Gå til innhold

Test: Lenovo Thinkpad X300

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare digger designet på Thinkpads, er en grunn til at jeg har en X60s selv :)

Designet har ikke forandret seg noe siden 90-tallet, men hvorfor endre på noe som funker?

Var ikke veldig impontert over batterilevetiden men, på min x60s med 8-cells batteri så varer det rundt 8timer utrolig nok.

Virker som thinkpad maskiner er en del dyrere i norgen en f.eks i usa, så lønner seg kansje å kjøpe en thinkpad der borte.

Byggekvaliteten på thinkpads er noe for seg selv, ikke sånn plastik jall som f.eks msi maskinen som ble testet forleden dag her.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Design: Jeg synes designet til thinkpad er dritbra. Det ser solid og seriøst ut. Når du slenger opp en thinkpad, viser du at du mener du alvor.

Ganske enig i det du sier her.

Selv om cpu-, minne- og grafikkytelsen er en del lavere enn hos andre bærbare, vil jeg tro at den i mange situasjoner oppleves minst like responsiv grunnet harddisken. Om ikke lenge burde de som legger 4000,- ekstra i en cpu som yter 5-10% bedre vurdere å legge pengene inn i en SSD i stedet. Godt at noen starter å bruke SSD, prisene går ikke ned av seg selv.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

For design freaks og chicks faller muligens thinkpad designet litt i gjennom. MEN, thinkpad skal ikke ha fancy design. De skal være robuste som få, og skal vel i grunn være en av de beste laptop'ene man kan kjøpe.

For folk som bruker maskinen daglig, og har med seg denne overalt, så mener jeg det er ingen som slår en thinkpad.

De er dyre, de er aldri topp spesifisert hva angår ytelse, men de har sin brukergruppe.

Dette ser ut som en drømmemaskin etter min mening!

Lenke til kommentar
designet er flott, mere manne maskin. slike mac design er helt klart for jenter eller de på det andre laget som allerede har en hvit ipod osv
Det var jo en usedvanlig umoden og fordomsfull kommentar? Jeg synes MacBook Air og Pro har utmerket design - men synes ikke MacBook Pro har bra nok byggekvalitet og Air har for få porter til mitt bruk. Kan du bestemme kjønn eller legning utifra slike kriterier har du kanskje kunnskaper som ikke er alment tilgjengelig? Er du redd for noe? Endret av omaha
Lenke til kommentar
Det ser ut til at X200, X400 X500 kommer i september, på 14" og 15" er det sikkert mulighet for flere porter og mer batteri :yes:

Halleluja!

X400 blir en mer passende maskin for oss som ikke er så mye på farten. Håper at de får ledet ut varmen lettere med det litt større formatet. Viftesus er veldig irriterende, enda verre er det hvis frekvensen varierer hele tiden.

Jeg kunne også godt tenkt meg et hakk opp fra WXGA+, noen som vet om det finnes idag på 14"?

Endret av TorAtle
Lenke til kommentar

Endelig begynner bærbare pcer å bli BÆRBARE!

Men det sies i artikkelen at "vekten er overraskende lav". Ja, men hvor lavt er det?

For ordens skyld søkte jeg det opp og fant 2.9pounds, som er like over 1.3kg.

Jeg skulle gjerne sett i en undersøkelse hvor det vurderes hva laptop-folk bruker pcen til. For min del ville jeg aldri utført noe annet enn tekstlig aktivitet. Men er nysgjerrig på hvor stor andel som er i samme gate.

Litt offtopic: Jeg likte ikke overskriften på denne artikkelen. "Kineserne kan det". Selvfølgelig kan de det aller meste, men på hvilken bekostning? Å tilegne en positivitet til et helt folk, inkludert de som lider, synes jeg er uriktig. Blir som å si "Somalierne kan det", men da reagerer vi momentant siden lidelsene der er så synlige.

Lenke til kommentar
Ser fortsatt ut som den ble laget i 1996. Skammelig stygg maskin det der...

Den har jo deilig design. Rett og slett sexy, men de gamle 14'' T4x-modellene ser fortsatt best ut.

Ellers må jeg slenge meg på spørsmålet som ble nevnt. Hvorfor ha så rask og dyr harddisk når resten av innholdet ikke på langt nær står i stil med den? Noen som har et fornuftig svar?

Endret av elefant med bukser
Lenke til kommentar
Enig i at den ikke er spesielt pen. Nesten like jævlig som de 90-talls Thinkpad-ene. Men design er det siste på min prioritetsliste.
Utseendet er bare en liten del av designet. Når det gjelder utseende er én sak hva man liker selv, noe annet er hva en bestemt gjenstand signaliserer overfor andre. Dette er ikke bare relatert til utseende i seg selv, men til merkevarebygging og rennomé osv. Med thinkpad ønsker vel Lenovo å fortelle at de ivaretar ryktet fra IBMtiden. For å lykkes med dette er de helt avhengig av at maskinene fungerer godt, har få feil og er solide og lette i forhold til soliditet. De signaliserer dette gjennom å videreføre maskinene utseendemessig. Utseendet skal fortelle oss at dette er bra saker og ikke spinkle konsumentmodeller.

På samme tid er det nødvendig å henge med i utviklingen. Man har endret materialene maskinene er bygd i, man er vesentlig mindre konservativ når det gjelder valg av komponenter og teknologi. Det er en fin balansegang å opprettholde en rask teknologisk utvikling mens man beholder inntrykket av soliditet - eller trausthet om man vil.

Slik det ser ut for meg er Lenovo i ferd med å lykkes meget godt med å beholde ryktet fra IBM. Det ser også ut til at de makter å gjøre maskinene mer anerkjent for andre grupper enn Businessbrukerne. Jeg tror de vil få meget god drahjelp på grunn av at mange (langt ifra alle) har negative erfaringer med konsumentmaskiner. Man vi etterhvert ha noe som fungerer. Det har Thinkpads gjort til nå - og jeg tror at det er såpass viktig for Lenovo at de vil fortsette å lage bra maskiner.

Og da snakker vi om bra design.... :)

Lenke til kommentar
designet er flott, mere manne maskin. slike mac design er helt klart for jenter eller de på det andre laget som allerede har en hvit ipod osv
Det var jo en usedvanlig umoden og fordomsfull kommentar? Jeg synes MacBook Air og Pro har utmerket design - men synes ikke MacBook Pro har bra nok byggekvalitet og Air har for få porter til mitt bruk. Kan du bestemme kjønn eller legning utifra slike kriterier har du kanskje kunnskaper som ikke er alment tilgjengelig? Er du redd for noe?

neida, tuller bare litt :)

Lenke til kommentar
jeg slenge meg på spørsmålet som ble nevnt. Hvorfor ha så rask og dyr harddisk når resten av innholdet ikke på langt nær står i stil med den? Noen som har et fornuftig svar?

Da kommer vi inn på fordelene med SSD som er:

*robust, tåler mer av støt og slag enn tradisjonelle harddisker

*som oftes lettere enn tradisjonelle

*trekker mindre strøm->lengre batteritid

Dette er ikke ment som en kraftig arbeidsstasjon og spillere er heller ikke målgruppen. En SSD gjør at maskinen oppleves raskere i situasjoner der harddisken ellers er en stor flaskehals. Jeg vil tro at målgruppen drar større nytte av sistnevnte enn f.eks spillere. Målgruppen vil nok også sette pris på lang batteritid, bærbarhet og robusthet.

Et annet spørsmål en kan stille seg er: Hvorfor Vista på en slik maskin?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
jeg slenge meg på spørsmålet som ble nevnt. Hvorfor ha så rask og dyr harddisk når resten av innholdet ikke på langt nær står i stil med den? Noen som har et fornuftig svar?

Da kommer vi inn på fordelene med SSD som er:

*robust, tåler mer av støt og slag enn tradisjonelle harddisker

*som oftes lettere enn tradisjonelle

*trekker mindre strøm->lengre batteritid

Dette er ikke ment som en kraftig arbeidsstasjon og spillere er heller ikke målgruppen. En SSD gjør at maskinen oppleves raskere i situasjoner der harddisken ellers er en stor flaskehals. Jeg vil tro at målgruppen drar større nytte av sistnevnte enn f.eks spillere. Målgruppen vil nok også sette pris på lang batteritid, bærbarhet og robusthet.

SSD som du finner på markedet idag har ikke vist seg å gitt en veldig merkbar endring i batterilevetid.

SSD og batterilevetid - hw.no

Lenke til kommentar
Det var jo en usedvanlig umoden og fordomsfull kommentar? Jeg synes MacBook Air og Pro har utmerket design - men synes ikke MacBook Pro har bra nok byggekvalitet og Air har for få porter til mitt bruk. Kan du bestemme kjønn eller legning utifra slike kriterier har du kanskje kunnskaper som ikke er alment tilgjengelig? Er du redd for noe?

han har et poeng

Macbook/macbook pro kunne vært den fjollete og feminine dama til en thinkpad

ellers: takk for svar kjaks. Det høres for så vidt bra ut, men prisen for ssd-disk er jo mildt sagt horribel. Men det er klart, målgruppen er ikke alle og enhver.

Endret av elefant med bukser
Lenke til kommentar

Batterlevetidstesten er gjort med én ssd-disk.... Jeg tror ihvertfall det er litt tidlig å konkludere på dette uten at man tester flere ssd-disker. De har vel litt forskjellige egenskaper og styringselektronikk foreløpig?

Hvorfor en slik disk i en slik maskin? Tjah - si det?

Bruker man en CPU og GPU med lav spec pga strøm og temperatur blir kanskje debottlenecking av systemet enda mer viktig? Når "vanlige" harddisker har blitt faset ut blir det større anledning til å endre forfaktor også - og man får større fleksibiltiet i hvor man plasserer hdd, f.eks montert på en lignende måte som CPU eller RAM direkte på hovedkortet.

Lenke til kommentar

eldigvis er det en del folk her som skjønner at design ikke bare er ment å være bling, men også solid og praktisk.

Det var synd med den dårlige docking-støtten. Markedet for disse maskinene ligger mye i bedriftmarkedet og der brukes en del docking. Er det problemer med å få plass til fullverdig dockingstøtte i en slik liten innpakning da?

Lenke til kommentar
Ikke bare er dem langt raskere i bruk, men holdbarheten og støyen er bedre i forhold til vanlige harddisker.

Er det noe grunnlag for å påstå at SSD-disker har bedre holdbarhet?

Angående design, ja det er sikkert mest smak og behag. Thinkpads er i hvert fall robuste og jeg tar en Thinkpad i X-serien fremfor en Macbook Pro any day. Ok, en MBP banker thinkpaden på design men det synes jeg er også alt.

Bildene i artikkelen ser ut til å være ganske lyse og kalde (sikkert for å fremheve detaljer). Thinkpads er noe mørkere i virkeligheten, i hvert fall de modellene jeg har (X20 og X60)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...