s1gnal Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Har 2x Samsung 250gb disker. Disse vil jeg kjøre i Raid 0. Må jeg tømme diskene for all data før jeg kan kjøre de i raid? Disk1 er på partisjon -> C: Disk2 er delt på partisjon -> D: og E: Det er utrolig mye data på D: og E: som vil ta altfor lang tid å brenne ut. Så vil helst ordne Raid 0 uten å måtte formatere Disk2. Takker for hjelp Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 det er ingen som vet dette altså? Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 det er ingen som vet dette altså? tror nok du må formatere dem ja, lag en img fil av disekn , og legg det over på en annen diske, eller ekstern , sett opp i raid , og smell det inn etter på , Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Du må formatere ja, er det hardware basert raid eller softwarebasert? sistnevnte har ikke noe for seg. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Begge diskene blir slettet når du setter dem opp som raid, så må du partsjonere og formatere hvis ikke programvaren som setter opp raidet gjør det for deg. For orden skyld kan det nevnes at softwareraid fungerer helt ypperlig, alt av rimelige løsninger er softwarebasert, selv de fleste "rimelige" pci/pcie kontrollere, hardwarebasert raid er dyrt, da har kontrolleren egen prosessor og gjerne cache/bufferminne av varierende størrelse - Skal man kjøre raid1 (speiling) eller raid0 (striping) så er som regel softwarebasert mer enn bra nok på nyere systemer, det er først med mere avanserte raidoppsett som f.eks raid5 at hardwarebaserte løsninger har store fordeler, da prosessoren på kontrolleren brukes til å generere paritetsdata. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Begge diskene blir slettet når du setter dem opp som raid, så må du partsjonere og formatere hvis ikke programvaren som setter opp raidet gjør det for deg.For orden skyld kan det nevnes at softwareraid fungerer helt ypperlig, alt av rimelige løsninger er softwarebasert, selv de fleste "rimelige" pci/pcie kontrollere, hardwarebasert raid er dyrt, da har kontrolleren egen prosessor og gjerne cache/bufferminne av varierende størrelse - Skal man kjøre raid1 (speiling) eller raid0 (striping) så er som regel softwarebasert mer enn bra nok på nyere systemer, det er først med mere avanserte raidoppsett som f.eks raid5 at hardwarebaserte løsninger har store fordeler, da prosessoren på kontrolleren brukes til å generere paritetsdata. Vel, jeg kjører softwarebasert Raid 0+1 på serveren min, 4stk Samsung Spinpoint på 80gb hver, som blir 160gb (striping+speiling) merket ikke noe særlig ytelse i forbindelse med lesing/skriving kontra ett vanlig oppsett og krasjer oppsettet så er det nesten umulig å gjennopprette, regner med dette er mye bedre ved Hardware basert Raid, det ble litt bedre etter at Nvidia Raid Kontroll panelet fungerte, men for min del er det ikke optimalt, så planen er å kjøpe ett Hardware basert kort. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Nvidiaraid ja, det er som det meste av software Nvidia leverer - buggete så det holder, har gjenopprettet flere Intel ICH9R raid5 oppsett uten noe problemer, men selvsagt blir ikke ytelsen på et softwarebasert raid5 oppsett ideelt - men det fungerer utmerket. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Vel, hva kan jeg si annet enn takk! Wohoo, da holder jeg meg uten Raid! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå