Gå til innhold

Canon 40d vs. Nikon D300 (Spes. søker og vektforskjellen)

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg enten et Canon 40d kamera eller et Nikon D300 kamera, og som førstegangskjøper av dSLR har jeg et lite spørsmål.

Jeg var på lefdal nå nettopp og fikk prøve 40d med objektiv, (de hadde ikke d300:(...) Det jeg merket der og som jeg også har sett på andre kameraer var autofokus punktene og selvfølgelig eksponerings informasjonen i bunnen av søkeren...

Mitt spørsmål er:

Går det an å forandre, eventuelt slå av eller på forskjellige fokuspunkter/informasjon i Kamerasøkeren?

Tingen er det at jeg synes det virket en smule distraherende med all den informasjonen i søkeren... Tenker kanskje at det kan bli et irritasjonsmoment i fremtiden... :hrm:

Eventuelt hvilket kamera som har den beste søkeren...(Spesielt mellom 40d og d300...)

Endret av Apex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyne er Nikons D300 søker overlegen den som sitter i Canon 40D.

Nikons søker viser om ønskelig KUN det fokuspunktet som er aktivt- da får du en særdeles klar og fin søker. I tillegg kan du legge over et svært praktisk grid ved behov når du ønsker komponere/sjekke horisontene. Dessuten viser den 100% av bildeutsnittet.

Lenke til kommentar

Men de to klammeformede strekene i søkeren, kan de slås av på d300(autofokus område)?

Og hva med Canon 40d er det ingen mulighet til å forandre hvilken informasjon som vises der?

(Vipper veldig mellom 40d og d300, og en slik forskjell kan vippe meg over på d300...) :cool:

Lenke til kommentar

Hei! Lurer også på om vektforskjellen mellom d300 og 40d er noe å bry seg om...(Ca 100 gramm hvis jeg husker riktig...)

Trenger svar så fort som mulig siden jeg har et brukttilbud på 40d i kikkerten og må gi bud så fort som mulig for å vinne budet.... :w00t:

Lenke til kommentar

Vektforskjellen er ikke noe å bry seg om.

Begge balanserer veldig fint.

Har du ingen forhistorie med noen, så gå for Canon- billigere er den og- og det samme gjelder det flotte objektivutvalget du har på den plattformen- Nikon suger sure strømper på akkurat den fronten for øyeblikket (Om du da ikke er typen som synes det er helt greit å akseptere treeeegeee plastzoom'er med duocamkonstruksjon og eksotisk bokstavsuppe i betegnelsen). DX strategien er jo uansett helt på bærtur.

Vi andre idioter kan fortsette å slite med Nikon..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...