Sonsol Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 De nye reglene for heldagsprøver og eksamener tillater bruk av datamaskiner med retteprogrammer. Problemet mitt er at jeg ikke vet om noen skriveprogrammer med nynorsk retteprogram, utenom Word. Jeg bruker NeoOffice, som bare har engelsk språk slik jeg har skjønt det. Noen som har noen tips, eller er jeg nødt til å skaffe meg Word? Mvh. Sondre Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Har lastet ned openoffice på nynorsk, men den har ikke retteprogram, så jeg kan skrive så feil jeg bare vil uten at den bryr seg. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Du må installere språkpakkene Fil > Veivisere > Installer nye ordbøker Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Ah... Takker så mye. Det var ikke så vanskelig når jeg først fant ut at det fantes^^ Gogo OpenOffice(evt. NeoOffice, som jeg bruker) Mvh. Sondre PS: Er NeoOffice bedre enn OpenOffice på mac? I allefall den OpenOffice versjonen som jeg lastet ned fra hjemmesiden deres trengte X11 for å kjøre, som jeg fant noe irriterende. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Er NeoOffice bedre enn OpenOffice på mac? Kort: ja. NeoOffice er basert på OOo, men skrevet i Java for å gi et mer "native" inntrykk, og for å slippe å bruke X11. Hos meg fikk jeg ikke OOo til å se alle fontene jeg har, men NeoOffice gjør det helt utmerket, så jeg bruker NeoOffice frem til OOo kan kjøres native (er visstnok i Alpha nå). Lenke til kommentar
ttt Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Du må installere språkpakkene Fil > Veivisere > Installer nye ordbøker Du gjer det på same måten i NeoOffice viss du fortsatt ønskjer å bruke det. Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Allerede gjort ^^ Har såpass forståelse av data at jeg dro den konklusjonen problemfritt Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Er det berre meg eller er nynorsk rettskrivinga ubrukelig? Kan til dømes skrive "ikke og gjør". Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Stavekontrollen hjelper ganske lite dersom du ikkje kan grammatikken og orda. Han er nemleg nettopp det: Ein stavekontroll. Han plukkar opp at du skriv eit ord feil, men om ordet ikkje bør vera der til å byrja med er du komen like langt. Til dømes: Du skriv "begrep", og får feil. Om du ikkje veit at det heiter "omgrep", vil du kanskje velja "begreip" frå dei føreslåtte orda, men det er heilt på trynet. Likevel; https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6869 er alltids fin å ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå