orre_90 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hei Når jeg overfører mine RAW bilder over til pcen fra speilreflekskameraet for så å redigere de i PS har jeg et problem når jeg etter redigeringen skal lagre filene som .jpeg for så åpne de i windows. For det som skjer når jeg åpner de i windows bildeviser(eller noe annet bildeprogram utenom PS) er at fargene blir mye lysere (og styggere). Redigeringen får liksom liten effekt på bildet hvis ikke jeg fortsetter å åpne de i photoshop da Hvis jeg åpner et ubehandlet .jpeg bilde i PS så blir det også åpnet slik at det får en behagelig fargebetoning. Noen som har noen anelser på hvordan jeg kan få rettet denne forskjellen opp? Jeg har lest litt på forumet her for å prøve å få endret fargeprofiler og lsånn men har ikke lyktes enda, så jeg håper noen kan svare meg på dette frustrerende problemet Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Velg at kamera skal ta bilder i sRGB. På mitt D200 f.eks ligger det under Shooting menu -> Color Space For å konvertere de bildene du har tatt allerede gjør du følgende i PS: (Mens du har bildet oppe) Edit -> Convert to profile og velg sRGB Du kan også gå til Edit -> Color settings og velge at PS skal automatisk konvertere til sRGB Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Når du tar bilder i RAW har det ingenting å si om kameraet er stilt inn på sRGB eller Adobe RGB. Det er rådataene du lagrer til minnekortet, ikke prosessorens tolkninger av de. Når du får bildene inn i PS kan du velge om du skal arbeide i fargerommene sRGB, Adobe RGB, ProPhoto RGB osv. Størrelsen på fargerommene øker i etterfølgen jeg skrev dem. Jeg jobber alltid i AdobeRGB og bør egentlig lagre i sRGB om de skal vises i enkle bildeprogram som windows bildebehandler eller legges ut på nettet, evt skrives ut på billige printere. Til all annen bruk bør de beholdes i Adobe RGB. Jeg regner med at fargerommet du har valgt blir tolket annerledes i PS enn av Windows selv, derav også forskjellen. Bildene ser allikevel ut slik de vises i PS, så stol heller på det enn på det andre programmet. Står mer i denne trpden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=935786&hl= Endret 12. april 2008 av Crazysteps Lenke til kommentar
orre_90 Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Oki da fant jeg ut av det;) takk for hjelpen=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå