Gå til innhold

Lagringssystem med ubegrenset oppgraderingskapasitet

Anbefalte innlegg

Ønsker å lage meg et fremtidsrettet disksystem med minst mulig ekstra hardware i forhold til en "standard" stasjonær pc. Det må være kjapt, pålitelig og "uendelig" ekspanderbart mtp lagringskapasitet. Et annet nøkkelord er sikker lagring og enkel backup.

Ser for meg noe ala raid-5 i kabinettet til den stasjonære pcen med 4stk terrabytesdisker. Dette da som arbeidsdisker for feks siste to måneders arbeid. Dette kunne da dumpes over til et eksernt diskrack med jevne mellomrom for langtidslagring. Desse langtidslagringsdiskene vil det da jobbes lite mot annet enn ved fremhenting av eldre bilder osv. Men det må ikke være altfor treg å søke gjennom lagringsdiskene for å finne frem bilder fra arkivet. Hadde vært ideelt med et system også her ala raid 5 slik at det ikke gjorde noe om en disk krasjet.

Langtidslagringsdiskene må ha en regelmessig backup mot et lagringssystem til. Det lagringsmediumet skal være fysisk frakoblet strømnettet hele tiden utenom ved kjøring av backup og lagres et annet sted(utenom ved kjøring av backup). Dette kan gjerne være enkeltdisker side det skal noe til å miste dobbel bakcup.

Noen tips til hva jeg bør vurdere? Bør vel kanskje nevne budsjett også for å få råd som passer til det. Maks 15 tusen kroner for å komme igang og deretter "faste utgifter" som går til å fylle på med nye disker ved behov og ekspandere med nødvendig hardware. Forsiktig anslag er å utvide med en terrabyte lagring i året og dertil backup. Tipper at om fem år er årlig utvidelse økt til 10 terrabyte + backup pga større og flere filer.

Mulig budsjett er urealistisk i forhold til krav, men det er hvertfall en pekepinn på hva jeg ønsker å bruke ideelt sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker deg at du trenger 4 TB på arbeidsmaskinen din, vil du jo trenger en god del mer på langtidslagringen og backupen, siden du vil fylle på med mer og mer data.

Så tenker du 4 TB på hovedmaskin + 8 TB på langtidslager + 8 TB på backup snakker du 30.000 bare i disker.

Går du ned på kravene, og tenker 4 TB på hver av delene, snakker du fortsatt 18.000 bare i disker.

Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt inn to pcer som fungerer som lagringsenheter. Når du ser på prisene på NAS/DAS så koster det skjorta. En DAS med plass til 5 disker koster fra 4.000 den billigste NASen med plass til 5 disker koster 8.000 (hos komplett)

Har satt opp denne pcen, som alt i alt kommer på 3.600 kroner. Her har jeg valgt et hovedkort med 8 SATA kontakter (et SATAII Raid kort med 4 porter koster fra 1350..) og ett stort kabinett med plass til mange disker:

varer1a.jpg

Så må du ha en ruter/switch f.eks 3Com Gigabit Switch 5 til 400 kroner.

Regnestykke for startpakke:

4x 1TB disker til hovedmaskinen (som jeg regner med du har) = 6.000 kroner.

2x Filservere = 7.200 kroner

6x 1 TB disker til filserverene 3x per maskin = 9.000 kroner

1x Gigabit Switch = 400 kroner

Totalt: 22.600 kroner.

Siden du ønsker RAID5 må du ha minst 3 disker per maskin. Da kan du øke RAIDet med å sette inn flere disker etter hvert.

Hvis du kommer til å fylle 4 TB hver måned..så kommer du til å ha et stort problem uansett med langstidslagret ditt.

Da må du kanskje begynne å tenke i disse baner: ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343587 ), men det blir fort dyrt.

Et billigere alternativ er å kjøpe denne: Chieftec 3 x 5.25" bays for 4 S-ATA HDD, Hot-Swap og så bytte harddisker etter hvert som du fyller dem. Så må du bare merke diskene du har liggende så du vet hva som er hva, så setter du inn den disken du trenger. Bakdelen er at dette funker dårlig på RAID (tror jeg), så da får du en annen utfordring.

Uansett, lykke til, dyrt kommer det til å bli uansett med ett slikt diskbehov.

Lenke til kommentar

Med så store lagringsbehov ville jeg gå for en proff løsning med support. Spesielt hvis filene er viktige da du ikke vil ha ansvar for at noe forsvinner.

Skal du ha en jallaløsning er det bare å se på fildelerne, de stapper inn så mange 1tbdisker de kan i en kasse, så billige pci-e satakort de finner som kontrollere og bruker linux raid5 til å koble sammen noen av diskene (mdadm) og dermed får latterlig mye lagringskapasitet.

Det er vel en slik løsning du er ute etter med to pcr som kopierer til hverandre (med cron f.eks.), men husk at backup ikke skal være på samme sted som serveren pga brann ol.

Oppsummering

billig hardware (q6600 4gb ddr2 og et middels hk med masse pcie og sata)

xx 1tb disker

x pci-e kontrollerkort (billig!!!! med fornuftig chip, og mengde satatilkoblinger)

debian med mdadm og lvm (les på raid 6 tror det kan være noe)

eller bare gi beng og bestill noe ferdig som mest sansynlig er det bedriften er ute etter.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Kommentar til det maskin-oppsettet:

Det som er innebygget på hovedkortene er det billigste av det billigste innenfor "teknologien".

Du har også billige kontroller kort, som bruker det samme som hovedkortene.

Og så har du kontroller kort med pris langt oppi skyene, og det er en grunn til det ;)

Hvis dataene er viktige og det er for en bedrift, så ville jeg som personen over meg nevner, gått for et proft oppsett. Det koster skjorta i forhold, men du er sikra mot en del unødvendige problemer.

Husk, du får hva du betaler ;)

Lenke til kommentar

Absolutt et alternativ å lage seg to filservere med raid-5 ja, da kan jeg klare meg uten raid-5 på arbeidspcen og sparer en del penger på det. Finnes det software som kan installeres på den ene slik den kjører automatisk backup over til den andre over nettverk feks ukentlig? Hvis ja, oppdaterer denne backupen kun de filene som er endret/nye eller dumper den alt over?

Oppsettet er for egen bedrift ja og det er uerstattelige data. Datatap er ikke et alternativ. Hva finnes det av proffe oppsett forresten?

Har forøvrig en slik NAS nå over 100mbit switch og det går grisetreigt. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318579

Endret av Photographer
Lenke til kommentar

Hos dell koster det jo en god del. Du må opp til DELL PowerVault™ NF600 NAS for å få nok plass. Med 8 x 750 GB disker kommer hver maskin på 45.000 ink mva.

Jeg mener bestemt at to filservere vil kunne gjøre jobben. Da har du dataene fysisk lagret på to sett med harddisker. Den ene filserveren slår du bare av når du ikke bruker den.

Med RAID5 må det da ryke minst to disker per pc (om han har 8 disker per pc) for at alle dataene er tapt.

For å sikre seg mot produksjonsfeil etc, så er det lurt å kjøpe disker av ulike merker / utgaver slik at du ikke risikerer å få en serie med defekte disker fra samme produsent.

Gjør man dette vil det være enda mindre sjanse for at det ryker 2 disker per pc på akkurat samme tid....

Lenke til kommentar
Tapebackup er jo et alternativ til å bygge to servere. Men det blir jo en del jobb når det er snakk om mange TB.

Og er vel ikke så veldig kjapt når han skal jobbe med filene som ligger der?

Han må nok satse på harddisker, i alle fall på hovedmaskinen og langstidslagret.

Og hvordan er prisen på Tape nå om dagen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...