Chrichton Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Gartner sier bare at det versjonstreet som Windows er bygget på ikke tåler mer flikking. Det er vel ingen hemmelighet. Microsoft har jo heller ingen planer om å bygge videre på dette. Så egentlig sier denne artikkelen bare en ting: Alle Microsofthatere som hevder at Gartner er i lomma til Microsoft virker litt avkledde nå. Så det faktum at Gartner kommer med akkurat samme konklusjon som Microsoft allerede har kommet med er et bevis på at Gartner IKKE er i lomma på Microsoft? (For ordens skyld, jeg har aldri påstått at Gartner er i lomma på MS, jeg bare sier at dette ikke er noe mot-bevis) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) så lenge det ikke går å kjøre flere os samtidig ( ekte eller simulert ) så blir bakover kompaliteten et stor dilemma. man kan ha fler oser på en maskin , men man må dessverre starte på nytt for hver gang man skifter så er det et spørsmål om alle programmene funger under et simulert os. spesielt de som har med antivirus og sikerheten å gjøre (når virusene kommer så fungerer de sikker under simulerte os-er også.og skaper trøbbel for programmene der, men ikke for resten av maskinen ) det man bør ta i betrkning med et nytt os hvorfor man må opgradere til ( eller kjøpe) ny versjon av alle programmene sine også for mange tusen kroner. da lar man helle det være. kjøpe man en ny pc med nytt os så skal man hellerikke være tvunget til å kjøpe alle programene på nytt (enventuelt betale for opgradering ) med en gang hvordan denne kopaliteten blir gjort er ikke så nøye , bare det fungerer. Endret 13. april 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
jhbolle Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Veldig synd for min del at man trenger windows for å spille. Hvorfor kan ikke spillutviklere satse mer på andre OS? (Skyt meg bare om jeg gjentar noe som allerde er sagt) Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Veldig synd for min del at man trenger windows for å spille. Hvorfor kan ikke spillutviklere satse mer på andre OS? (Skyt meg bare om jeg gjentar noe som allerde er sagt) Tviler på at Windows ikke har noen fremtid, men hva tror du skjer om andre OS får vesentige markedsandeler? Om Mac ender opp med f.eks 99.9% og Linux og Windows deler resterende 0.1% av markedsandelene, tror du virkelig at Windows fortsatt kommer til å være et attraktivt spill-os? Dessuten har konsollmarkedet tatt over en stor bit av kaka når det gjelder spill-plattform. Forhåpentligvis så ser vi mer spill til andre operativsystemer snart, om markedsandelene fortsetter og stige på MAC og Linux. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Veldig synd for min del at man trenger windows for å spille. For å kunne spille alle nye spill så hjelper det ikke med Windows lengre, man trenger derimot en PS3, Wii eller X360. Et eksempel på et spill som du ikke får til Windows, og mange flere finnes. De spill som faktisk kommer til Windows blir gitt ut senere i tid, eksempelvis kommende GTA. Trenden her er økende, og salget av spill for Windows har sunket vesentlig. Nå som siste Windows vista krever såpass mye av maskinen så blir det rimeligere å heller beholde den eksisterende pcen(som ellers fungerer helt fint, især med en Linux distro) og kjøpe seg en slik boks. Emm. går man for langt ved å si at Windows har tapt kampen om spill, men de står svakere i dag ettersom de fleste ikke trenger windows lengre for å spille. Det finnes de(som meg) som ikke har sans for å spille på tv, men vi er i et skrikende mindretall. Lenke til kommentar
