Pc Lynet Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Det hele startet da jeg slo til og kjøpte MSI GeForce 9600 GT 512 MB OC hos Komplett.no Problemet er at etter 10-30 minutter med spilling i Half-Life 2, Just Cause eller Battlefield 2, henger pcen seg. Jeg får en svart skjerm. Eneste tingen man kan gjøre, er å starte den på nytt (les: røske ut støpselet). Etter litt googling ser du ut som om dette er et problem med Geforce 9600GT uavhengig av fabrikat. Jeg fant tilogmed en egen tråd for akkurat mitt skjermkort, som beskriver akkurat de samme problemet. Forum MSI 9600GT OC black screen crashes Jeg fikk godkjent returen og leverte skjermkortet til komplett på Mandag. Overraskelsen var stor da jeg på torsdag fikk melding om at kortet var sendt i retur til meg. Og jeg har blitt fakturert for et gebyr og porto pålydende 265kr! Jeg sendte straks et mail til Komplett, fikk da dette til svar: Beklager, dette er testet hos oss uten og finne noen form for feil. Så i våres øyne så er det ikke noe galt med dette kortet... Jeg sendte da en mail tilbake, der jeg spurte om det virkelig hadde testet skjermkortet i spill? vi tester utifra din feilmelding, hvis du sier det fungerer dårlig i spill så tester vi det mot spill. Hentet I dag skjermkortet på posten. Problemet er akkurat det samme som sist. Det fulgte med et par papirer på en test: BurnInTest results from PassMark Software Test Start Time: Wed Apr 09 19:37:14 2008 Test Stop Time: Wed Apr 09 20:07:17 2008 Test Duration: 000h 30m 03s No Erros Test Run Passed Detailed event log Event LOG NOTE: 2008-04-09 19:37:14, Satus, Main Tests started LOG NOTE: 2008-04-09 19:37:15, 3D Graphics, 3D starting: Duty cycle = 50. Test on primary monitor (0). (x,y) = (0,200) WxH = 300*200. LOG NOTE: 2008-04-09 19:37:17, Video, Video test starting: Duty cycle = 50. Test on primary monitor (0). (x,y) = (0,400) WxH = 300*200. LOG NOTE: 2008-04-09 20:07:17, Staus, test run stopped Betyr dette de jeg tor at de har "stress" testa skjermkortet mitt på oppløsningen 300*200 i 30 minutter? Og forventer at de da går helt fint med 1200*1024 + AA Er det noen som har noe forslag til hav jeg kan gjøre? Er ganske fortvila Endret 14. april 2008 av Pc Lynet Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Dessverre så må man som oftest gjøre feilsøking selv for å komme noen vei. Høres ikke ut som om du er helt sikker på at det er noe galt med skjermkortet. Det du beskriver kan fort være problemer med drivere, operativsystem, spill - eller overoppheting, strømforsyning, minne, m.m. Eneste måten å være sikker på at det er skjermkortet som er defekt er å sjekke at et annet kort virker i samme pc, og at kortet ditt heller ikke virker i andre pcer. Testmetodene til Komplett kan sikkert diskuteres. Men du kommer nok ikke så langt med det med mindre du har sikre beviser på at skjermkortet er defekt. At du kan finne andre med samme problem på Google er ikke nødvendigvis ensbetydende med at ditt kort er defekt. Endret 12. april 2008 av tormoddf Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Nei er ikke så godt å argumentere mot Komplett sine testmetoder, men kan du ikke sende en mail til de med den linken du henviste til da? Er jo tydelig at det er en feil på en del av de kortene. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Får du denne svarte skjermen du også? I så fall legg dette til ditt første innlegg. Det mest fornuftige du kan gjøre om du får denne svarte skjermen i alle spill, er å slå på tråden til komplett og beskrive dette i detalj, inkludert linken. Prøv å være hyggelig og forklarende, og dette vil sikkert løse seg. Kjenner ikke testmetoden til komplett, men skulle disse tidlige 9600GT kortene ikke klare de klokkene på shaders de er oppgitt til å klare, ja så vil dette problemet lettere oppdages i et shader intensivt spill/apps. Skulle da ikke være noe problem å loope en shader intensitiv 3D bench for komplett for å finne dette ut.... Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Denne tråden refererer til et interessant problem. Har man krav på å bytte et produkt som ikke fungerer i sitt oppsett? Hardwarekonflikter kan etter min erfaring være svært produktspesifikke. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 (endret) tormoddf: Har oppdatert BIOS til skjermkortet og hovedkortet. Prøvd alle drivere WHQL og BETA. Installert WinXp på nytt. Dragonlove: Har sendt link og forklaringer enda mer utfyllende en dette, men får avslag gang på gang. Ourasi: Får ringe dem på mandag. Har forklart i detalj til komplett via epost hvordan jeg får den svarte skjermen og lenket til folk med lignende problem. Har du hatt samme problem? Lilac1: Siden såpass mange har problemer tror jeg ikke det har noe med maskinvarekonflikter å gjøre. Her er forøvrig maskinvaren min: Amd Athlon 64 x2 4600+ AM2 Gigabyte GA-M55S-S3 1.1 Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Fortron Source Blue Storm II 400W Cooler Master Centurion 534 Edit: Takk for svar alle sammen Endret 12. april 2008 av Pc Lynet Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) tormoddf: Har oppdatert BIOS til skjermkortet og hovedkortet.Prøvd alle drivere WHQL og BETA. Installert WinXp på nytt. Det kom ikke fram av første innlegg. Men da stiller det seg jo selvsagt helt annerledes. Har tidligere hatt problemer med inkompatibilitet mellom lydkort og skjermkort og lignende, og aldri giddet å prøve meg på å returnere noen av delene. Men du mener at det ikke er en inkompatibilitet, men en helt generell feil med disse kortene? Skjer det samme med ditt kort i en vilkårlig annen pc? Ser f.eks. at både du og den du linker til har et nForce-chipset i 500-serien. Endret 12. april 2008 av tormoddf Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Har dessverre ingen annen pc å teste med Har bare gamle AGP hovedkort liggende...Får høre med en kamerat. Jeg mener at dette er en feil med kortene som er fabrikk overklokket, når de ikke greier å kjøre stabilt på de angitte frekvensene. Får høre hva komplett sier på mandag. Ellers takk for svar Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Har dessverre ingen annen pc å teste med Har bare gamle AGP hovedkort liggende...Får høre med en kamerat. Jeg mener at dette er en feil med kortene som er fabrikk overklokket, når de ikke greier å kjøre stabilt på de angitte frekvensene. Får høre hva komplett sier på mandag. Ellers takk for svar Hjelper det å klokke ned? Og i så fall, er det varmt i kabinettet ditt? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Har et Coolermaster Centurion 534 med en 120mm vifte som suger luften ut bak. CPU en pleier å ligge på ca 30-36 garder. Når jeg ikke spiller ligger skjermkortet på ca 32 grader. Når jeg spiller vet jeg ikke. Er avgårde i dag, men skal sjekke det når jeg kommer hjem i kveld. Jeg bryter ikke garantien hvis jeg klokker ned skjermkortet? I så fall skal jeg prøve det også. Takk for tipset Endret 13. april 2008 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Litt off topic, men jeg har opplevd Komplett som veldig hyggelige ved retur av skjermkort som ikke har virket slik jeg har villet det. Selv etter at lillebror drog av kjøleribbe for å sette vannkjøling og prøvde litt forskjellig så gikk det helt greit å få nytt i retur. Så lurer på om praksisen er litt forskjellig der alt etter hvem man møter på. Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Heisan, Jeg har kjøpt det samme kortet og neimen er det ikke det samme problemet, etter en runde på google har jeg funnet ut at mange overklokka 9600gt kort har det samme problemet.Det som er problemet er at de ikke klarer og kjøre stabilt på oppgitte frekvenser, jeg kjøpte 2 kort og bare det ene har dette problemet. Mitt kort er til testing ved komplett nå, så jeg håper jeg får et nytt kort. Edit: Problemet løses lett hvis du underklokker kortet i feks rivatuner. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Takk for tipset Fredrik.B Du bør ringe komplett så fort du kan i morgen. Sånn at de ikke sender deg kortet i retur, noe de sannsynligvis kommer til å gjøre. Etter en pinglete stress test i lav oppløsning Link gjerne til denne tråden, så kanskje de begynner å høre på oss Edit: Fredrik.B kunne du poste maskinvaren din? tormoddf oppdaget at det kunne være noe med Nvidia nForce 500-seriens chipset. Endret 13. april 2008 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) komplett sine gebyrer for produkter med feil er tragisk, men forståelig. Hadde selv et kamera der en luke ble slått ned over skjermen og skjermen speilet opp i søkeren når man satte den i søkermodus, og på kameraet jeg fikk ville ikke denne luken vippes opp igjen (så kun søkermodus var mulig, ikke skjermmodus). Komplett fant ingen feil, og kameraet virket da jeg fikk det igjen. Fikk sef gebyr, så jeg sendte en mail til komplett og forklarte at jeg har spåass god peiling på hva jeg driver med at det ikke var en brukerfeil, men at problemet sannsynligvis hadde løst seg selv medpostens risting av pakken (siden det var en mekanisk feil). De trakk gebyret på grunnlag av den mailen. Derfor bør du sende en omfattende mail og forklare situasjonen i detail slik som du har fått tips om her, pass på å skrive nøyaktig hva som skjer og hva du selv har gjort etc. Hvis komplett har noe som helst vett i hodet så erstatter de bare kortet ogs ender et nytt, da det umulig kan lønne seg for et slikt selskap å sitte med testing til de blir grønne i trynet. Det bør du også poengtere overfor dem, og du kan jo samtidig bemerke at den dårlige PRen de får i denne tråden som følge av ræva testscenarioer også koster dem penger. edit: forøvrig er det komplett sitt ansvar å påvise 100% at det IKKE er noe feil med kortet, ikke ditt ansvar å påvise at det er det. den testen de kjørte i 30 min er neppe noe godt grunnlag for å komkludere noe 100%. Selv kvier jeg meg hver gang jeg skal kjøep noe dyrt fra komplett, fordi jeg har vært borti systemet deres og det er så ræva som det er fysisk mulig å få det. Sikker på at de hadde tjent penger på bare å sende ut nye produkter til kunder som klaget på feil istedetfor å dra ut tiden, bruke penger og ressurser på å teste det. Endret 13. april 2008 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Takk for støtten Captain Ødegård Har "tipset" komplett om denne tråden, blir artig å se hva jeg får til svar på mandag. Kommer nok ikke med en oppdatering før sent på kvelden. Har fransk heldagsprøve, øving til norsk muntlig og trafikaltgrunnkurs i morgen Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Vet ikke sikkert, men tror ikke nedklokking skal bryte med noen garanti eller reklamasjonsrett. Det blir jo et ledd i feilsøkingen. Om Komplett ikke vil gjøre det selv bør ihvertfall du få lov. Men jeg kjenner ikke til hvilken praksis de har på det. Uansett kan jeg ikke forstå noe annet enn at Komplett overhodet ikke har noe å komme med hvis du får påvist samme feil med samme kort i annen pc. Hvis du har muligheten for å teste det ville jeg gjort det. Men selv om du ikke skulle ha mulighet til det burde Komplett helt klart kjøre en grundigere test enn det det ser ut til at de har gjort her. De har ihvertfall ikke stress-testet det. Det er noe helt annet enn en liten halvtime. Om du har forklart til Komplett alt du har forklart oss i denne tråden, burde de har vært mye mer behjelpelig. Men jeg vet ikke hvaslags kommunikasjon som har vært mellom deg og Komplett. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Skal teste å klokke ned i kveld, når jeg er hjemme. Skal også prøve å få testet skjermkortet i en kamerats sin pc, i morgen. Har sendt en del eposter fram og tilbake, så får vi se hva slags svar jeg får. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Fikk I dag en hyggelig mail fra Komplett. Jeg får et Gainward GeForce 8800GT 512mb, som kompensasjon for feilbehandlingen. De skulle også forandre testrutinene for skjermkort.Så forhåpentligvis slipper andre samme problem. Denne saken viser at det gjelder å stå på sine krav og ikke gi opp Hvordan går det med returen din Fredrik.B? Vil også takke alle sammen for hjelp , uten dere hadde det ikke blitt noe fungerende skjermkort på meg. Endret 14. april 2008 av Pc Lynet Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Det høres rimelig ut. Fint at det ordnet seg. Høres ut som om Komplett har innsett at det var en dårlig testmetode ut fra feilbeskrivelsen. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Eventuelt har Komplett innsett at det var like greit å få litt gratisreklame gjennom å "løse problemet" slik at en tråd på HW.no endte med skryt av servicen deres istedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå