dobbelmann Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Hei! Trenger gode råd for hva jeg kan gjøre... Tidligere har bikkja gått i inngjerdet område, og den har aldri hatt planer om å gå utenfor gjerdet. Nå har det vært en del snø, og gjerdet har til tider vært 1 1/2 "rute" høyt, altså mest for syns skyld. Dette har funket greit, for selv om folk eller dyr har gått forbi så har den bare sitti der og kikka på. Så var der noen unger med 2 hunder som tidligere har gått forbi. Jeg har tidligere sagt at de ikke må komme innenfor området hvis hunden er ute, for det er mitt ansvar hvis noe skulle skje. Så kom de da, med en voksen dobermann og en collievalp. Det de faktisk gjør er å gå til gjerdet der det er lavest, og så får sine egne hunder til å hoppe over, gang på gang!! Så klarer ikke bikkja mi dy seg, og hopper over til ungene. Jeg kunne ikke da springe ut (av forskjellige grunner, ikke spør), så det ender med at den ene av de kommer på trappa som en dått, uforstående med at når de prøver å gå, så følger bikkja mi etter. Nå er skaden skjedd... mens jeg prøver å hakke bort snø, som jeg har gjort tidligere, for at han ikke skal få lyst til å hoppe over, så hopper han over der gjerdet faktisk er høyest, omlag 1.2-3 meter høyt. HVA GJØR JEG?? Jeg vil ikke at bikkja skal være tvunget til å gå i band i inngjerdet område, samtidig som jeg ikke vil lage konsentrasjonsleir med 2 m høyt gjerde. Gode råd mottas med takk! Edit: bikkja er ikke dobermann, som avataren min. Er snakk om en blodhund. Endret 12. april 2008 av dobbelmann Lenke til kommentar
Platium91 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hei!Trenger gode råd for hva jeg kan gjøre... Tidligere har bikkja gått i inngjerdet område, og den har aldri hatt planer om å gå utenfor gjerdet. Nå har det vært en del snø, og gjerdet har til tider vært 1 1/2 "rute" høyt, altså mest for syns skyld. Dette har funket greit, for selv om folk eller dyr har gått forbi så har den bare sitti der og kikka på. Så var der noen unger med 2 hunder som tidligere har gått forbi. Jeg har tidligere sagt at de ikke må komme innenfor området hvis hunden er ute, for det er mitt ansvar hvis noe skulle skje. Så kom de da, med en voksen dobermann og en collievalp. Det de faktisk gjør er å gå til gjerdet der det er lavest, og så får sine egne hunder til å hoppe over, gang på gang!! Så klarer ikke bikkja mi dy seg, og hopper over til ungene. Jeg kunne ikke da springe ut (av forskjellige grunner, ikke spør), så det ender med at den ene av de kommer på trappa som en dått, uforstående med at når de prøver å gå, så følger bikkja mi etter. Nå er skaden skjedd... mens jeg prøver å hakke bort snø, som jeg har gjort tidligere, for at han ikke skal få lyst til å hoppe over, så hopper han over der gjerdet faktisk er høyest, omlag 1.2-3 meter høyt. HVA GJØR JEG?? Jeg vil ikke at bikkja skal være tvunget til å gå i band i inngjerdet område, samtidig som jeg ikke vil lage konsentrasjonsleir med 2 m høyt gjerde. Gode råd mottas med takk! Edit: bikkja er ikke dobermann, som avataren min. Er snakk om en blodhund. Jeg har selv to hunder som går i inngjerdet område eller en hundegård da. Her har det vært store snømengder i tidligere år, og de har aldri vært i nærheten å hoppet over. Man skal slettes ikke undervurdere hvor smart en hund egentlig er, da blir man tatt på senga. Kan jeg spørre hvordan området er? Hopper hunden ut bare når det går noe bort til gjerdet/eller forbi? Skjønner ''frustrasjonen'' din med at ungene går bort til hunden din. Bare husk å si klart ifra at de ikke må gjøre det. Føre-var er viktig i tilfellet noe skulle skje. Enten må du bygge gjerdet enda høyere, eller at du prøver å bygge noe på kantene/langsidene slik at det ikke er mulig for den å hoppe over. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Det er skummelt hvis den er løs og det er unger og småhunder der. Et jaktinstinkt kan fort gå over styr.dessverre. selv om hunden er verdens snilleste. Du må gjøre noe med dette gjerdet, eller ha hunden i langline. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Plank hekk som blir høy. Ha hunden i langline frem til hekken vokser. Da kan han ikke se så mye av det som skjer uttenfor. Kanskje han blir mindre interessert da? Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Hei, og takker for tilbakemeldinger! Har sett litt på hvordan han gjør det, og tror jeg har løsningen. Jeg sjekket området på nytt, og gjerdet er latterlig lavt i utgangspunktet. Tror jeg uten problemer skal kunne få gjerdet opp i normal høyde, og da vil han neppe hoppe ut. Har prøvd med forskjellige "triggere" for å se om han prøver seg, og det gjør han faktisk ikke. Bor slik til at jeg ikke er veldig redd for at han skal komme seg ut, men irriterende er det likevel. Er det noen som har forslag for hvordan man kan trene på å holde hunden innenfor? Etter en runde på google fant jeg bare den metoden hvor man holder bikkja i bånd, og så når han prøver å hoppe så holder man han igjen slik at han lander på gjerdet og får det ubehagelig. Nå trener jeg alltid positivt med hunden, og er i utgangspunktet skeptisk, men hvis dette kan hjelpe så er jeg forsåvidt villig til å prøve hvis ikke noen har noen bedre forslag. Edit: tror jeg dropper akkurat det der... Kan ikke gjøre så mye med eiendommen da vi flytter om ikke så lenge, og så er det selve hoppingen jeg vil til livs. Endret 14. april 2008 av dobbelmann Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Er noe skeptisk til å få hunden til å lande på gjerdet... Sats heller på 2m høgt gjerde. Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Ja, har slått akkurat det fra meg. Hvis ingen andre har noen gode forslag til trening så anser jeg meg vel egentlig i mål når jeg får fiksa gjerdet. Hadde faktisk ikke sett at gjerdet var blitt så "lavt" i forhold til hunden, men så har han vokst som et skudd da, og er vel nu så stor som han skal være Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå