Gå til innhold

Sentrum/Høyresiden i regjering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er kun to statsministerkandidater ved kommende valg: Jens Stoltenberg og Erna Solberg. Eneste mulighet for Siv Jensen å komme i den posisjonen er om FrP får nær 50 % av stemmene og det vil aldri skje. Heldigvis.

Det er da fullt mulig. FrP blir større enn Ap og danner mindretallsregjering?

Har du sett på meningsmålingene i det siste? Frp ligger rundt 23% og AP nærmer seg 36%. På flere måter er altså AP over 10% større enn Frp. Hvordan skal de klare å ta igjen dette på noen måneder? Er vel flere som sier de skal stemme Frp nå som modererer seg og stemmer på Venstre, Høyre, AP eller Krf når når de står ved valgluken også.

Tror dessverre ikke det blir noen borgerlig regjering i 2009. Blir vel en ren AP regjering.

Lenke til kommentar

Har sett meningsmålingene i det siste, ja. På Opinion sin får FrP 28.6% oppslutning. Nærmer seg 30% dette. Jeg skal hvertfall jobbe aktivt for å verve folk..

Arbeiderpartiet har gjort utrolig mye bra for Norge, men nå er det nyere tider..

Alt forandrer seg i et samfunn. Nå må vi innvestere langsiktig. Økt bruk av oljepenger vil ikke skade norsk økonomi..

Lenke til kommentar
Eh. FrP sin poltikk ligger fast uansett hvilket årstall vi er i.

Alle vet da hva FrP skal bruke penger på og hva vi kan forvente oss i det norske samfunnet.

Vil da si at det er det eneste partiet som faktisk kan garantere for sine valgkampløfter..

vi får jo håpe at Frp også forandrer politikken med årene. men poenget mitt var at dersom Frp skulle havne i regjering vil de bli kastet ved første anledning, nettopp fordi de fastholder politikken sin. en politikk som p.t. 70-80% av resten av stortinget er sterkt imot.

Man kan ikke garanter for sine valgkampløfter med mindre man får flertall på stortinget.

Edit: regnefeil :blush:

Endret av perryman
Lenke til kommentar
Økt bruk av oljepenger vil ikke skade norsk økonomi..

SSB er helt uenig med deg, noe de har fortalt FRP flere ganger når de har studert deres økonomiske politikk (etter ønske fra FRP). Med finanskrisen her så ville ikke midlertidig økt bruk av oljepengne vært så ille, men Frp vil fortsette med dette også etterpå. Ifølge ssb vil det mest sannsynlige resultatet være en svakere krone, høyre arbeidsledighet og økt inflasjon.

Lenke til kommentar

Hvordan argumentere du for det?

Der stoler jeg rett og slett på FrP. Jeg tror ikke de hadde drevet med politikk dersom de ønsket å skade økonomien vår..

Heller Frp enn Statistisk sentralbyrå altså, som har kjørt analyser på Frp's økonomiske politikk (på oppdrag fra Frp).

Analysene viser, som Pivotal sier, at vil det mest sannsynlige resultatet være en svakere krone, høyre arbeidsledighet og økt inflasjon.

Endret av perryman
Lenke til kommentar

Hvordan argumentere du for det?

Der stoler jeg rett og slett på FrP. Jeg tror ikke de hadde drevet med politikk dersom de ønsket å skade økonomien vår..

Heller Frp enn Statistisk sentralbyrå altså, som har kjørt analyser på Frp's økonomiske politikk (på oppdrag fra Frp).

Analysene viser, som Pivotal sier, at vil det mest sannsynlige resultatet være en svakere krone, høyre arbeidsledighet og økt inflasjon.

Åh gi deg..!

Hva vet vel byrået som logger og analyserer det meste av all vår viktigste statistikk i forhold til folk flest? :tease:

Jeg skulle ønske opinionen ikke hele tiden gikk på billige poenger og tolererte herseteknikker og får sympati for dem som gråter krokodilletårer i det offentlige...

Lenke til kommentar

sbstn: Frp brukte å linke til SSB sine undersøkelser på sine egne sider, men jeg har ikke klart å funnet disse igjen. Om noen klarer å finne det så setter jeg stor pris på det. Der forklarer de konsekvensene av Frp's økonomiske politikk rimelig bra.

Lenke til kommentar

Hvilke partier tror brukerne her vil få bedre valgresultat ved stortingsvalgvalget til høsten? Jeg tror Fremskrittspartiet vil gå på en smell på grunn av finanskrisa og Sv fordi de er i regjering og har fått gjennomført mindre enn det de lovte. Arbeiderpartiet vil jeg tro vokser litt og når kanskje gamle høyder.

Lenke til kommentar

Jeg håper og tror Venstre kan gjøre det bra til valget. De gjorde det jo forholdsvis bra i lokalvalget, og mulighetene er der. Nå har Venstre riktignok gjort to mer eller mindre betydelige feil. Sponheim har åpnet for et sammarbeid med Arbeiderpartiet, dersom Høyre har tenkt på koalisjon med FrP. Jeg forstår at Venstre ikke vil sammarbeide med FrP, men ved å åpne for en mulighet der de sammarbeider med et noe konservativt Arbeiderparti har de sannsynligvis også tapt noen stemmer.

En annen "feil" er Sponheims dårlige rykte. Tar vi utgangspunkt i diskusjon.no, er det overaskende mange som stemmer på partiledere, ikke partier. Når noen skal begrunne for hvorfor de ikke liker venstre, er det fordi Sponheim har en dårlig lederstil, at han regjerer partiet med jernhånd etc etc. Det er altså ikke partiets politikk det er noe i veien med, det er Sponheim som ikke likes. At det finnes noen mennesker som er så fjerne at det utelukkende er partilederen de stemmer på tviler jeg ikke på. Og om dette påvirker resultatet til Venstre nevneverdig er ikke godt å si. Må få lov til å legge til. Det er nok en del som kritiserer Sponheim, fordi partiet ledes etter interne regler og politikk som ikke helt lever opp til venstres offisielle politikk.

Men jeg bryr meg ikke nevneverdig om dette. Jeg mener man skal stemme på det partiet hvis politiske meninger sammenfaller. Jeg bryr meg ikke om å stemme taktisk, ta koalisjoner med i vurdering osv. Om Venstre hadde gått inn i en rødgrønn koallisjon fikk det heller være. Jeg ville kanskje vært mer fornøyd med en borgerlig koallisjon, men jeg vil heller se Venstre vokse. For Venstre er vel egentlig det ene sosialliberale partiet vi har i Norge, og jeg mener Venstre jobber for den mest framtidsrettede politikken av alle partiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...