r2d290 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hallo Har prøvd å laste ned frostwire ved hjelp av synaptic. prøvde da å søke på både limewire og frostwire, men fikk ikke noe opp. Når jeg etterpå prøvde å søke på compiz, fikk jeg opp masse. Mener å huske å ha lastet dette ned på andre linux-maskiner. Noen som vet om det er noen instillinger jeg ikke har gjort som gjør at jeg ikke får installert det med synaptic? Hvis jeg ikke ender noen vei med synaptic: kan dere fortelle meg alternative metoder å laste ned frostwire? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 De har Ubuntu- og Debian-pakker på websidene sine. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 ahh, takk... nytt problem: programmet er installert, men når jeg kjører programmet, skjer det ikke noe. finner frostwire i programmer -->internett-->frostwire, og når jeg klikker på den, jobber programmet i 2 sekund, og så skjer det ikke no mer... hvorfor, og hvordan kan jeg fikse det? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Har du Java installert? Installer Sun-Java6-plugin fra Synaptic eller ubuntu-restricted-extras hvis du vil ha med Java, Flash, Codecs etc. i tillegg. Hvis du skriver limewire/frostwire fra terminalen vil du få dumpet ut feilmeldinger og årsaker til at den ikke starter. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 bra gjettet Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor OOPS, you don't seem to have a valid JRE. FrostWire works best with Sun JRE available at http://www.java.comls: /usr/lib/j*: No such file or directory OOPS, unable to locate java exec in /usr/lib/ hierarchy You need to upgrade to JRE 1.5.x or newer from http://www.java.com ls: /usr/java/j*: No such file or directory OOPS, unable to locate java exec in /usr/java/ hierarchy You need to upgrade to JRE 1.5.x or newer from http://www.java.com ls: /opt/j*: No such file or directory OOPS, unable to locate java exec in /opt/ hierarchy You need to upgrade to JRE 1.5.x or newer from http://www.java.com eirik@eirik-laptop:~$ Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Da kommer jeg med et nytt spørsmål, mens vi er så godt i gang: Når jeg skal velge hvor jeg vil lagre det jeg laster ned, har jeg lyst til at det skal legges på en windows-server. Jeg får opp nettverket ved hjelp av steder ->nettverk, men jeg er ikke sikker på hva den egentlige adressen er for å komme seg til nettverket. Ta utgangspunkt i der det står home, media osv... Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Windows nettverk? Hvis limewire støtter overføringer over LAN, kan du bare skrive smb:\\dinserver for å komme til den. Hvis den ikke støtter samba, kan du følge denne guiden for å montere den eksterne mappen som en lokal en, og "lure" limewire til at den lagrer i en lokal mappe. Endret 12. april 2008 av Mads-b Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 (endret) trenger jeg å støyre med sammba for å flytte fra linux til windows? er det ikke bare omvendt at jeg trenger samba? edit: bruker frostwire, ikke limewire edit2: å skrive smb:\\ip førte bare til at den lagde mappe inne i frostwire-mappen som som het "smb:\\ip" går det ikke an å bla seg frem til nettverket da? er som sagt inne i en rute der jeg kan bla meg rundt på maskinen (linux) for å finne forskjellige mapper... Endret 12. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Da må du nok mounte.. prøv i første omgang dette: terminal sudo mkdir /media/remote sudo mount mount -t smbfs //ip /media/remote Du vil nå finne denne serveren din i /media/remote. Samba må brukes i alle tilfeller der linux-nettverk og windows-nettverk møtes. Windows wil da se på linux-maskinen som en windows-maskin. Endret 12. april 2008 av Mads-b Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 (endret) ok, takk... skal prøve dette Jada, windows må ha noe for å kunne se en linux-maskin som en windows-maskin, men linux har ikke noen problemer med å komme seg inn på en windowsmaskin uten noe annet enn det som følger med i ubuntu? edit: sikker på at mount skal stå to ganger i nederste linje? edit2: prøvde med to "mounter" etter hverandre i den nederste linje. Resultat: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor eirik@eirik-laptop:~$ sudo mkdir /media/remote[sudo] password for eirik: eirik@eirik-laptop:~$ sudo mo modinfo mono mount mount.ntfs mountpoint modprobe more mount.fuse mount.ntfs-3g eirik@eirik-laptop:~$ sudo mount mount -t smbfs //192.168.0.196 /media/remote Usage: mount -V : print version mount -h : print this help mount : list mounted filesystems mount -l : idem, including volume labels So far the informational part. Next the mounting. The command is `mount [-t fstype] something somewhere'. Details found in /etc/fstab may be omitted. mount -a [-t|-O] ... : mount all stuff from /etc/fstab mount device : mount device at the known place mount directory : mount known device here mount -t type dev dir : ordinary mount command Note that one does not really mount a device, one mounts a filesystem (of the given type) found on the device. One can also mount an already visible directory tree elsewhere: mount --bind olddir newdir or move a subtree: mount --move olddir newdir One can change the type of mount containing the directory dir: mount --make-shared dir mount --make-slave dir mount --make-private dir mount --make-unbindable dir One can change the type of all the mounts in a mount subtree containing the directory dir: mount --make-rshared dir mount --make-rslave dir mount --make-rprivate dir mount --make-runbindable dir A device can be given by name, say /dev/hda1 or /dev/cdrom, or by label, using -L label or by uuid, using -U uuid . Other options: [-nfFrsvw] [-o options] [-p passwdfd]. For many more details, say man 8 mount . så ser jeg mappen remote der den skulle ligge, men innholdet var tomt... Endret 12. