Gå til innhold

Objektiv til fotografering av ekstremsport

Anbefalte innlegg

hei, jeg er det man kan kalle helt grønn når det kommer til fotografering med speilrefleks.

Ett område jeg vet jeg kommer til å fotografere mye er utøvere av ekstremsporter i aktivitet, som f.eks. snowboardkjørere i aksjon.

Ønsker å ta seriebilder for å få med meg hele hendelsen, og lurer på hva slags type objektiv som kan passe til slikt.

Har sett meg ut Canon EOS 450D som en inngangsportal til denne spennenden verdenen.

Har snust litt på Canon EF-S 55-200mm f4-5.6 IS, og Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM.

Men, vet som sagt svært lite om dette og lurer på om disse objektivene kan brukes til det jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ta bilde av ekstremsport så ville jeg valgt ett annet kamera enn 450D, siden den tar "bare" 3.5 bilder i sekundet. Går du litt opp i pris til Nikon D200 eller Canon 40D vil du få 5(nikon) og 6.5(canon) bilder per sekund.

Hvis du bare skal ta bilder ute i skitrekket er ikke lysstyrke så veldig viktig, men skal du ta bilder inne er det veldig viktig.

Ser at de objektivene du har sett på er teleobjektiv, noe som er veldig greit hvis du skal stå langt vekke. Men ett vidvinkel objektiv kan også være greit å ha. Da kan du stå under hoppet, eller veldig nærmt å ta bilder.

Lenke til kommentar

skal ikke bare ta bilder av slikt, har og tenkt på en vidvinkel til de nære skuddene som f.eks. under hoppet og oppe på en pipe.

Har ikke kjøpt inn kamera enda, så mulighetene er fortsatt åpne.

Forventer ca 11.000 tilbake på skatten så mitt budsjett i starten er ikke av det største.

Men kom gjerne med innspill, suger til meg info som en svamp jeg.

Edit.

Når jeg fikk lest om canon's cashback på 1200 kr på 40D ble dette et vesentlig mer interessant valg for min del.

takk for tipset

Endret av DeViLoN
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fotografert så lenge selv, men skal prøve å gi deg noen tips likevel.

Objektivene du nevner er telelinser, og egner seg sansynligvis dårlig til slike seriefoto du snakker om. Hvis du tenker på slike bilder der du ser alle sekvensene av en serie i ett bilde, må kamera stå i samme possisjon hele tiden, og du trenger derfor et vidt utsnitt for å få med hele hoppet. Da trenger du et objektiv med litt mer vidvinkel. Du trenger ikke nødvendigvis ei dedikert vidvinkellinse, men en normalzoom, sånn ca 18-55mm er grei.

Jeg, for min del fotograferer mest kitesurfing, så jeg bruker mye telelinse, for å komme nære nok.

Du trenger også rask autofokus, slik at objektivet rekker å fokusere på det du tar bilde av, når det beveger seg i stor fart. Det er også en fordel med et lyssterkt objektiv, altså med en lavest mulig f.verdi (lav er typisk under 4). Dette fordi at du kan bruke raskere lukkertid da, slik at du fryser bevegelsen bedre. En annen fordel med lyssterke objektiver er at du får isolert det du tar bilde av fra omgivelsene. Altså, det du tar bilde av blir sylskarp, og alt annet blir blurret. Disse objektivene kan blendes ned for å få dybdeskarphet også, altså at mye mer av omgivelsene er i fokus samtidig.

Skal du derimot ta bare seriefoto som nevnt over, trenger du ikke lysstyrke, fordi da er dybdeskarphet viktig, slik at alle bildene gjennom sekvensen er i fokus, sammen med omgivelsene.

Til slutt kan jeg nevne at lyssterke objektiver er dyre, og du klarer deg sikkert godt med kitlinsa inntil du finner ut hva du savner, så kan du kjøpe objektiver som gir deg det.

(jeg brukte veldig lang tid på å svare,så jeg svarte mye det samme som SRD)

Endret av erlend-mb
Lenke til kommentar

Kan jo og slenge på Canon 30D på listen over aktuelle kameraer. Tar 5 bilder i sekundet og koster for øyeblikket 5000 hos Japan Photo. Så får du jo litt mer penger å bruke på optikk i forhold til 40D:)

Har du store hender tror jeg nok også du vil finne 30D/40D bedre å holde i en 450D, men anbefaler at du prøveholder begge i butikken :)

Endret av magnusgl
Lenke til kommentar

Netopp kommet tilbake fra en tur i butikken, og må ærlig innrømme at jeg er forelsket :p

40D satt som støpt i mine forholdsvis store hender, det føltes helt riktig på alle måter, passe tungt, alt av funksjoner var innenfor perfekt rekkevidde.

Har innhentet tillatelse fra fruen til å øke budsjettet med noen få tusenlapper, så nå går jeg igrunn bare å tripper her, kan ikke disse skattepengene komme tidlig i år da :p

Lenke til kommentar
Netopp kommet tilbake fra en tur i butikken, og må ærlig innrømme at jeg er forelsket :p

40D satt som støpt i mine forholdsvis store hender, det føltes helt riktig på alle måter, passe tungt, alt av funksjoner var innenfor perfekt rekkevidde.

Har innhentet tillatelse fra fruen til å øke budsjettet med noen få tusenlapper, så nå går jeg igrunn bare å tripper her, kan ikke disse skattepengene komme tidlig i år da :p

Et meget godt kamera som du ikke kommer til å bli skuffet over :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvordan ekstremsport snakker vi om her?

For jeg er av en slik oppfattning av å hoppe litt på et snowboard i bakken IKKE er ekstremsport, men om du står ned syke offpist løyper og hopper ned stup på en 10-12 meter snakker vi ekstremsport.

Folk som anbefaler vidvinkel til dette er helt på villspor. Fotografen står som regel litt lengre unna enn 2 meter når dette skjer.

For det første må du ha LYSSTERK optikk. Lystterk optikk gir dessuten langt raskere AF. Bildestabilisator er ikke det viktigste her.

Aller rimligste og desidert beste forslag hittil er den som foreslo Sigma 50-150 mm f2.8 NB! Denne er i en gammel og en ny utgave.

Hadde jeg skulle kjøpt kamera og med min kunnskap og et begrenset budsjett, hadde jeg kjøpt to objektiv

Tamron 17-50 f2.8

Sigma 50-150 f2.8

Denne kombinasjonen gir garantert mest bang for da bucks. Med en converter på sigmaen har du også en 70-210 f4 som heller ikke er å forakte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...