covah Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg lurer litt på hva du har gjort for å få Windows XP til å fungere perfekt i flere år sammenhengende... Samtlige installasjoner jeg har hatt blir siruptrege etter et par-tre måneders tid. Og da er det verken spyware eller mye programvare installert på PC-en. Dette er noe jeg aldri har skjønt. Den gamle maskinen min hadde jeg samme XP installasjon i over 4 år uten at den ble noe tregere av dette. Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg lurer litt på hva du har gjort for å få Windows XP til å fungere perfekt i flere år sammenhengende... Samtlige installasjoner jeg har hatt blir siruptrege etter et par-tre måneders tid. Og da er det verken spyware eller mye programvare installert på PC-en.Dette er noe jeg aldri har skjønt. Den gamle maskinen min hadde jeg samme XP installasjon i over 4 år uten at den ble noe tregere av dette. Har nok sikkert mye med bruksmønster å gjøre. Folk som deg har jeg dog bare sett i tråder her inne. Ute i den virkelige verden ser alle jeg kjenner ut til å oppleve denne treghetstrenden. Det er mange årsaker, men en vesentlig er nok at for hver applikasjon du installerer kan det ligge igjen en del groms (selv om du avinstallerer). Mange er også dårlig beskyttet, så virus og malware er meget utbredt. Alle oppdateringene til MS samt MS Office legger beslag på betydelige ressurser. I det hele tatt er bloat mye vanligere på windows, og skal vi tro dll-diskusjonen her blir det problemet eksplosivt verre for hver windowsversjon i et desperat forsøk på å beholde binær kompatibilitet begge veier. Til sammenligning har KDE ett bibliotek som alle applikasjonene bruker, så om du legger inn en ny applikasjon har det gjerne ingen negativ effekt. De færreste applikasjonene i linux starter prosesser når du booter, men svært mange gjør det på MS, bare se hvordan oppgavelinja ser ut hos en del mennesker. At du og en del andre klarer holde styr på dette er selvfølgelig helt irrelevant. Å kalle det brukerfeil er også helt meningsløst for de som rammes. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Veldig synd for min del at man trenger windows for å spille. For å kunne spille alle nye spill så hjelper det ikke med Windows lengre, man trenger derimot en PS3, Wii eller X360. Et eksempel på et spill som du ikke får til Windows, og mange flere finnes. De spill som faktisk kommer til Windows blir gitt ut senere i tid, eksempelvis kommende GTA. Trenden her er økende, og salget av spill for Windows har sunket vesentlig. Nå som siste Windows vista krever såpass mye av maskinen så blir det rimeligere å heller beholde den eksisterende pcen(som ellers fungerer helt fint, især med en Linux distro) og kjøpe seg en slik boks. Emm. går man for langt ved å si at Windows har tapt kampen om spill, men de står svakere i dag ettersom de fleste ikke trenger windows lengre for å spille. Det finnes de(som meg) som ikke har sans for å spille på tv, men vi er i et skrikende mindretall. Har salget for windows-spill sunket vesentlig? Fra 2005 og utover har det såvidt jeg vet gått oppover. Se feks: http://www.gamer.no/artikler/norge_elsker_spill/47318 Videre kan du vel koble konsollen din på en monitor også? AtW Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Så det faktum at Gartner kommer med akkurat samme konklusjon som Microsoft allerede har kommet med er et bevis på at Gartner IKKE er i lomma på Microsoft? Ja. Denne uttalelsen er verd masse masse minuspenger for Microsoft. Lenke til kommentar
epqr Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Et av problemene med Windows er en alt for stor kodebase som gjøre det tungvint å foreta endringer i systemet. Gartner mener dette blir godt illustrert i Vista. Flere kunder ser liten grunn til å oppgradere fra Windows XP. nå prævde jo microsoft å gjøre noen endringer i vista. det er jo blitt ednret mer på utsende fra xp til vista enn fra 2000 til xp. så microsoft prøvde jo å gjøre en del endringer, og vi ser jo godt det ble motatt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 for dem som ikke ønske så mangebokser . finnes det neon form for ps2/3,xbox elle wii emulatorer til pc ? lit ot men jeg lurte nå på det likevel Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) for dem som ikke ønske så mangebokser . finnes det neon form for ps2/3,xbox elle wii emulatorer til pc ?lit ot men jeg lurte nå på det likevel De nyeste er nok litt for tunge til å emuleres, men de eldre konsollene er godt dekket med emulatorer. For gode gamle DOS har vi dosbox, for nintendo 64 har du mupen64, for Super Nintendo har vi zsnes, for PlayStation har vi psx. Du får felles frontend for en rekke emulatorer i KDE med Gamefu. Du finner en rekke flere her. OOps, glemte en av de andre eldre konsollene, Microsoft Windows. Endret 13. april 2008 av Del Lenke til kommentar
covah Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Har nok sikkert mye med bruksmønster å gjøre. Folk som deg har jeg dog bare sett i tråder her inne. Ute i den virkelige verden ser alle jeg kjenner ut til å oppleve denne treghetstrenden. Vel, vi kjenner tydeligvis ikke de samme personene Jeg kjenner både "tunge" brukere, og brukere som kun bruker PCen til kabal (og de et sted mellom). Dette er rett og slett et ikke-problem for de aller fleste. Såfremt de ikke har vært svært uforsiktig, og kjører uten brannmur/anti-virus, kjører det uten problemer. Til og med hos min søster, som installerer det mest hun kommer over, har det ikke vært nødvendig å reinstallere maskinen siden den ble satt opp for 3 år siden. Kjenner til folk som har kjørt Windows2000 siden det kom ut, og som aldri har reinstallert. Personlig tror jeg dette er et "gutte-roms problem", og ikke noe en gjennomsnittlig bruker har problemer med. Dll-problemer er også noe som jeg så og si aldri kommer bort i lengre, hverken i jobben min (jobber i IT-avdelingen i en forholdsvis stor organisasjon der alle arbeidsstasjoner kjører XP), eller privat. Må ærlig innrømme at jeg ikke husker sist dette var et problem. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Et av problemene med Windows er en alt for stor kodebase som gjøre det tungvint å foreta endringer i systemet. Gartner mener dette blir godt illustrert i Vista. Flere kunder ser liten grunn til å oppgradere fra Windows XP. nå prævde jo microsoft å gjøre noen endringer i vista. det er jo blitt ednret mer på utsende fra xp til vista enn fra 2000 til xp. så microsoft prøvde jo å gjøre en del endringer, og vi ser jo godt det ble motatt. Når det oppfattes primært som kosmetiske endringer som krever ny maskinvare, så har ikke endringene særlig nytteverdi. Dvs. den positive effekten blir mer enn spist opp av den negative, særlig for profesjonelle aktører. For mange er den forbedra sikkerhetsmodellen negativ, og i bedrifter ha man håndtert dette elegant også i XP. Det MS egentlig hadde planlagt for Vista, men som ble droppet underveis hadde nok gjort situasjonen bedre. Ellers så betyr ikke endringer i utseende så nødvendigvis mye for hvordan man vurderer et produkt. Så om MS ikke hadde endret særlig på utseende, men levert et OS som faktisk var bedre når det gjaldt funksjonalitet, mindre kodebase og mer modulært, tror jeg det hadde blitt en helt annen suksess. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Har nok sikkert mye med bruksmønster å gjøre. Folk som deg har jeg dog bare sett i tråder her inne. Ute i den virkelige verden ser alle jeg kjenner ut til å oppleve denne treghetstrenden. Vel, vi kjenner tydeligvis ikke de samme personene Jeg kjenner både "tunge" brukere, og brukere som kun bruker PCen til kabal (og de et sted mellom). Dette er rett og slett et ikke-problem for de aller fleste. Såfremt de ikke har vært svært uforsiktig, og kjører uten brannmur/anti-virus, kjører det uten problemer. Til og med hos min søster, som installerer det mest hun kommer over, har det ikke vært nødvendig å reinstallere maskinen siden den ble satt opp for 3 år siden. Kjenner til folk som har kjørt Windows2000 siden det kom ut, og som aldri har reinstallert. Personlig tror jeg dette er et "gutte-roms problem", og ikke noe en gjennomsnittlig bruker har problemer med. At det er et gutterommsproblem at xp blir som sirup etter noen år er dessverre bare tull, har akkurat lagt inn xp på nytt på 2 maskiner med både brannmur og antivirus, og de hadde bare blitt brukt til word og outlook. mulig xp holder seg hvis man ikke setter maskinen på internett, men da får man ikke det man skal ut av operativsystemet Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Vel, vi kjenner tydeligvis ikke de samme personene Dette er et problem rapportert av svært mange , og det har virkelig ingenting med mine linuxpreferanser å gjøre. Jeg har nå også forklart deg rimelig tydelig hvorfor det oppstår. Alle møteroms PC'ene på jobben har syndromet. Tredjeparts brannmur og antivirus alene suger ressurser, og er helt unødvendig på linux. Enhver som har kjørt installasjon CD til HP skriver på en win2000/XP/Vista maskin skjønner hva jeg snakker om. Hvis du snakker sant så har du enten meget begrenset omgangskrets eller svært begrenset kunnskap om maskinenes tilstand fra ny til nå. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) At XP blir treg over tid kommer mye av bruksmønster og at den i tillegg er satt til både boot + applicasjons prefetching. Jeg bruker alltid å endre prefetch til kun boot. Dette sammen med en ufragmentert OS disk. Jeg holder meg også langt unna ymse registry cleaners (stoler kun på Reg.Mech fra PcTools) Erfart at mange av disse gjør mere skade enn nytte.(reg fix i CCleaner inkludert) Jobb laptopen jeg byttet ut til ny i vinter hadde samme Win XP installasjon helt tilbake fra 2004. Ikke noe treghet i den. Gutteroms OS'er er sikkert nok befengt med masse inn/ut installeringer av ymse shareware/freeware programmer av ymse kvalitet. Endret 13. april 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
covah Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hvis du snakker sant så har du enten meget begrenset omgangskrets eller svært begrenset kunnskap om maskinenes tilstand fra ny til nå. Jaja, da var min part i denne diskusjonen over. Gidder ikke diskutere med folk som nekter å godta andres erfaringer samt kaller de løgnere. Lenke til kommentar
Jan-Erik123 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Hvis du snakker sant så har du enten meget begrenset omgangskrets eller svært begrenset kunnskap om maskinenes tilstand fra ny til nå. Jaja, da var min part i denne diskusjonen over. Gidder ikke diskutere med folk som nekter å godta andres erfaringer samt kaller de løgnere. Jeg må bare si meg enig i det Del sier. Helt siden jeg begynte med XP så har pc-en blitt sirup etter et par måneder på det lengste. Maskinen hengte seg, programmer gikk i stå og jeg fikk en bluescreen i ny og ne. Og dette på tross av at jeg kjørte med oppdaterte virusprogram, brannmur. Bruker også sunn fornuft og klikker ikke på skadelige filer. Og jeg er langt fra alene angående dette. Hele omgangskretsen min opplever det akkurat samme. Har flere bekjente som kun bruker maskinen til å betale regninger på nett og kikke litt på vg.no i ny og ne, men problemene oppstår alikevel. Jeg påstår ikke du er en løgner, men du skjønner vel at folk reagerer når flertallet opplever disse problemene, men så påstår du at du og alle dine bekjente aldri har møtt på disse finurlige hikkene som XP presterer? EDIT: For min del så forsvant disse problemene da jeg gikk over til Vista, men på den annen side er maskinen bare 6 måneder gammel. Alikevel er dette det dobbelte av hva XP klarte. Endret 13. april 2008 av Jan-Erik123 Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Jeg har faktisk en bærbar fra 2001 som har kjørt Windows XP siden da. (Aldri formatert) Den har jeg aldri opplevd som treg og lite responsiv og fungerer utmerket den dag idag. (256MB ram 1.5ghz prosessor) Jeg tror som sagt at Windows brukere er latere enn Linux brukere i å sette seg inn i hvordan systemet fungerer og dermed får en dårligere opplevelse. Endret 13. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå