Gå til innhold

Anbefalinger av billigt og bra digitalkamera

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er på utkikk etter et billigt og bra digitalkamera. Jeg er 18 år og kameraet vil bli med meg på turer, fest osv. Prisklassen min er helst under 1500kr, og jeg forventer på ingen måte ekstremt gode bilder eller mange nyttige funksjoner. Så litt på dette:

https://prisguiden.no/product.php?productId=65624

da det vant akam sin test. Noen som har erfaringer med dette eller har et annet kamera å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må ha vært best i test innenfor den såpass lave prisklassen. Samsung er dyktige på design og har levert mange svært lekre modeller. Men de er blant de som sliter med bildekvalitet. Så selv om du "ikke forventer ekstremt gode bilder" ville jeg tro du allikevel vil ta bilder for å få dem noe severdige. Det er mengder av lekre lommekamera fra såvel Olympus, Canon, Sony og flere, men felles for svært mange, faktisk de fleste, er at nettopp inne/festbilder, som også var blant dine bruksområder, leverer tildels mye bildestøy/korn når det er lite lys. Det er først og fremst grunnet kombinasjonen altfor høy oppløsning (mange megapiksel) på en altfor liten bildebrikke, kombinert med at spesielt lommekamera har en svært feig automatisk ISO-velger (ISO er innstilling for lysfølsomhet) som har en lei tendens til å kjøre opp ISO på dårlig belyste motiver. Når ISO øker, øker også bildestøy dramatisk.

Et hederlig unntak er Fujifilm, som har funnet opp en spesiell utgave av bildebrikke som er svært mye mer lysfølsom og gir betydelig mindre støy. Deres F-serie er derfor et meget godt valg for lommekamera for ditt bruk. De beste de har laget skal være F30/31, men de tror jeg ikke du finner lenger. Modellene som er aktuelle nå heter F40fd og F50fd. "fd" står for Face Detection, som hjelper med å finne ansikter i motivet, og fokuserer på disse. F40fd har 8 megapiksel, som er mer enn nok. Det er litt enklere utstyrt enn storebror F50, som har hele 12 megapiksel og flere innstillingsmuligheter. F50fd har også bildestabilisator som hjelper til i dårlig lys. Ulempen med denne modellen er nettopp de 12 megapikslene. Det er såpass for mye oppløsning at selv Fuji har kommet til kort på bildekvalitet i høy ISO. Hadde denne modellen hatt de samme 8 MP som F40fd hadde det vært en vinner.

Se på lillefingerneglen din. Den er noe større enn bildebrikken på lommekameraer. Tenk deg så 8 millioner (!) små bildepunkter på det området, og hvor mye lys det blir på hvert av disse. Tenk deg så at man klemmer inn hele 4 millioner punkter til på samme område, og hvor mye lys det da blir i hvert punkt. Det er derfor bildene får mer støy jo flere MP man skviser inn på samme område.

Anbefalingen til ditt bruk ender derfor opp på F40fd. Den koster for tiden rundt 1500, og det er inkludert original skinnveske og minnekort. Et meget godt kjøp, et lekkert og lettbetjent kamera, og en god venn i dårlig lys.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...