Gå til innhold

– Windows har ingen fremtid

Anbefalte innlegg

Takk forøvrig for den eksepsjonelt gode FAQ'n/Howto i siggen din. :)
Takk takk, håpet er jo at den skal gjøre det litt mer morsomt for folk å svi av noen kvelder med linux, og samtidig få noe matnyttig ut av det. Jeg foretrekker ihvertfall det fremfor TV :) Faktisk tror jeg hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha windows lenger er at jeg synes det ble litt kjedelig. Måtte jo vente en halv evighet på at Vista skulle komme, og når den endelig kom hadde den ikke annet enn hva jeg for lengst hadde oppdaget i linux. Husker jeg synes det var kult med XP når den kom, selv om mange da sverget til at win2000 var bedre. Slik sett tilhører jeg faktisk de som godt forstår de som vil over på Vista. Er man datainteressert så må man jo nesten bli drit lei XP etter åtte år. For ikke å snakke om server 2003, den gir meg gysninger helt tilbake til win98.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om brukermassen til Linux dobler og tredobler seg er det i følge Wiki fra ca 1% andel på desktop, så dramatisk blir det vel ikke med det første uansett hva MS får til med Win7
Det anslaget var i bunnsjiktet, jeg har kun sett det tallet fra en amerikansk undersøkelse som bygget på hits på noen amerikanske nettsteder. Andre tall tyder på alt mellom 3% og oppmot 10%. Kilde please.

Ja, det er ikke umulig at tallet er feil, men jeg var litt nyskjerrig på dette selv, og fikk det fra Wikipedia om Linux (http://en.wikipedia.org/wiki/Linux)som sier dette om saken:

Market share and uptake

Main article: Linux adoption

Many quantitative studies of open source software focus on topics including market share and reliability, with numerous studies specifically examining Linux.[42] The Linux market is growing rapidly, and the revenue of servers, desktops, and packaged software running Linux is expected to exceed $35.7 billion by 2008.[43]

IDC's report for Q1 2007 says that Linux now holds 12.7% of the overall server market.[44] This estimate was based on the number of Linux servers sold by various companies.

Desktop adoption of Linux is approximately 1%. In comparison, Microsoft operating systems hold more than 90%.[45][46][47][48][49][50][51]

The frictional cost of switching operating systems and lack of support for certain hardware and application programs designed for Microsoft Windows have been two factors that have inhibited adoption. Proponents and analysts attribute the relative success of Linux to its security, reliability,[52] low cost, and freedom from vendor lock-in.[53]

fant også http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_operating_systems som gir et noe mer blandet bilde av situasjonen.

Ellers ser jeg at TL1000 har gått litt videre på det jeg gjerne ville høre mer om, altså hva som skiller Win fra Nix hvis feks HP har lyst å dynge oss ned med drit. Jeg tror jeg skjønner hva du mener når det gjelder drivere. Men strengt tatt er vel ikke det meste av svineriet folk blir prakket på drivere, men dårlig programvare som det jo gjerne feilaktig advares at MÅ på plass før den nye dingsen kobles til. Hvis det ikke er mulig for produsentene å lage tilsvarnende for Linux ser jeg jo fordelene, men kan det ikke også ses som en begrensing?

Er litt for trøtt her nå, så beklager om jeg roter litt nå altså. På den annen side, ett muligens dumt spørsmål i en god gammel Arsæll- tråd kan jeg vel leve videre på forumet med :cool:

TL1000S Lagt til I dag, 19:04

PS.

Takk forøvrig for den eksepsjonelt gode FAQ'n/Howto i siggen din.

Støttes.

Veldig godt lesestoff, ikke bare for oppsett av server, men generelt fo Ubuntu/kubuntu i nettverk, med eller uten Windowsmaskiner.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Ellers ser jeg at TL1000 har gått litt videre på det jeg gjerne ville høre mer om, altså hva som skiller Win fra Nix hvis feks HP har lyst å dynge oss ned med drit. Jeg tror jeg skjønner hva du mener når det gjelder drivere. Men strengt tatt er vel ikke det meste av svineriet folk blir prakket på drivere, men dårlig programvare som det jo gjerne feilaktig advares at MÅ på plass før den nye dingsen kobles til. Hvis det ikke er mulig for produsentene å lage tilsvarnende for Linux ser jeg jo fordelene, men kan det ikke også ses som en begrensing?
Ikke så lenge andre alternative måter gir mye dårligere hardwarestøtte i praksis. Driverbasen er fantastisk i linux til tross for hvor mye modellen til MS har ødelagt.

Takk for tallene, jeg visste ikke at wikipedia hadde samlet disse. Kjente til w3c, men ikke de andre. Vesentlig lavere tall enn det jeg har sett tidligere, det eneste hyggelige med de var vel at alle viste en stigende trend. Det er ubegripelig for meg at andelen kan være så liten. Forhåpentligvis vil adopsjonen akselerere når flere begynner å bruke det. Spesielt nå som Asus, og etterhvert alle andre, spyr ut laptoper med linux.

Lenke til kommentar
Ikke så lenge andre alternative måter gir mye dårligere hardwarestøtte i praksis. Driverbasen er fantastisk i linux til tross for hvor mye modellen til MS har ødelagt.

Takk for tallene, jeg visste ikke at wikipedia hadde samlet disse. Kjente til w3c, men ikke de andre. Vesentlig lavere tall enn det jeg har sett tidligere, det eneste hyggelige med de var vel at alle viste en stigende trend. Det er ubegripelig for meg at andelen kan være så liten. Forhåpentligvis vil adopsjonen akselerere når flere begynner å bruke det. Spesielt nå som Asus, og etterhvert alle andre, spyr ut laptoper med linux.

Her er mer statistikk(merk at dette er for desktop, ikke servere);

http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=9

http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=11

Jeg tror det spiller liten rolle hvor bra Linux er, eller hvor dårlig Windows er. Det som avgjør utbredelsen av et OS er hvorvidt det kommer preinstallert på maskinen eller ikke.

Folk flest er ikke i stand til å legge inn et nytt OS selv. Derfor synes jeg det er så spennende og positivt med disse ultraportable som dukker opp, med Linux. Selv om Asus selv tror de vil selge 3/4 med Windows på den kommende versjonen(Eee 900), så er 1/4 ganske så mye når en ser på utbredelsen ellers. Og det samme for desktop maskiner som har dukket opp i det siste, gode nok for normalt bruk til en billig penge, med Linux som OS.

Lenke til kommentar

Jeg selv blir bare mer og mer fornøynd etter som jeg gikk fra Fedora 7 til Fedora 8.

Så prøvde jeg live-cd av dagens Ubuntu, så installerte jeg Beta av nyeste Ubuntu som kommer snart.

Blir bare mer og mer fornøyd.

MEN! Det største problemet i dag synes jeg er Dualboot problemer.

Avisntallerer man feks unbuntu ender man opp med en maskin som ikke vil boote. Vis man er så "uheldig" og installere GRUB på /C så ender man opp med at Windows ikke vill starte. Ett sant helvette her.

Hvorfor i svarteste faen kan ikke det eksistere et slags bootopplegg på hovedkortet som kan ta av seg det GRUB gjør.

Lenke til kommentar
Jeg selv blir bare mer og mer fornøynd etter som jeg gikk fra Fedora 7 til Fedora 8.

Så prøvde jeg live-cd av dagens Ubuntu, så installerte jeg Beta av nyeste Ubuntu som kommer snart.

Blir bare mer og mer fornøyd.

Avisntallerer man feks unbuntu ender man opp med en maskin som ikke vil boote. Vis man er så "uheldig" og installere GRUB på /C så ender man opp med at Windows ikke vill starte. Ett sant helvette her.

Hvorfor i svarteste faen kan ikke det eksistere et slags bootopplegg på hovedkortet som kan ta av seg det GRUB gjør.

GRUB får ikke plass på MBR, så det er kun de første 512bytes av oppstartslasteren man finner der. Det sier seg selv at du ikke kommer forbi steg 1 når GRUB prøver å laste resten fra et filsystem som ikke eksisterer.

BIOS har allerede ansvaret for oppstart av operativsystem. Det er stygt, gammeldags, buggete og kilde til utrolig mye hodepine når BIOS ikke engang klarer å gjøre noe (som burde være) så fundamentalt simpelt som å "boote" riktig oppstartsenhet. Det ligger også til saken at stort sett det meste av maskininfo som kan hentes vha. BIOS-kall er komplett ubrukelig/upålitelig for et moderne operativsystem.

Lenke til kommentar
Dette har blitt adressert ganske godt. Virtualbox gjorde det enkelt å installere XP virtuelt i linux. For de som sverger til spill kommer nå i 8.04 for første gang wubi, som tillater deg å installere ubuntu inni en XP installasjon uten dual boot, omtrent som å installere et vanlig program.
Lenke til kommentar

Det er relativt greit å fikse MBR hvis man skulle finne på å (fy-fy!) fjerne linux igjen.

Man kan gjøre det med CD/DVD 'en til Windows i recovery console. Bare å kjøre kommandoen 'fixmbr' (Jøss, må man skrive kommandoer i Windows altså :p )

En annen mulighet er å gjøre som i gamledager, da det var langt vanligere å opprette en egen /boot partisjon i linux. Denne lages gjerne ikke så stor, f.eks. 100MB holder lenge. Hvis man da passer på at GRUB installeres på /boot, og man senere vil fjerne linux, så kan man rett og slett bare beholde /boot siden den uansett tar opp minimalt med diskplass. Og da vil også GRUB fortsette å funke som før, bortsett fra at man selvsagt ikke får boota linux lengre.

Lenke til kommentar
Det er relativt greit å fikse MBR hvis man skulle finne på å (fy-fy!) fjerne linux igjen.

Man kan gjøre det med CD/DVD 'en til Windows i recovery console. Bare å kjøre kommandoen 'fixmbr' (Jøss, må man skrive kommandoer i Windows altså :p )

Fortvil ikke Langbein, når du får oppgradert til Vista slipper du å huske på fixmbr, fixboot og det der, inn med dvd, og trykk på Oppstartsreparasjon! :tease:

post-56388-1208274757.jpg

Men ja, det er uansett ikke så vanskelig å løse dette, og XP ødelegger jo faktisk Vista sin bootloader om man installerer XP etter Vista også. Jeg må nok innrømme at Linux har en vesentlig mer smidig løsning for dette, selv om man altså støter på litt problemer om Linux/Grub slettes i et dualoppsett med Windows.

Del Lagt til I går, 22:29

Bare hyggelig, syns den siste linken var interessant, og er vel også mest oppdatert. 1% tallet på desktop var vel fra Q1 2007 mener jeg. Den lave andelen er vel ikke fullt så ubegripelig for meg, men jeg ble litt forbauset over server andelen, den trodde jeg var høyere. Det er klart at eksempelvis her på forumet har jeg intrykk av at det er en kraftig økende interesse for å prøve seg på alternativer til MS, men jeg syns ikke jeg ser det ellers i min bekjentskapskrets, altså "non-nerds". Jeg har feks forsøkt å anbefale OpenOffice til folk jeg har bygget/eller hjulpet med maskiner når de sukker over at det ikke følger med Office. Men de vil heller betale den tusenlappen enn i det hele tatt å teste den løsningen...

Det er vel ikke minst denne holdningen MS også flyter godt på en god stund til tror jeg. Men jeg har også intrykk av at den yngere garde er mer åpne for alternativene, og det vil nok bli en akkselererende utvikling.

Vel, blir uansett spennende å se hva Windows7 egentlig blir. Etter hva jeg har forstått har de et team på ca 200 mann som jobber med å slanke kjernen fra Vista (Min-Win), og dette arbeidet skal danne grunnlaget for Windows7, så de er vel i alle fall fulstendig klar over at noe drastisk bør skje.

Lenke til kommentar
1% tallet på desktop var vel fra Q1 2007 mener jeg. Den lave andelen er vel ikke fullt så ubegripelig for meg,
Jeg tror fortsatt vi skal ta de tallene med en klype salt. I følge din egen wikipedia link har tidligere undersøkelser fra IDC og Gartner vist mye høyere tall, og de baserer seg ikke blindt på hits på et eller en gruppe nettsteder. Så det er sterk grunn til å tro at andelen ligger vesentlig over 1%, men særlig over 5% er den nok neppe uansett. Derimot viser de aller fleste tallene sterk vekst i brukermassen. Jeg tror og håper dette vil bli mye tydeligere når umpc maskinene inntar markedet for fullt.
men jeg ble litt forbauset over server andelen, den trodde jeg var høyere.
Det vil jeg også tro den er, og det er noen ganske klare tall ute som tyder på det. Blant annet dette sitatet fra første linken din som gir noen harde tall:

Historically, Linux has mainly been used as a server operating system, and has risen to prominence in that area; Netcraft reported in February 2008 that five of the ten most reliable internet hosting companies run Linux on their web servers.[36] This is due to its relative stability and long uptime, and the fact that desktop software with a graphical user interface for servers is often unneeded. Enterprise and non-enterprise Linux distributions may be found running on servers. Linux is the cornerstone of the LAMP server-software combination (Linux, Apache, MySQL, Perl/PHP/Python) which has achieved popularity among developers, and which is one of the more common platforms for website hosting.

Linux is commonly used as an operating system for supercomputers. As of November 2007, out of the top 500 systems, 426 (85.2%) run Linux.[37]

Når det gjelder tallet du refererer til fra IDC, så gjelder det maskiner solgt med linux, og teller ikke med maskiner hvor kunden selv står for installasjon av linux, det betyr vel blant annet at serveren til hardware.no ikke er med i tallet ;)

Det er klart at eksempelvis her på forumet har jeg intrykk av at det er en kraftig økende interesse for å prøve seg på alternativer til MS, men jeg syns ikke jeg ser det ellers i min bekjentskapskrets, altså "non-nerds". Jeg har feks forsøkt å anbefale OpenOffice til folk jeg har bygget/eller hjulpet med maskiner når de sukker over at det ikke følger med Office. Men de vil heller betale den tusenlappen enn i det hele tatt å teste den løsningen...
Det er helt utrolig hvor avhengig en del har blitt, men heldigvis er antagelig ikke din omgangskrets representativ. Selv om GNU/Linux fortsatt er for utvalgte, har GNU/Linux programmene for alvor begynt å innta datamaskinene i de tusen hjem. Ikke lenge siden vi så en statistikk hvor Norge skåret på jumboplass i Europa med Firefox andel på 19%, Finland og Tyskland lå langt over, veksten var stor overalt. OpenOffice ser også ut til å være på sterk fremmarsj, og hvis norske politikere holder stand blir offentlig sektor antagelig sterkt preget av OpenOffice i årene som kommer. Stadig flere ser også ut til å få øynene opp for VLC. Jeg synes faktisk det er komisk å se folk som har ulovlig importert en Asus eeepc, klasket inn piratkopi av XP på den, bare for å kjøre Firefox og VLC.
Lenke til kommentar
Det er helt utrolig hvor avhengig en del har blitt, men heldigvis er antagelig ikke din omgangskrets representativ. Selv om GNU/Linux fortsatt er for utvalgte, har GNU/Linux programmene for alvor begynt å innta datamaskinene i de tusen hjem. Ikke lenge siden vi så en statistikk hvor Norge skåret på jumboplass i Europa med Firefox andel på 19%, Finland og Tyskland lå langt over, veksten var stor overalt. OpenOffice ser også ut til å være på sterk fremmarsj, og hvis norske politikere holder stand blir offentlig sektor antagelig sterkt preget av OpenOffice i årene som kommer. Stadig flere ser også ut til å få øynene opp for VLC. Jeg synes faktisk det er komisk å se folk som har ulovlig importert en Asus eeepc, klasket inn piratkopi av XP på den, bare for å kjøre Firefox og VLC.

Om min omgangskrets er mer eller mindre representativ enn en annens er jo litt håpløst å diskutere. Den er definitivt annerledes enn den vil være for en på 24 som er i et universitetsmiljø, men om den er mer eller mindre representativ for landsgjennomsnittet/gjennomsnittsbrukeren vet jeg ikke.

Men den har nok i hvert fall en Firfox andel som er over 20%, for dette er noe som brukes også av de jeg kalte for ”non-nerds”, altså personer som ikke har noe annet forhold til datamaskiner enn som et verktøy, og som heller ikke er teknisk interesserte. Dette gjelder til dels også VLC player. Ikke så mye for å slippe MS Mediaplayer, men som et redskap for å få spilt av det meste av mediafiler.

Jeg snakket om MS Office, og hva slags respons jeg har fått frem til i dag. Når det gjelder hva slags respons jeg vil få om et år eller to er jeg helt ening med deg. At det offentlige tar litt grep rundt dette komme nok til å få fart på viljen til å prøve Office alternativer. Er tilbøyelig til å tro at MS vil tape markedsandeler raskere på dette feltet enn på Windows også jeg da. Men kan selvsagt hende jeg tar feil, og som du nevner eeepc må jo dra opp brukerandelen for Linux som OS ganske betydelig i nær fremtid.

Den som lever får se. :)

Lenke til kommentar
Om min omgangskrets er mer eller mindre representativ enn en annens er jo litt håpløst å diskutere. Den er definitivt annerledes enn den vil være for en på 24 som er i et universitetsmiljø, men om den er mer eller mindre representativ for landsgjennomsnittet/gjennomsnittsbrukeren vet jeg ikke.

Men den har nok i hvert fall en Firfox andel som er over 20%, for dette er noe som brukes også av de jeg kalte for ”non-nerds”, altså personer som ikke har noe annet forhold til datamaskiner enn som et verktøy, og som heller ikke er teknisk interesserte. Dette gjelder til dels også VLC player. Ikke så mye for å slippe MS Mediaplayer, men som et redskap for å få spilt av det meste av mediafiler.

Da høres de relativt representative ut likevel. Jeg tolket deg vel litt skeivt. Jeg håper dette kan bane vei ut av monopolsituasjonen. Ser frem til at alle kan velge sitt OS fritt en dag uten å møte alskens hindre fra lock-in mekanismer. Vi har langt igjen dit ennå.
Lenke til kommentar
Veldig synd for min del at man trenger windows for å spille. :cry:

For å kunne spille alle nye spill så hjelper det ikke med Windows lengre, man trenger derimot en PS3, Wii eller X360. Et eksempel på et spill som du ikke får til Windows, og mange flere finnes. De spill som faktisk kommer til Windows blir gitt ut senere i tid, eksempelvis kommende GTA. Trenden her er økende, og salget av spill for Windows har sunket vesentlig.

Nå som siste Windows vista krever såpass mye av maskinen så blir det rimeligere å heller beholde den eksisterende pcen(som ellers fungerer helt fint, især med en Linux distro) og kjøpe seg en slik boks. Emm. går man for langt ved å si at Windows har tapt kampen om spill, men de står svakere i dag ettersom de fleste ikke trenger windows lengre for å spille. Det finnes de(som meg) som ikke har sans for å spille på tv, men vi er i et skrikende mindretall.

Har salget for windows-spill sunket vesentlig? Fra 2005 og utover har det såvidt jeg vet gått oppover. Se feks: http://www.gamer.no/artikler/norge_elsker_spill/47318

Videre kan du vel koble konsollen din på en monitor også?

AtW

Til tross for at sikkert mange spiller spill både på pc og konsoll, så vil jeg tro et økt salg av konsoller og tilhørende spill går på bekostning av «Games for Windows». Mao. mener jeg man i denne sammenheng kan se konsoller samlet. Jeg finner ikke tilbake til den engelske siden som viste utviklingen, men BBC informerer her om en økning på 57% i USA for konsoller. Tilsvarende i Tyskland(men noe lavere).

Kjente titler selger også langt bedre for konsoller enn for pc.

Spill er viktig for Microsoft, og har

:-) Det er vel ikke uten grunn at de har opprettet en allianse for å «redde» pc spill.

Hovedpoenget mitt var midlertidig ikke hvorvidt pcspill er redusert mht. omsetning(jeg vil tro det har økt ettersom stadig flere har pc, på samme måte som at Vista selger bedre nå enn hva XP gjorde), men at man faktisk ikke lengre trenger Windows OS for å kunne spille (de seneste og mest populære) spill. Tvert imot er det ikke lengre slik at alle spill kommer ut til denne plattformen(verken først eller i det hele tatt), jeg har nevnt et eksempel og Battlefield: Bad Company() er et annet. Battlefield har først og fremst vært et pc spill, men kommer nå kun for konsoller. Som nevt GTA tilsvarende(det vil først kommer senere til pc).

Mao. er det en grunn mindre for at man «trenger» Windows i dag.

he he joda, klart man kan. Det jeg siktet til derimot(som jeg feilaktig antok du/dere ville forstå), var det typiske skille mellom pcspill og konsollspill. For typisk FPS og strategispill har konsoller vært bedriten emm., pga. styrespaken man må bruke. Videre har pcspill ofte vært mer komplisert, og grafikken bedre. Men det skille er vel mindre nå som man kan bruke både tastatur og mus også til konsoller, spill utviklet for HDtv, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Til tross for at sikkert mange spiller spill både på pc og konsoll, så vil jeg tro et økt salg av konsoller og tilhørende spill går på bekostning av «Games for Windows». Mao. mener jeg man i denne sammenheng kan se konsoller samlet. Jeg finner ikke tilbake til den engelske siden som viste utviklingen, men BBC informerer her om en økning på 57% i USA for konsoller. Tilsvarende i Tyskland(men noe lavere).

Kjente titler selger også langt bedre for konsoller enn for pc.

Spill er viktig for Microsoft, og har

:-) Det er vel ikke uten grunn at de har opprettet en allianse for å «redde» pc spill.

Hovedpoenget mitt var midlertidig ikke hvorvidt pcspill er redusert mht. omsetning(jeg vil tro det har økt ettersom stadig flere har pc, på samme måte som at Vista selger bedre nå enn hva XP gjorde), men at man faktisk ikke lengre trenger Windows OS for å kunne spille (de seneste og mest populære) spill. Tvert imot er det ikke lengre slik at alle spill kommer ut til denne plattformen(verken først eller i det hele tatt), jeg har nevnt et eksempel og Battlefield: Bad Company() er et annet. Battlefield har først og fremst vært et pc spill, men kommer nå kun for konsoller. Som nevt GTA tilsvarende(det vil først kommer senere til pc).

Mao. er det en grunn mindre for at man «trenger» Windows i dag.

he he joda, klart man kan. Det jeg siktet til derimot(som jeg feilaktig antok du/dere ville forstå), var det typiske skille mellom pcspill og konsollspill. For typisk FPS og strategispill har konsoller vært bedriten emm., pga. styrespaken man må bruke. Videre har pcspill ofte vært mer komplisert, og grafikken bedre. Men det skille er vel mindre nå som man kan bruke både tastatur og mus også til konsoller, spill utviklet for HDtv, ikke vet jeg.

Essensen er at spillsalget til windows har gått opp de siste årene, det kan du finne fram flere statistikker som måler (og det teller ikke engang med online salg). Alle spill kommer ikke ut til windows nei, men det kommer ut flere spill til windows enn noen annen plattform, og alle spill kommer ikke ut til noen annen konsoll heller. Jeg mener man i høyeste grad "trenger" windows om man spiller (åpenbart er det noen som klarer seg uten). Det er fortsatt uten sammenlikning plattformen med best utvalg, desidert flest titler tilgjengelig, og best teknsik ytelse. Når det har sagt hadde jeg gjerne ønsket med at PC-spill var mindre tilnyttet windows, jeg tror det hadde vært en fordel.

AtW

Lenke til kommentar

Kunne vært interessant å gå over til konsoll for all spilling ja, men ikke før den tilbyr PC-funksjonalitet som:

- Install av hele spillet på intern HD (mao ingen behov for DVD i stasjonen)

- Muligheten for å spille med mus/keyboard (mao ikke begrense input til en håndkontroller)

- MMO Spill for konsoll

- Online patching og content update av spillet

Ikke før disse 3 kriteriene er tilfredstilt på konsollen så kommer PC spilling til å fremdeles være populært.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

både PS2 og ps3 har vel støttet usb tastatur og mus. men siden det ikke kommer som standard utstyr så er det vel fåtall av spillene som faktisk støtter det?

mmo for konsoll, ff11 noen?

http://www.playonline.com/ff11us/intro/shop.html

online patching har vel xbox360 drevet med en stund?

så det er bare dumping av hele innholdet til disk som ikke er støttet. men jeg mistenker at det er gjort av drm grunner heller den tekniske grunner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...