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Den er ikke mountet. Som du sa, det skal bare være "mount" en gang: sudo mount -t smbfs //ip /media/remote Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Kanksje værdt å nevne at man ikke kan "mounte" rot mappen ved bruk av samba. Altså må det bli noe sånt som dette. mount -t smbfs //bender/D /media/remote bender er da hostnavnet(kan også byttes til ip)og D er den delte disken. /media/remote er hvor man vil finne igjen innholdet etter endt oppdrag Hvis dette ikke fungerer helt, kan du eventuelt bytte ut "smbfs" med "cifs" Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 hmm... den delte disken på windows er F, så da skal jeg skrive F istede for D? remote eksisterte fra før (siden jeg lagde den i sta, så startet på nytt igjen med remote2 istede... hva er galt? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor eirik@eirik-laptop:~$ sudo mkdir /media/remote2eirik@eirik-laptop:~$ sudo mount -t smbfs //192.168.0.196/F /media/remote2 mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //192.168.0.196/F, missing codepage or helper program, or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so eirik@eirik-laptop:~$ sudo mount -t smbfs //192.168.0.196/F /media/remote2 mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //192.168.0.196/F, missing codepage or helper program, or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so eirik@eirik-laptop:~$ Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Kan være at den ikke finner disken din.. sikker på at det er stor "F", og at dette er helt korrekt URL? Er det passord til dette området? Beklager tullet med to "mounter" EDIT: du trenger ikke lage så mange mountmapper. Bare skriv umount /media/remote Så er den ledig igjen. Slett den andre med rmdir /media/remote2 Når du navigerer deg til den delte mappen via din filbehandler, hva står da i tittellinjen? Endret 12. april 2008 av Mads-b Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Og, beklager at jeg ikke får til noe som sikkert er såpass enkelt som å mounte en disk... er helt ny i linux :/ Kan være at den ikke finner disken din.. hmm... hva mener du med det? linux maskinen (pc1) finner datamaskinen jeg er interissert i under [steder, nettverk, der datamaskinen heter MEDIA, og hardisken heter elements. fant nettop ut at adressen da ble smb://media/Elements%20(F) sikker på at det er stor "F", og at dette er helt korrekt URL? er ikke sikker på noe som helst jeg... "F" fikk jeg fordi det i adresselinja på windows-maskinen står: F:\musikk (ja, med stor F) hvilken url snakker du om? er det den smb://media/Elements%20(F) du snakker om? isåfall må vi kanskje gjøre noe med det? Er det passord til dette området? Hardisken Elements er delt med windows, så jeg trenger ikke noe passord for å komme meg inn på den. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 *sånn, da var remote2 slettet, og remote (som aldri egentlig var mountet) er fortsatt ikke mountet* Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor eirik@eirik-laptop:~$ sudo rmdir /media/remote2eirik@eirik-laptop:~$ sudo umount /media/remote umount: /media/remote: not mounted eirik@eirik-laptop:~$ Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 urlen du skal bruke blir nok //media/Elements%20(F) ja. Eventuelt kan du prøve med '//media/Elements (F)' Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 så det skal stå: mount -t smbfs //192.168.0.196/media/Elements%20(F) /media/remote eller mount -t smbfs //media/Elements%20(F) /media/remote eller noe annet? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 media er hostnamet til serveren din? isåfall skal det stå mount -t smbfs //media/Elements%20(F) /media/remote eller mount -t smbfs //192.168.0.196/Elements%20(F) /media/remote Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 hva nå da? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor eirik@eirik-laptop:~$ sudo mount -t smbfs //media/Elements%20(F) /media/remotebash: syntax error near unexpected token `(' eirik@eirik-laptop:~$ mount -t smbfs //192.168.0.196/Elements%20(F) /media/remote bash: syntax error near unexpected token `(' eirik@eirik-laptop:~$ sudo mount -t smbfs //192.168.0.196/Elements%20(F) /media/remote bash: syntax error near unexpected token `(' eirik@eirik-laptop:~$ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå