Bromle Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Jeg er litt noob på hele vifteopplegget.. Lenke til kommentar
Bromle Skrevet 2. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2003 Vifter er oppskrytt... jeee.... Takk... :o Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det er viktig å holde pcen kald og da er vifter et bra og billig altarnativ! Lenke til kommentar
Gef Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 For å side sånn...man trenger ikke kabinettvifter hvis ikke pc'en er for varm... Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Du trenger vifter for å holde temperaturen nede/forbedre luftstrømmen. Hvis du ikke har temperaturproblemer, trenger du egentlig ikke flere vifter. Lenke til kommentar
Bromle Skrevet 2. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2003 Hvis du ikke har temperaturproblemer, trenger du egentlig ikke flere vifter. Temperaturproblemer er når det ryker av pcn sant? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Hvis du ikke har temperaturproblemer, trenger du egentlig ikke flere vifter. Temperaturproblemer er når det ryker av pcn sant? Nei, den må gjerne ha brent opp først Hvis du har en CPU temp på 60+, så bør du virderer vifter Lenke til kommentar
fondus Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Vifter er ganske viktig. Kabinettemperaturen min gikk ned 7 grader med en 26dB papst m/spenningsregulator. Videre gikk hardisken ned ca 11 grader ved å putte en 26dB papts foran den... en liten tankevekker kanskje? Man trenger ikke kjøpe dem raskeste viftene som støyer mest, normalt hjelper det med veldig lite også bare for å få litt sirkulasjon i kabinettet. Så jeg vil anbefale deg å kjøpe 2 vifter, en foran og en bak og kjøpe zalaman spenningsregulator eller eventuelt en rheobus. Lenke til kommentar
Bromle Skrevet 2. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2003 Takk. Da regner jeg med å kjøpe 2 vifter. (Hvis mitt budskjett er enig ) På maskina mi nå har jeg bare på cpuen damen... Jaja. Igjen takk! Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Vifter er ganske viktig. Kabinettemperaturen min gikk ned 7 grader med en 26dB papst m/spenningsregulator. Videre gikk hardisken ned ca 11 grader ved å putte en 26dB papts foran den... en liten tankevekker kanskje? Egentlig ikke, for samtidig økte støynivået på pcen din drastisk. Og hva skal du ha lengst? Pcen eller hørselen? Personlig driter jeg i om levetiden på pcen min går ned fra 20 til 19 år dersom jeg kan senke støynivået istedet. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Jeg er litt noob på hele vifteopplegget.. hvorfor har biler radiatorer? Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 hvorfor har biler radiatorer? Fordi biler har noen sinnsykt ineffektive motorer som kun greier å gjøre om en 10-15 prosent av energien til framdrift. Resten av energien går over til varme som gjør at motoren blir serdeles varm etter bare en kort kjøretur. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 nettop, og når den går varm kan den i værste fall bli ødelagt, det samme er det med datamaskiner.. Lenke til kommentar
Shybert Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Jepp... Dieselmotorer er visst litt bedre. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Kjøp 12DB papst vifter! Jeg har 4 stk av de, 2 foran og 2 bak. Cpu temp gikk ned 3 grader, HD temp 8 grader og kabinett temp 11 grader! Hører ikke de 4 viftene i forrhold til PSU vifta til Chieftec kabinettet! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Selv om CPU tempen ikke er for høy (AMD tåler fint 60-70 grader), kan kabinett-tempen være litt for høy (bør ikke være over 40). Ikke alle hovedkortkomponentene liker like høye temperaturer som en CPU trives i. Og harddisker bør holdes så kjølige som mulig, ettersom de holder lenger jo kjøligere de er (da snakker vi ikke kuldegrader riktignok). Så det kan være lurt med en kabinettvifte nederst foran som blåser luft INN og en øverst bak som blåser luft UT i tillegg til strømforsyner og CPU vifte. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Egentlig ikke, for samtidig økte støynivået på pcen din drastisk. Og hva skal du ha lengst? Pcen eller hørselen? Personlig driter jeg i om levetiden på pcen min går ned fra 20 til 19 år dersom jeg kan senke støynivået istedet. Vel... fra før hadde jeg en silent viking inni + chipset-vifte. Ved å sette inn 2x 26dB Papst så fikk jeg ingen merkbar økning i støy. Så hvorfor skal man ikke ha kjøling når det ikke koster noe støy? Jeg for min del er veldig ømfintelig for støy og synes Silent Viking støyer. Jeg står på det jeg sier, det ble iallefall ikke noe mer merkbar støy fra min PC. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Så det kan være lurt med en kabinettvifte nederst foran som blåser luft INN og en øverst bak som blåser luft UT i tillegg til strømforsyner og CPU vifte. Hvorfor inni huleste skal man ha en vifte som blåser luft inn i tillegg til en som blåser luft ut? Blir bare unødvendig støy av slikt. Har du en umodifisert strømforskyning en vifta i den sterk nok til å trekke luft gjennom hele kabinettet. Har du satt ned hastigheten eller byttet ut vifta i strømforskyningen ville jeg satt på en ekstra kabinettvifte bakerst som trekker luft ut. Dersom vifta blåser luft ut bak på pcen, vil den automatisk også blåse luft inn foran på pcen. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Her var det utrolig mye ukonkrete meninger ute og går... Komponentene inne i kabinettet utvikler varme, CPU typisk 20- 90W, strømforsyning utvikler varme, harddisker, grafikkort osv. La oss anta at totalsummen er 120W. Få så tak i en lyspære på 75W og hold på den så lenge du orker... ;-) 1 sekunda ja, tenkte meg det. Viftenes oppgave er å fjerne alle disse wattene ut av kabinettet. Hvis vi ikke hadde noen vifter, så ville kabinettet bli veldig varmt, dog litt mindre enn lyspæren, siden kabinettet er mye større. Kabinettet ville da bruke alle veggene/sidene til å avgi varme. Ulempen med et slikt vifteløst kabinett er at CPUen ville "koke over", grafikkort bli for varme og hardiskene få heteslag. Så hva gjør vi? Vel, de fleste har vel en PSU (strømforsyning) som det er en eller flere vifter på. Denne suger den varme luften ut av kabinettet. Faktisk er dette som regel godt nok! Og hvor står PSUen? På toppen selvsagt, for varm luft stiger i forhold til kald luft. Et lite, men forstyrrende element er at selve CPUen må ha en egen kjøler/vifte, som regel så blåser denne viften bare luften ut i kabinettet igjen. Det er jo egentlig ganske talentløst, for vi vil jo egentlig ha varmluften ut. Dette har Dell (og andre) skjønt, de lager en tunnel fra CPU kjøleren, til baksiden av kabinettet og suger luften direkte ut. Dermed får PSU viften en lettere jobb. Når det gjelder overklokking, så er poenget å få temperaturen i kabinettet så lav som mulig, for å kunne skru opp ytelsen på CPU/grafikkort maksimalt. En grad her, et par MHz der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå