Beany Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg hadde et tilfelle for et par dager siden da jeg skulle ut av garasjen, som vanlig kom jeg kjørende ut, men var dessverre litt uoppmerksom et sekund og så ikke ar det kom en bil ryggende fra høyre i hovedveien. Den rygende bilen hadde moderat stor fart og den tok fronten min, mens jeg tok hele sida på den ryggende bilen siden den ikke stoppet med en gang. Vi har tenkt til å gå til forsikringsselskapet med dette, men jeg lurer på hvem som får skylden, siden han rygget og jeg kom fra privat vei. Har ingen kasko på bilen, bare ansvar, men den andre har begge deler. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg vil tro delskyld. Dere hadde begge vikeplikt for "alt". Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Den som rygger har alltid skylda. Er ikke din oppgave å sørge for at andre trafikanter har klar vei når dem rygger. Du kunne ikke forhindret ulykken, med mindre du ikke hadde vært der akkurat da, mens han kunne forhindret ulykken ved å være mer oppmerksom eventuelt hatt hjelpe-mann ute når han rygget. Han rygget på noe, du er blitt rygget på. Forsikringsselskapet vil garrantert gi ryggern skylden Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Vil tro ryggeren får skylda her ja. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Men her er det da strengt tatt 2 paragrafer som krasjer med hverandre, blir det ikke da strengt tatt delt skyld?, begge var tross alt uoppmerksomme. 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder. § 11. Rygging og vending 1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Men her er det da strengt tatt 2 paragrafer som krasjer med hverandre, blir det ikke da strengt tatt delt skyld?, begge var tross alt uoppmerksomme. 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder. § 11. Rygging og vending 1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade. Blir interessant å se hva det ender med, siden begge i utgangspunktet har vikeplikt for alt og alle. Dersom de har samme forsikringsselskap, er jeg bombesikker på at det blir skylddeling, for at begge skal måtte betale mest mulig Lenke til kommentar
BrorBsd Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Dette høres soleklart ut. Den ryggende bilen har hele ansvaret. At han er på forkjørsvei betyr ikke at han har kan rygge om en tulling... Dersom de skulle finne på at dette er skylddeling så ville jeg ha protestert og krevd gjenbehandling av saken. Endret 13. april 2008 av BrorBsd Lenke til kommentar
Beany Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Vi har ikke samme forsikringsselskap, og dette er heller ikke forskjørsvei. Men vist det blir skyld-deling skal jeg da betale alle mine skader selv siden jeg ikke har kasko, eller hvordan fungerer dette? Endret 13. april 2008 av Beany Lenke til kommentar
BrorBsd Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Vi har ikke samme forsikringsselskap, og dette er heller ikke forskjørsvei.Men vist det blir skyld-deling skal jeg da betale alle mine skader selv siden jeg ikke har kasko, eller hvordan fungerer dette? Ansvarsdelen på forsikringen din tar seg av den skade som bilen din forårsaker på andre. Kasko delen dekker skade på egen bil. Dersom det blir snakk om skylddeling så må hver part ta skadene på egen bil. Så ja du må betale for skadene på egen bil. Dersom han andre velger å bruke kaskoen sin så betaler dette kun for hans egen bil. Dette er et meget godt spørsmål, dersom dere begge er skyldige så burde da ansvarsdelen på hver deres forsikring gjøre opp for skade bilene har gjort. Men jeg tviler på at det er slik det fungerer. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Dette høres soleklart ut. Den ryggende bilen har hele ansvaret. At han er på forkjørsvei betyr ikke at han har kan rygge om en tulling Det er riktig. Men samtidig har bilen som skal inn på forkjørsveien vikeplikt for alle biler på forkjørsveien. Ryggende eller ikke. Tviler på at lovteksten spesifiserer at vikeplikten kun gjelder for biler som kjører framover. Uansett så har bilen som kommer fra privat vei, vikeplikt for bilene på offentlig vei. Det er ingen som har satt penger på skyld til trådstarter. Så da gjør jeg det. Selv om det vel er en stor sjanse for delt skyld her. Ørjan... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Dette blir delt skyld. Begge kan hevde at den andre har skyld med hjemmel i de respektive paragrafer. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Men hvis man tolker reglene, så er det for påkjørtes del snakk om et vikeplikt-spørsmål, hvor han ikke overholdt vikeplikten sin, og det ville blitt delt skyld om han ryggern også hadde hatt vikeplikt. Men det er faktisk FORBUDT å rygge der vedkommede rygget ettersom han ikke hadde tilstrekklig oversikt eller forsikkret seg om at det var trygt å rygge. å er nesten helt sikker på at en som har forbud taper mot en som bare har vikeplikt. Blir det samma som om en med promille skulle kjøre kjøre på en som ikke overholder vikeplikten sin. Promille-kjøreren taper uansett hva slags vikeplikt den andre har brutt. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Her det det helt klart rygger´n som får skylda. Han brøyt faktisk en lov som det blir nevnt over, noe som er værre enn at du er litt uopmerksom å (unnskyld uttrykket) driter deg ut, noe som kan skje alle. Jeg har selv hatt mine dose med smeller, bl.a en lignende der motparten som rygget på meg fikk skylda.. Lenke til kommentar
Beany Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Vel, har fått brev fra Gjensidige og der står det at JEG hadde vikeplikt, siden jeg kom fra privat vei, står ingenting om rygging. Jeg ringte for sikkerhets skyld og spurte, og siden jeg kom fra privat vei hadde jeg all skyld. Så dette blir dyrt for meg, mister ungdomstilegg og må betale min bil selv... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Uff da Går utifra at det er du som er forsikret i Gjensidige, så ikke det er motparten som prøver å lure deg.. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Vel, har fått brev fra Gjensidige og der står det at JEG hadde vikeplikt, siden jeg kom fra privat vei, står ingenting om rygging.Jeg ringte for sikkerhets skyld og spurte, og siden jeg kom fra privat vei hadde jeg all skyld. Så dette blir dyrt for meg, mister ungdomstilegg og må betale min bil selv... Dette er jo på ingen måte noe endelig avgjørelse. Det er bare å klage på den og stå på ditt. Forsikringsklagenemda kan også være et alternativ: http://www.advokatenhjelperdeg.no/JusGuide...ing/30849/30853 "It ain't over until the fat lady sings", får man si. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Vel, har fått brev fra Gjensidige og der står det at JEG hadde vikeplikt, siden jeg kom fra privat vei, står ingenting om rygging.Jeg ringte for sikkerhets skyld og spurte, og siden jeg kom fra privat vei hadde jeg all skyld. Så dette blir dyrt for meg, mister ungdomstilegg og må betale min bil selv... Som jeg har nevnt tidligere, så er jeg enig i den avgjørelsen. Den andre bilisten er på forkjørsveg i forhold til din private veg. Dermed har han forkjørsrett, rygging eller ikke. Kan ikke se at det skulle være vanskeligere å se en bil som rygger, enn det er å se en bil som kjører framover. Det eneste jeg kan se at skulle hatt noe å si, er hvis han rygget i mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate. Ørjan... Endret 26. april 2008 av Orjanp Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Jeg skal ikke si at du eller han hadde skylda helt bestemt, men jeg har nå lært at når du rygger har du full vikeplikt for alle andre (med mindre det kommer en annen ryggende, da gjelder "vanlige" regler) Har jeg virkelig lært så feil? Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hvis du fikk rett så høres dette ut som noe jeg blir nødt til å utnytte neste gang jeg vil ha reparasjoner på min nye bil. * Kjøre forbi noen som venter på å kjøre ut, vente litt, og så kaste inn reversen i det dem kjører ut....* Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Kan ikke se at det skulle være vanskeligere å se en bil som rygger, enn det er å se en bil som kjører framover. Ørjan... ehh... Se for deg denne: Du står og venter og skal til høyre, en bil fra venstre kommer og ingen kommer bak han, du venter til han er forbi, ser kanskje til venstre en siste gang og kjører så ut. I det du ser rett fram så kommer ræva til han som kjørte forbi deg i full fart. Hva gjør du? Sette den i revers selv går ikke(tar for lang tid) og bremse eller å fortsette å kjøre betyr kræsj. Han som rygga skulle helt klart sett bak seg før han rygget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå