Gå til innhold

– Windows har ingen fremtid

Anbefalte innlegg

for dem som ikke ønske så mangebokser . finnes det neon form for ps2/3,xbox elle wii emulatorer til pc ?

lit ot men jeg lurte nå på det likevel

De nyeste er nok litt for tunge til å emuleres, men de eldre konsollene er godt dekket med emulatorer. For gode gamle DOS har vi dosbox, for nintendo 64 har du mupen64, for Super Nintendo har vi zsnes, for PlayStation har vi psx. Du får felles frontend for en rekke emulatorer i KDE med Gamefu. Du finner en rekke flere her.

OOps, glemte en av de andre eldre konsollene, Microsoft Windows.

jeg hadde håpet på at det gik med de aller krafigste pcene.

en av grunne til at man gik vekk fra dos var jo at produsenten av progrmmer skull slippe å tulle med drivere til hardwaren. jeg håpper ikke at det er de man ønsker med å la andre en microsoft tukke med det indre systemet i windows ( diverse antivirus , sikkerhets programmer o.l. ).

det er kansje derfor at windows skaper problemer for så mange men dog ikke alle

når man har flere progrmmer på en pc så må de nydvendigvis også samarbeide eller i det miste ikke være i veien for hverandre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er lite fruktbart å diskutere med skylapper. :)

De som til de grader forfekter nærmest ett "livssyn" ift *OS* tar jeg like seriøst som en svovelpredikant.

Men underholdende er det. :)

Jeg bruker både WinXP, Vista, ulike distroer av *nix og bruker det som det det er.

Ett OS for å drifte/teste uik software. Må vel si at jeg kan XP best.

Når det gjelder "treg" XP etter en tids bruk, så opplever ikke jeg det, men jeg er klar over at andre har annen erfaring.

At Windows (dvs. Vista) ikke har noen fremtid er jeg usikker på.

Det kommer veldig an på de som etterhvert "tar over" drift/logistikk i større/tynger IT-selskap.

Det er jo helt klart en tendens til mer Open Source OS/SW, noe jeg synes er bra.

Klarer MS å utnytte dette til sin fordel mtp nytt OS/gode apps så overlever de nok.

MS har jo tradisjonelt alltid vært flinke til å lage god utviklersoftware, og med det opparbeidet en stor base av fornøyde utviklere.

Det ble jo en god del støy rundt Vista i den forbindelse, noe som trolig fikk mange utviklere til å se mot andre OS/platformer.

Edit:

Populære utviklerverktøy har faktisk vært med på å gjøre Winxx "dårlig" da det jo nærmest er "vill-vest" i motsetning til *nix som har en mye klarere/bedre ariktektur.

At MS er så gode på "bakoverkompatiblitet" er jeg ikke enig i. Langt derifra. De er ikke derfor kodebasen er så spaghetti som den faktisk er.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Windows er da naturligvis det beste operativsystemet der ute så ser ingen grunn til at det skulle gå "under"

Men dog slike analyseselskap elsker da å lage store overskrifter så bør nok tas med en god klype salt. :roll:

Tja, si ikke det. En sånn analyse kan ha mer for seg enn man tror. Før i tiden kunne bedriftene si "se hva jeg har laget, vil du kjøpe det?". Nå sier kundene "Se hva jeg trenger, vil du lage det?". Det er viktig å lytte til markedet.

Angående det der andre sier om ustabil Windows så har jeg (og mange andre) bare oss selv å skylde på. Dårlige komponenter i PC (hadde ræva RAM en periode og fikk mye bluescreens) og masse warez.. Nå er jeg en mye klokere PC-bruker i forhold til mine gode gamle LAN-dager, og har ikke engang antydning til problemer med XP.

Lenke til kommentar

Er godt mulig å få XP til å bli treig som sirup, men det er nok et problem som oppstår mellom tastaturet og stolen.

Ikke kjør oppstarts programmer du ikke trenger, ikke kjør noen services du ikke bruker og ikke bruk dritt programmer som bruker unødvendig mye CPU og ram.

Hvis du klarer dette og fremdeles på en måte skulle klare å få XP til å bli sirup, så feiler du enormt. :)

Ja, er helt sikker på at noen ville ha klart det, men å si at dette er et problem med XP som OS blir litt drøyt i min mening.

Lenke til kommentar
De færreste applikasjonene i linux starter prosesser når du booter, men svært mange gjør det på MS, bare se hvordan oppgavelinja ser ut hos en del mennesker. At du og en del andre klarer holde styr på dette er selvfølgelig helt irrelevant. Å kalle det brukerfeil er også helt meningsløst for de som rammes.

Det er mulig at Windows er litt for åpent og snill med programutviklerne som lar de ta seg til rette på den måten.

Er absolutt enig i at problemet eksisterer i alle fall, og selv om det ikke gjelder alle, er det mer regelen, enn unntaket at de maskiner jeg kommer borti er ganske fulle av sånt.

Dessverre er de fleste utviklere av både hardwareutvidelser som MP3 spillere, kamera, printere, GPS, osv, eller software som Nero, Itunes, Adobe, alt for glad i å legge til kjørende trays i hytt og pine.

Når XP begynner å få 70+ kjørende prosesser pga slike ting er min erfaring at det blir merkbart tregere.

Kjøper man en OEM maskin har man jo også en god ballast med tray-drit og andre unødvendigheter allerede før man har startet.

Men hva er den reelle forskjellen på linux og Windows her egentlig, hvis HP ønsker å prakke på oss 300MB (forøvrig 90% unødvendigheter siden de tilbyr en corporate versjon på 35mb fra web) samt div oppstartselementer for å få i gang AIO skriveren, kan de ikke det i linux pga begrensninger i OS?

Jeg mener jo dette først og fremst er HPs feil, men tar det nesten for gitt at du har et annet syn.

Vel uansett, jeg liker selv både mora, dattera, og søstern kan vel også være grei, men jeg tror nok vi vil se Windows som det mest utbredte OS i mange år til.

At de vil merke en nedgang i løpet av de nærmeste 3 årene både håper og tror jeg også. Det virker som de er sin egen verste fiende i form av at folk ikke oppgraderer sine eksisterende Windows når det gjelder salg, og tydeligvis er de også det på det som har med videreutvikling av OS også.

Selv om brukermassen til Linux dobler og tredobler seg er det i følge Wiki fra ca 1% andel på desktop, så dramatisk blir det vel ikke med det første uansett hva MS får til med Win7.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Stort sett de eneste problemene jeg har med Windows nå personlig er maskinvareproblemer. Finner man god Maskinvare kan den holde i årevis.

En annen ting jeg har lagt merke til er at når jeg kjøpte min bærbar i 2001 da fikk man et "rent" operativsystem som var nesten bare Windows som om man skulle ha installert det fra en original Windows plate.

Men på dagens bærbare (og ferdigkjøpte stasjonære for den sags skyld) er det spekket med såkalte "helper" programvare som gjør systemet ustabilt og tregt. Jeg tellte bla på en Acer maskin 36 unødvendige programmer som lå i oppstarten og mange kunne man ikke fjerne heller for da fjernet man muligheten til å bruke hurtigtaster og slike ting.

Det er liksom derfor jeg har tvilholdt på min bærbare fra 2001, pga at jeg ikke til dags dato har egentlig funnet et merke som har levert en bærbar pc men noenlunde "rent" Os der man ikke trengte disse ekstra programmene for å få bærbaren til å funke.

Er det forresten noen som har noen erfaringer med bærbare som leveres med tilnærmet "rent" os idag? Skulle hatt meg en ny...er litt trøblete å ikke ha innebygd trådløst kort. ;)

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

hvordan kan man være sikker på at all hardwaren man har i maskinen er perfekt sammen selv om det tilsynelatende virker uten problemer ?

jeg tror ingen vet det og det må prøves ut. detter er de føreste som gidder . man stoler på hva andre sier. og når en pc er ferdigbygd fra produsent. hvordan kan man være sikker på at alt er perfekt satt sammen ?

hva med de pcene man selv kan konfigurere på f.eks komplett. hvordan vet man at alle delene passer 100 % ?

hvordan vet man at det passer helt eksakt til Windows ( flere av versjonene) ?

Lenke til kommentar

Om man gjør skikkelig forarbeid og setter seg inn i hvilke komponenter som passer best sammen, går over driverne og sjekker stabiliteten til den aktuelle maskinvaren får man et godt operativsystem i årevis.

Dette gjelder jo forsåvidt i Linux også. Man sjekker jo først hvor god kompabiliteten er med den aktuelle maskinvaren osv.

Naturligvis vil man jo oppleve at maskinvaren kan bli ødelagt over tid men dette må man bare regne med å støte borti fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er det forresten noen som har noen erfaringer med bærbare som leveres med tilnærmet "rent" os idag? Skulle hatt meg en ny...er litt trøblete å ikke ha innebygd trådløst kort. ;)

Jeg tar ut HD'en, bruker denne kjekke saken for å formattere/legge inn en "clean" XP-image og legge inn *kun* nødvendig sw (inkl.drivere).

Slår av system restore, automatic update..vekk med alt dr** i Run(registry)..startup-folder..etc.

Det er slik *erfarne* Win/XP-brukere gjør det. (På samme måte som at erfarne *nix-bruker har peil på alt av config-filer.. og hvor de ligger)

Aldri noe problem da (annet enn råtne drivere/inkompatibel hardware=kast/kjøp noe annet).

Dette er ikke noe forskjellig fra *nix.

Ref. Stigfjel's evinnelige "mas" om "kvalitetskomponeter"..som han forøvrig har helt rett i. :)

Det gjelder uansett OS, men særlig *nix hvor det ikke er fullt så mange useriøse aktører mtp hardware og "Micky-Mouse driver programming"..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kjøp en laptop uten OS og kjøp en OEM versjon ved siden av... Alternativt benytt muligheten lisensen gir til å returnere OS (ubrukt selvsagt) og kjøp OEM ved siden av.

Man kan godt gi OEMleverandøren (eks Acer/HP/Lenovo) ansvaret for deler av bloaten på disse maskinene - f.eks Norton og Adobe Reader som krever tilleggsprogramvare for å bli avinstallert. Men OEMleverandørene er også bundet opp i kontrakter med Microsoft i forhold til hvordan OEM OS er installert. Det er ikke så mange gode forklaringer på at man ikke får en OEM installasjonsdisk. For å si det veldig forsiktig er jeg mektig irritert på at jeg ikke kan anvende min XPlisens slik jeg ønsker på den maskinen jeg har OEMlisens for. Jeg finner løsninger for slike problemer men jeg gidder rett og slett ikke å styre med dette ettersom jeg får gjort det jeg skal med Linux.

Det er slike ting som gjør at jeg ikke bruker Microsoftprodukter - de gjør rett og slett hva de kan for at det skal være vanskelig å være deres kunde. (Hvor er vistaoppgraderingen jeg betalte for forresten...ah - den ble erstattet med en finger fra Microsoft support). Så er det noen småting som man savner fra Microsoftverdenen - som f.eks mulighet til enkelt å oppdatere firmware til mobil og bra sync med mobil. Så velger jeg heller en annen mobil som syncer bedre.

Jeg passer på at all hardware jeg kjøper funker i Linux og OSX - noe som kan være en fordel uansett om man bare bruke XP/Vista - så står man friere til å velge SELV.

:thumbup:

Det som forbauser meg litt når slike debatter dukker opp er at Microsoftbrukere ikke ser fordelene med at det dukker opp alternativer som gir dem valgfrihet. Valgfrihet betyr også at man kan velge å fortsette med den softwaren man har. Men alternativer betyr også at de som er leverandører i markedet må skjerpe seg både på pris og kvalitet. Så OSX og Linux bidrar til at Microsoftbrukere får bedre produkter til bedre pris. Microsoftbrukere må mer enn gjerne fortsette å bruke XP/Vista for meg - bare jeg slipper å måtte kjøpe XP/Vista om jeg ikke vil ha det - uten å måtte pese med å få levert tilbake greiene og få refundert pengene.

Lenke til kommentar
fenderebest Lagt til I går, 23:32

Det er liksom derfor jeg har tvilholdt på min bærbare fra 2001, pga at jeg ikke til dags dato har egentlig funnet et merke som har levert en bærbar pc men noenlunde "rent" Os der man ikke trengte disse ekstra programmene for å få bærbaren til å funke.

He he, MS som er så glad i å styre burde jo pålagt OEM produsentene å fjerne driten, det ødelegger jo den gode Vista opplevelsen. Jeg er ening med deg i alle fall, det har blitt mye værre de senere år. Min nyeste laptop med 2,2Ghz C2D brukte da den var ny lenger tid på å starte enn den gamle "Vista Capable" PM1,7Ghz med min egen Vista som hadde en god del installert, ganske skuffende egentlig...

Vet ikke hvem som selger "rene" laptoper, eller evnt uten OS, og i dag får man jo stort sett heller ikke med noe Windows plate heller, så det er ikke for "hvermannsen" å få startet med blanke ark.

Lenke til kommentar

Er veldig uenig i påstanden om at "Windows har ingen fremtid"

At Windows XP fortsatt er manges favoritt i påvente av at Vista skal bli ferdig taler strengt tatt bare til Microsoft sin fordel. Skulle gjerne likt å se en oversikt over hvor mange som har gått fra Windows XP til noe annet enn Microsoft, fordi de ble lei av å vente på at Vista skal bli mulig å kjøre på normale PC-er.

Ellers fikk jeg meg nylig en gledelig overaskelse. Endelig har jeg funnet ut hva som skal til av maskinvare for å kjøre Vista effektivt på bærbare maskiner. Dermed kommer jeg snart til å introdusere Vista på arbeidsplassen min. Eneste grunnen til at jeg ventet var at laptopene med Vista, Office 2007 og Norton Internet Security rett og slett har vært for trege inntil nå. Vi pleier å bruke laptopene rett ut av boksen der jeg jobber, så da er det håpløst når datamaskinen er for treg til å kjøre ferdig installert programvare. Men nå er det altså grei ytelse på Vista i et fåtalls nye bærbare PC-er, forutsatt at man velger helt riktig maskinvare i 10.000 kr klassen (inkl. moms).

Den store utbredelsen og driverstøtten til Vista gjør dette opperativsystemet fremtidssikkert. Linux og Mac folket kan gjerne påstå at det finnes gode alternativer, for det gjør det så absolutt, men Microsoft vil beholde markedsposisjonen med Vista.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jo men om jeg gjør dette feks på en Acer-maskin og legger inn rent OS vil den da begynne å klikke osv PGA at den er avhengig av all denne programvaren for at maskinvaren skal fungere.

Er det noen som vet om noen bærbare som ikke gjør dette?

???

Du laster da ned akkurat de driverne til den hardwaren du trenger.

HP/Acer/Dell har da support hvor du kan laste ned *drivere* og ikke *bloatwaren* du også kan velge å laste ned.

Det finnes også alternative driverkilder, men sålangt har jeg ikke hatt noe problem med diverse jobb-laps (og egne innkjøp).

Det er selvsagt en fordel å holde seg unna de mest "inkompatible/litt sære" laptop-modellene.

Forøvrig funker Ubuntu veldig bra på de laptop'ene jeg har/har hatt i det siste. (Kjører gjerne dual-boot eller to HD'er for jobb/privat bruk...dvs. XP/Ubunut hhv).

Lenke til kommentar
Jo men om jeg gjør dette feks på en Acer-maskin og legger inn rent OS vil den da begynne å klikke osv PGA at den er avhengig av all denne programvaren for at maskinvaren skal fungere.

Er det noen som vet om noen bærbare som ikke gjør dette?

???

Du laster da ned akkurat de driverne til den hardwaren du trenger.

HP/Acer/Dell har da support hvor du kan laste ned *drivere* og ikke *bloatwaren* du også kan velge å laste ned.

Det finnes også alternative driverkilder, men sålangt har jeg ikke hatt noe problem med diverse jobb-laps (og egne innkjøp).

Det er selvsagt en fordel å holde seg unna de mest "inkompatible/litt sære" laptop-modellene.

Forøvrig funker Ubuntu veldig bra på de laptop'ene jeg har/har hatt i det siste. (Kjører gjerne dual-boot eller to HD'er for jobb/privat bruk...dvs. XP/Ubunut hhv).

Nei om du feks gjør dette med en Acer pc og bare legger inn driverne til maskinvaren vil den rett og slett nekte å fungere og du ender opp med en pc der flere av tastene ikke fungerer og maskinen er ustabil som fy. Det var fullstendig umulig å få den til å fungere uten å pakke den full av acer-programvare igjen.

Lenke til kommentar

Fikk meg ganske nylig en Lenovo T61 med XP-Pro preinstallert.

Den hadde ca. 10-12cm med "dritt" i systray .

Var ikke værre enn å fjerne det jeg ikke vil ha fra add/remove programs.

Alt av Lenovo/IBM bloatware lot seg avinstallere.

Beholdt kun fingeravtrykks softwaren og strømstyringen som er 10 ganger bedre enn XP's native.

Spesielle FN + en eller annen tast på en laptop er for meg helt unødvendig . Klarer å gjøre hibernate ,standby ,starte mediaplayer etc uten spesialtaster.

Så reinstallere fra XP plate var helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nei om du feks gjør dette med en Acer pc og bare legger inn driverne til maskinvaren vil den rett og slett nekte å fungere og du ender opp med en pc der flere av tastene ikke fungerer og maskinen er ustabil som fy. Det var fullstendig umulig å få den til å fungere uten å pakke den full av acer-programvare igjen.

OK.

Les svaret mitt over en gang til mtp å velge rett hardware inkludert "hele burken" som er "dealen" med laptops.. enn så lenge.. (gleder meg til man kan bygge laptops som man kan med stasjonere.."if the day will come"). :)

Hva har så dette med temaet i tråden å gjøre?

Jo..

Dersom diverse OEM-leverandører produserer slik hardware som krever såpass "råtne" WinXX-installsjoner, ja så har ikke WinXX noen fremtid.

Noe å diskutere videre kanskje?

PS.

Dette med all "bloat"/software som absolutt skal kjøre med prosesser i Systray og "background" er faktisk noe som utikilere av Winxx-software må "dresseres" til å slutte med.

Alll den d***en som "alle" må ha for å se filmer/musikk i alle slags formater.. "fildeler-software"... må da ikke kodes/kjøres slik som mange gjør det.

Litt styring må man ta selv.

(ref. Syar2003's innlegg. Det er også en "metode" jeg bruker på diverse laptops jeg "klargjør" for folk).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...