel pc traller vil tippe, med ødelagt skjerm/kabinett som resultat.

Lenke til kommentar

75 bærbare maskiner â 10k = 750k, + servere for 250k, skjønner ikke at det skal være noe problem ;) Burde ha et program for å sync'e data mellom serverene og de bærbare pc'ene så man kan lagre lokalt når man jobber og laste de opp når man er ferdig med pc'n.

 

finnes en eller annen office klone som kjører på windows også, testet den og den funket helt fint, ikkenoe grunn til å kjøre ms office egentlig.

 

Trådløst nettverk har den svakheten at det funker som et hub-nettverk, gjør det ikke? det er rimelig tregt...

Lenke til kommentar

Jeg jobber på en skole, og her har vi en grei ordning som heter "school agreement" fra Microsoft. Vi betaler ikke massevis pr. license, men betaler en sum, så kan vi bruke så mange klient licenser vi vil.

Dette gjelder både Windows og Office. Det gjelder derimot IKKE noen form for server licenser.

Hadde jeg vært deg ville jeg hørt med Microsoft angående dette, for jeg er ikke helt sikker på prisene osv, men det vil bli betraktelig billigere enn å betale pr. license. Vi teller opp antall maskiner på skolen en gang i året, og betaler utifra det

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvis dere lager et system hvor elevene må kvittere ut pcen, slik at lærer hele tiden vet hvilken elev som har hvilken pc, og pcen kun brukes med lærer til stede, kan man begrense stjeling. Alle pcer må oppbevares på låst rom uten elevtilgang. Se for dere ordningen på gamle skolebibliotek, bare med korte lånefrister. Helt enig med at vi ikke trenger så kjappe pcer.

 

Mens bærbare pcer stjeles, blir stasjonære ramponert. Liste over hva som har blitt gjort med pcer på min skole:

- Musekula blir tatt ut (klassiker).

- Juice helles ned gjennom luftehullene øverst på skjermen, det sier pang, og skjermen starter ikke igjen.

- Ledninger klippes over.

- Ledninger trekkes ut/byttes om.

- Diskettstasjon, cd-rom, harddisk og andre komponenter stjeles.

- Brukes som klesstativ.

 

:grumpy: resultatet er at vi ikke har noen pc å bruke :grumpy:

Lenke til kommentar

Vet om en skole(videregående da) som bruker løsningen med trillbare pc bord. De bruker den i kombinasjon med stasjonære pc er. De har en del(5 tror jeg) fult utstyrte pc bord med scanner-printer-prosjektor(du må vel regne med det også?)-brenner. Disse er da hovedsakelig for lærere som trenger å framvise ting i klasserommene, så trenger de ikke å gå på datarommet for å vise fram ting for klassen. I kombinasjon med det trådløse nettverket blir det en ganske mobil løsning. Å satse på bærbare pc er blir døfødt, og jeg ser egentlig ikke poenget. Hadde dette vært for høyskole/videregående hadde jeg set poenget, men for ungdomskoler tror jeg det er en fordel å ha dataene samlet i data rom, og eventuelt noen stasjonert i klasserommene. Vi fikk en pc når jeg gikk i 10. og den ble det aldri gjort noe med. Det var fordi vi investerte i et sett høytalere, og når vi hadde 100Mb/s nettverk med winmx, hvorfor skulle vi ødelegge jukeboxen vår?

Vedrørende Win lisens vet jeg ikke helt hvordan det foregår. Skolen jeg nevnte i starten har en lisens fra mikrosoft som tillater de å innstalere win2k på alle pc en på hele skolen, og på lærerenes hjemmepc er. Tror det er det som kalles cooperate lisens eller noe. Ville ikke satsett på linux, da det ville kostet mer å lære opp alt personale på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...