Black Star Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Hvorfor inni huleste skal man ha en vifte som blåser luft inn i tillegg til en som blåser luft ut? Temperaturen i min PC sank med 5-10 grader (avhengig av om det er sommer eller vinter) etter jeg installerte ekstra kabinettvifter. Det er gjerne en nødvendighet med en viss luftstrøm gjennom en PC om man har ett kabinett som har litt dårlige forutsetninger for dette, som mitt kabinett. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Hvorfor inni huleste skal man ha en vifte som blåser luft inn i tillegg til en som blåser luft ut? Temperaturen i min PC sank med 5-10 grader (avhengig av om det er sommer eller vinter) etter jeg installerte ekstra kabinettvifter. Det er gjerne en nødvendighet med en viss luftstrøm gjennom en PC om man har ett kabinett som har litt dårlige forutsetninger for dette, som mitt kabinett. Spør igjen: Hvorfor skal man ha en vifte som blåser luft INN når du allikevel har en som blåser luft UT. Koble fra den vifta du har som blåser luft INN og se om du merker noen stor forskjell. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Spør igjen: Hvorfor skal man ha en vifte som blåser luft INN når du allikevel har en som blåser luft UT. Koble fra den vifta du har som blåser luft INN og se om du merker noen stor forskjell. Har prøvd det, og resultatet da er temperaturen øker 4-7 grader. CPU tempen går også opp. En annen fordel med vifta som blåser luft inn er at luften blåser rett på harddiskene og kjøler de ned mye mer enn om lufta hadde kommet inn fra andre steder. Men ikke vet jeg... kanskje temperaturmåleren står rett i lufttrekket fra inn-vifta? Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Har prøvd det, og resultatet da er temperaturen øker 4-7 grader. CPU tempen går også opp. En annen fordel med vifta som blåser luft inn er at luften blåser rett på harddiskene og kjøler de ned mye mer enn om lufta hadde kommet inn fra andre steder. Men ikke vet jeg... kanskje temperaturmåleren står rett i lufttrekket fra inn-vifta? Tror du bør se over hvordan du har satt viftene i pcen. Kanskje det er for liten åpning foran til at nok luft kan komme inn uten bruk av vifter? Sett også inn et digitalt termometer med ledning i pcen og les av temperaturforsjellene med denne. Det er selvsagt opp til deg og avgjøre hvor mye tid du gidder å bruke på sånt, men personlig ville jeg ikke gitt meg før jeg med god samvittighet kunne pælma den ene kabinettvifta. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 personlig ville jeg ikke gitt meg før jeg med god samvittighet kunne pælma den ene kabinettvifta. Nåja, hvor viktig er det å kunne kaste en kabinettvifte? Den jeg har foran (som du mener jeg burde kaste) lager bare 12dB lyd, så... den verken bråker eller bruker mye strøm. Gidder ikke loke rundt inni maskinen med temperaturmålere og sånt, så jeg er fornøyd med oppsettet jeg har nå. Synes det er godt å vite at harddiskene mine får frisk luft blåst på seg hele tiden... spesielt etter at den ene harddisken min tok kvelden etter jeg hadde kjørt uten kabinettvifter eller kjøling på diskene :-) Lenke til kommentar
zeoman Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Er det får varmt så lønner det seg å kjøpe vifte hvis ikke så er det jo ingen vits.... :smile: Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Så det kan være lurt med en kabinettvifte nederst foran som blåser luft INN og en øverst bak som blåser luft UT i tillegg til strømforsyner og CPU vifte. Hvorfor inni huleste skal man ha en vifte som blåser luft inn i tillegg til en som blåser luft ut? Blir bare unødvendig støy av slikt. Har du en umodifisert strømforskyning en vifta i den sterk nok til å trekke luft gjennom hele kabinettet. Har du satt ned hastigheten eller byttet ut vifta i strømforskyningen ville jeg satt på en ekstra kabinettvifte bakerst som trekker luft ut. Dersom vifta blåser luft ut bak på pcen, vil den automatisk også blåse luft inn foran på pcen. Jeg er ikke enig med deg. Det er klart best og ha vifte® som blåser luft inn foran og vifte som blåser luft ut bak. Jeg testet i mitt Lian Li PC-60. Da jeg skrudde av de to viftene i fronten steg tempen i kassa med 5 grader og CPU økte med 7 grader. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Jeg er ikke enig med deg. Det er klart best og ha vifte® som blåser luft inn foran og vifte som blåser luft ut bak. Jeg testet i mitt Lian Li PC-60. Da jeg skrudde av de to viftene i fronten steg tempen i kassa med 5 grader og CPU økte med 7 grader. Overklokker du maskinen eller har noe sykt mye ineffektive komponenter i pcen din? I en "normal" pc burde det ikke være nødvendig med to vifter som trekker luft inn. Har selv byttet ut psu vifta mi med en 12 dB papst vifte. Det eneste jeg har av kabinettvifter er en 12 dB papst vifte som trekker ut luft bak pcen. Termometeret mitt inni pcen viser konstant 26 grader, noe som er kaldt nok til å gi en god nok kjøling. Selvsagt kunne jeg senket tempraturen ytterligere dersom jeg dyttet inn noen ekstra vifter, men ikke uten at lyden øker betraktelig. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Hvorfor inni huleste skal man ha en vifte som blåser luft inn i tillegg til en som blåser luft ut? Gjennomtrekk vet du, gjennomtrekk. Viftene fremme trekker inn kaldluft nede, luften blir varmet opp og stiger derfor, og så har man en vifte oppe på baksiden som trekker den ut. Ganske logisk, eh? Selv har jeg 5 stk papst 19 db, de høres ikke på laveste fart, men gir allikevel en god luftstrøm. Og det trenger jo vi overklokkere Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Vifter er oppskrytt... Vannavkjøling er oppskrytt Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Vifter er oppskrytt... Vannavkjøling er oppskrytt å? Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Lavere temp=bedre ytelse. Flere viter=lavere temp og mer støy Med andre ord: du må bestemme det for hva du ønsker, høyere ytelse eller mindre støy. Og ikke minst er det stor forskjell på vifteprodusenter. Enkelte vifter er bedre stabelisert. Samt at det finnes forskjellige tweaks for å fjerne viftestøy. Vibrasjonsdempende løsninger ol er et must om en ønsker en stillegående pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå