r2d290 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Hallo Jeg har forstått det sånn at det ikke er nødvendig med antivirus/antispyware-programmer til linux, men hvordan er det med brannmur? Noen som har forslag til hva jeg eventuelt bør bruke? Endret 13. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
norbat Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) [OT]At man ikke behøver antivirusprog på linux tror jeg er en myte som man bør sjekke ut nærmere. Ja, linux er bygd slik at det skal litt til for å bli infisert med de 'få'? virusene som er laget for linux. Vil tro at når/om linux blir utbredt hos den vanlige bruker, så vil antall infiserte filer (malware) beregnet for linux øke betraktelig. Sitter med en følelse av at Vista ønsket å benytte seg av 'linux'-måten ang. hvilke privilegier du som bruker har når du logger deg inn. Hos linux er det vel kun root som har 'full' tilgang, mens den 'ordinære' brukeren har begrenset tilgang til systemet - noe ala UAC. Mye tyder på at dette ikke hjalp Vista i særlig stor grad da Vista-brukere stort sett får de samme infeksjonene som XP.[/OT] Endret 12. april 2008 av norbat Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Bruk av iptables i Linux (firewall). Tutorial : http://forums.pcper.com/showthread.php?t=432469 Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hvis du bruker Ubuntu er firestarter et bra alternativ med GUI *sudo aptitude install firestarter* og *sudo firestarter* for å kjøre og konfigurere. ellers er vel clamav antivirus løsningen. Jeg har ingen erfaring med denne. Men hører at den blir mest brukt i linux server som tjener winsystemer. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 (endret) [OT]At man ikke behøver antivirusprog på linux tror jeg er en myte som man bør sjekke ut nærmere. Ja, linux er bygd slik at det skal litt til for å bli infisert med de 'få'? virusene som er laget for linux. Vil tro at når/om linux blir utbredt hos den vanlige bruker, så vil antall infiserte filer (malware) beregnet for linux øke betraktelig. Må bare (for morroskyld) argumentere mot det første avsnittet ditt: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Du har kanskje hørt argumentet om at GNU/Linux ikke er like utbredt som andre operativsystemer og derfor ikke har like mange virusplager. Det er feil. GNU/Linux vil aldri vil få tilsvarende virusplager som man kan oppleve i visse proprietære operativsystemer. Du kan lese hvorfor her eller en teoretisk forklaring her. De eneste exe-fil-virusene som noen gang har eksistert for GNU/Linux har vært laboratorievirus. Det er helt utenkelig at noen slike virus noen gang kunne få en grobunn i GNU/Linux, særlig på grunn av måten programmer installeres og kjøres. Noe som også fjerner motivasjonen for å skrive slike virus fullstendig. Samtidig er det å skrive den typen virus for GNU/Linux vanvittig avansert, på linje med å skrive sin egen exefil-kompilator, i motsetning til andre proprietære operativsystemer. Ontopic: betyr det at du mener at siden jeg normalt ikke er root, vil det heller ikke være noe poeng i å ha brannmur, siden en potensiell hacker ikke kan gjøre stort uten å være root? Takk hello(win) Endret 12. april 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
norbat Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Ang. Virus. Nå er kanskje ikke Virus (i ordets betydning), det største problemet på windows-plattformer heller da malware (trojanere, ormer etc.) er det som dominerer. Iptables i linux er sikkert plassert der for god grunn. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Mulig du har rett i det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå