Gå til innhold

Batterigrep til Nikon D40/D40x/D60?

Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter batterigrep til mitt Nikon D40x, men jeg lurer på hvilket jeg bør velge. Etter det jeg har lest så har vel ikke Nikon noe originalt batterigrep til D40?

Så jeg har sett litt på andre merker som tilbyr batterigrep til D40. Vil aller helst ha ett med uløser siden jeg tar mange bilder med kameraet på høykant.

Her er noen jeg har sett på:

Phottix Denne har utløser, men selges denne i norge?

Hahnel Ser ikke ut som denne har utløser :(

Noen flere jeg bør se på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"utløsern" er egentlig bare en innebygget fjernkontroll i batterigrepet... Du kan altså ikke trykke knappen halvveis ned for å fokusere f.eks...

:(

Har ikke Nikon D40/D40x/D60 støtte for batterigrep med utløser? :(

Jaja. Da gidder jeg ikke å kjøpe batterigrep i denne omgang. Får heller kjøpe neste gang jeg kjøper kamerahus :)

Lenke til kommentar
"utløsern" er egentlig bare en innebygget fjernkontroll i batterigrepet... Du kan altså ikke trykke knappen halvveis ned for å fokusere f.eks...

:(

Har ikke Nikon D40/D40x/D60 støtte for batterigrep med utløser? :(

Jaja. Da gidder jeg ikke å kjøpe batterigrep i denne omgang. Får heller kjøpe neste gang jeg kjøper kamerahus :)

Jeg har bestilt meg batterigrepet til D40X fra Hähnel. Da får jeg i det minste mere strøm når jeg setter opp kameraet for fjernutløsing/intervallutløsning/motion detection.(med Zigview R)

I tillegg kan jeg da benytte vanlige NiMH-batterier, og de har langt større kapasitet (3-4X) enn EN-EL9. KOster det samme som et nytt batteri på Japan Photo.

Lenke til kommentar

Ok. Har faktisk begynt å vurdere batterigrep igjen, mye pga det du nettopp skrev Ivar Schiager, men også fordi at det er utrolig greit å kunne bruke AA batterier hvis EL-9 skulle gå tomt :) Og i hvertfall når en er på tur, ferie eller andre steder der det ikke er lett å få tak i originalbatterier.

Hadde forresten vært veldig fint om du kunne dele ditt intrykk av batterigrepet når du får det :) (Men du trenger ikke ;) )

Lenke til kommentar
Ok. Har faktisk begynt å vurdere batterigrep igjen, mye pga det du nettopp skrev Ivar Schiager, men også fordi at det er utrolig greit å kunne bruke AA batterier hvis EL-9 skulle gå tomt :) Og i hvertfall når en er på tur, ferie eller andre steder der det ikke er lett å få tak i originalbatterier.

Hadde forresten vært veldig fint om du kunne dele ditt intrykk av batterigrepet når du får det :) (Men du trenger ikke ;) )

Det skal jeg gjøre, bare jeg får varene...

(Bestilte på lørdag fra WarehouseExpress i UK.)

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe phottix batteri grep fra HONG KONG SUPPLIES på e-bay:

http://stores.ebay.co.uk/Hong-Kong-Supplies/

Har ett orginalt BG-E3 til det ene EOS 400D kamera mitt, og ett batteri grep fra HK SUPPLIES på det andre kamera:

batteries2.jpg

batteries3.jpg

Eneste og utsette på HK grepet er at "scroll" hjulet og utløserknappen i hjørnet på grepet føles bitte litte granne mer skjørt ut enn det orginale canon grepet. Kjøpte også to 900mah batterier. Her er ett sammenlignet med orginalen:

batteries.jpg

Ser helt greit ut. Og når batteri grepet + 2 batterier + IR fjernkontroll til kamera kom på 23 pund - da klager jeg ikke! :-)

Lenke til kommentar

Ser helt greit ut. Og når batteri grepet + 2 batterier + IR fjernkontroll til kamera kom på 23 pund - da klager jeg ikke! :-)

Det ser ikke helt likt ut for D40x, men det har innebygget IR-utløser. Ikke dum, den. Rimelig, og!

Pakken min er kommet, men ligger på postkontoret, så det er litt seint å skifte produkt.

Nå mangler det bare at Nikon kommer opp med en løsning selv, men det gjør de vel ikke for det som er ansett som et "begynnerkamera". De synes vel vi må gå opp et nummer før vi får slikt tilleggsutstyr.

Skal tro om det finnes noen IR-utløsere som kan kobles mot f.eks. en radiotrigger?

Lenke til kommentar

Det ser ikke helt likt ut for D40x, men det har innebygget IR-utløser. Ikke dum, den. Rimelig, og!

Pakken min er kommet, men ligger på postkontoret, så det er litt seint å skifte produkt.

Nå mangler det bare at Nikon kommer opp med en løsning selv, men det gjør de vel ikke for det som er ansett som et "begynnerkamera". De synes vel vi må gå opp et nummer før vi får slikt tilleggsutstyr.

Skal tro om det finnes noen IR-utløsere som kan kobles mot f.eks. en radiotrigger?

Har du fått prøvd ditt eksemplar Ivar ?

Lenke til kommentar

Har du fått prøvd ditt eksemplar Ivar ?

Jeg har fått det. Ser helt ok ut.

Men jeg har ikke fått prøvd det. Kameraet midt er på rundreise i Norden for å få renset CCD-filteret for støv. Nå har det tatt snart fem uker, og enda vet jeg ikke sikkert når / om det dukker opp. Har klaget min nød både til Japan Photo og Nikon.no

IR-utløseren som følger med kan skrus fra hverandre, så det blir nok en lite operasjon for å lage overgang til en eller annen ledning. 3,5 mm jack er vel mest aktuelt.

Batteriet som følger med tilsvarer EN-EL9 7,2V 1000 mAh.

Følger med holder for to EN-EL9 i parallell, gir 2000 mAh.

Følger med egen holder for 6 AA batterier. Står ingenting om NiMH, men jeg tror ikke jeg tør alkaliske. Da blir spenningen 9V! NiMH batterier fås nå for en rimelig penge bl.a. på Clas Ohlson med ca 3000 mAh.

Følger med beskrivelse for hvordan man tar av batteridekslet på D40'en. Er visst bare å åpne dekslet litt, og trekke det rett ut parallelt med kamerabunnen.

Edit 29. april:

Nå har jeg fått lånekamera D40 fra Kamera & Videservice. Ser ikke så verst ut med batteriboksen. Måtte bare dytte litt etter når festeskruen var skrudd litt.

Jeg har ikke fått sjekket om strømsparing vil slå av kameraet etter en tid, eller om det blir værende på slik som med Camera Control eller ekstern nettadapter.

Jeg har bare brukt det med to EN-EL9 batterier så langt.Det fine med AA mulighet, er at det går fint å skaffe bil-lader for disse. (Biltema)

ZigView'en funker kjempebra. Jeg kan ikke bøye meg for å se i kamera på stativ, for tiden, men det trengs ikke nå.

Endret av Ivar_Schiager
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...