Gå til innhold

Rageon 9500kort, gode PSUer og PC som ikke booter

Anbefalte innlegg

Har funnet et interesannt problem som er ganske generellt for 9k5 kort og muligens andre Radeon kort i kombinasjon med gode PSUer. I en del kombinasjoner av HK PSU og GPU vil ikke maskinen boote. Dette har ikke med dårlige PSUer å gjøre. Tvert i mot synes annerkjennte merker å være mest utsatt. Selv har jeg Antec TP430w, andre har rapportert samme problem med Enermax. Har også merket meg at mange EPoX 8RDA+ eiere har denne typen problemer. Om det er relevant vet jeg ikke.

Det som skjer når du slår på er følgende:

Maskinen får spenning på HK og skjermkort, vifter starter men etter 0.1 - 0.5 sek blir alt svart. Ved de korteste glimtene vil ikke engang viftene gå rendt. For å få satt spenning på systemet igjen må bryter bakpå PSU slås av og på igjen, evt fjerne power kabel.

Årsaken er at PSU slår ut på overstrømsvern.

Løsningen er ganske enkel. Slå av og på maskinen i så rask rekkefølge som mulig ved hjelp av av bryter i front og bryter bak (bryter bak må stå av i noen få sekunder før PSU resettes). Etter 2 - 3 forsøk vil maskinen starte.

Grunnen til at den starter nå er at kondensatorer er ladet opp og stjeler ikke mye strøm som vifter og annet også trenger akkurat ved oppstart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

jeg har epox 8rdA+, 256MB TWINMOS winbond *2, har 9500 nonpro.

har også en levicom 350 watt strømforsyning som jeg tror har sånn overspenningsvern som du snakker om.

ny pc, prøvde nettopp å sette den sammen men alt var dødt.

kom fram til at det var hovedkortet, så sendte det i retur. (databutikken.com, tar vel en stund :roll:)

er det mulig at jeg har gjort feil og at jeg har samme prob så du har/hadde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...