South_Bridge Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Nå ønsker jeg nok en gang å kaste meg ut med linux. Jeg har installert det før, da på min gamle asus laptop som hadde et ATI skjermkort. Det ble litt knotet siden jeg den gangen prøvde meg på Fedora. Jeg ønsker nok en gang å prøve meg på Fedora, siden det er denne jeg liker best. Men i tillegg til Fedora ønsker jeg Vista(fulgte med laptoppen(nye, Dell M1330 med NVIDIA GFXkort)) også på denne. Dette skal jo selvfølgelig være mulig(dual boot??). Men hvordan gjøres det? Sist gang jeg prøvde meg på det fikk jeg det til... senere føkka jeg opp linux distroen og måtte reinstallere som igjen førte til at jeg føkka opp bootloaderen og måtte installere ALT på nytt igjen. Kunne sikkert ha blitt gjort annerledes men jeg var litt (mer) nabbunge da. Så hvordan går jeg frem for å få dette til? Noen som har noen URLs til noen guider? Og generelle tips? Hva installerer jeg først? (vista/fedora?, formtarer harddisken) og hvordan konfigurerer jeg bootloadern? Vet det finnes flere(lilo/grub??) Hvilke skal jeg velge? Jeg tenker meg da at Vista skal loades om jeg ikker sier noe annet, siden jeg ser for meg at 80% av gangene jeg slår den på skal jeg gjøre noe skole/programmere noe shit i Vista... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 GRUB er stort sett greiest, siden det er den som følger med som standard til de fleste distroer. Normalt blir den installert og konfigurert automatisk, slik at du kan velge mellom Linux og Windows. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 installer windows først. da windows overskriver eventuelle bootloadere uten å gi deg mulighet til å boote andre systemer, mens de fleste linuxdistroer legger inn grub og konfigurerer så du kan boote både linux og windows automatisk. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Det er da ganske trivielt å reinstallere GRUB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå