iMacKenna Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Fant en del billige på ebay, de er sikkert dårlig. Men er de værre enn blitsen på kamerahuset? Billig blits 1 Billig blits 2 Billig blits 3 Billig blits 4 Endret 12. april 2008 av dill-hole Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Blitser fra anerkjente produsenter som f.eks Metz og Sigma virker garantert sammen med ditt kamera; noe som jo er viktig med blits. Kort sagt den skal kunne mer enn å blinke. En blits av kvalitet innehar bl.a software som sørger for at den er kompatibel til å jobbe sammen med originale blitser fra en hvilken som helst kameraprodusent. Jeg vurderer av den grunn ikke blitser fra mer eller mindre ukjente "jallaprodusenter" Pentax AF200FG er antagelig en brukbar blits for en rimelig penge, men hodet kan dessverre ikke tiltes; noe jeg kommer tilbake til.. Pentax AF 360FGZ er nok enda bedre, men hodet kan kun tiltes vertikalt. Det finnes minst en bruker her inne som har den og kan si mer om den i praksis... Om du ikke har råd til en original Pentax blits så er et godt alternativ en Metz 48 AF for Pentax/Samsung. Denne kan tilte blitshodet både vertikalt og horisontalt noe som er nyttig når man fotograferer med kameraet "rotert på høykant".... Hva er så vitsen med svingbart blitshode? Jo, om du fotograferer innendørs så retter du ikke blitsen rett i ansiktet på folk. Du lar lyset slå via veggen eller taket fordi resultatet blir da langt bedre lyset blir bløtere og du slipper harde stygge slagskygger i bildene. Lyset fra blitsen kommer nemlig fra et forholdsvis lite punkt og om du slår dette via vegg eller tak blir det spredt utover noe som da gir deg langt bedre resultat. Den eneste gangen det er nyttig å rette blitsen rett imot folk er når du fotograferer i motlys... Les mer om den omtalte Metz blitsen.. PS: Søk gjerne i Pentax forumet på dpreview hvor også Metz blitsen er blitt diskutert opp og ned. Du må registrere deg for å kunne søke der inne.. Edith: leif Endret 12. april 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg er enig med forrige taler om viktigheten av å kunne tilte blitzen opp i taket ved innendørs portrettfoto. Det gir fantastisk mye bedre belysning enn å rette blitzen direkte mot motivet. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Dersom du ikke trenger TTL, er Vivitar 285 et godt valg. Dersom du er fristet til å prøve eldre blitzer er det viktig at de ikke har så høy spenning at de griller den sensitive elektronikken i kamerahuset ditt. Det går stort sett greit å låne blitzer for andre kamerasystemer også. Jeg vil anbefale TTL og vridbart hode for alle situasjoner der du ikke har god tid. Om folk poserer går det greit å ta et par testbilder for å stille inn lysmengden, mens for raske familiebilder og lignende er det utrolig hendig å lage et stort lysfelt i taket eller veggen (blir som en softbox) og knipse i vei. Flere av Pentax og Metz-blitzene (og muligens Sigma) kan trigges trådløst uten ekstrautstyr også. Det er mye penger å spare på å kjøpe Pentax-blitz i USA, jeg kjøpte Pentax 540 til ca 1900kr da en kompis var på tur der borte. Det er omtrent halv pris av butikkpris i Norge. I mellomtiden kan du kanskje prøve å holde en finger foran den innebygde blitzen eller dempe den litt på andre måter, eller du kan gå for Terry Richardson-stil. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Fant en del billige på ebay, de er sikkert dårlig. Men er de værre enn blitsen på kamerahuset? Billig blits 1 Billig blits 2 Billig blits 3 Billig blits 4 Alternativ 1 ser ikke så galt ut, sånn på papiret. Men det kan godt hende du får trøbbel med over eller undereksponering eller annet smårusk. Styring av blitz er kompliserte greier. Sigma f.eks sliter med at de må oppgradere elektronikken hver gang det kommer et nytt kamerahus. Og Sigma de har utviklingsressurser, obskure pirater trøbler kanskje enda mer. Så det spørs om ikke rådet om å kjøpe en ukomplisert blitz er lurest, hvis du vil spare penger. Den Vivitaren som blir nevt er en gammel traver. MaritmTim Lenke til kommentar
rlidal Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 I mellomtiden kan du kanskje prøve å holde en finger foran den innebygde blitzen eller dempe den litt på andre måter, eller du kan gå for Terry Richardson-stil. Og då må eg spør kva han gjer Eg anar ikkje kven det er heller. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Og då må eg spør kva han gjer Eg anar ikkje kven det er heller.Jeg lurte på det samme og googla. Svaret er motefotograf som gir f i utstyret. Mvh Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Og då må eg spør kva han gjer Eg anar ikkje kven det er heller.Jeg lurte på det samme og googla. Svaret er motefotograf som gir f i utstyret. Han gir ikke f i utstyret, han har bare valgt å bruke point'n'shoot siden han har dårlig syn og det fungerer best for ham. Han bruker ofte innebygd blitz, og har en rå og direkte stil. http://images.google.no/images?q=terry+richardson Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Han gir ikke f i utstyret, han har bare valgt å bruke point'n'shoot siden han har dårlig syn og det fungerer best for ham. Han bruker ofte innebygd blitz, og har en rå og direkte stil.Jeg formulerte meg kanskje litt uheldig. Det jeg mente å si at han tilsynelatende har en pragmatisk og ujålete holdning til ustyret. Jeg kan forresten styre meg for de bildene du viste. Situasjonsbilde av en som fotografer ei silikonberte som ser såkalt forførende inn i kamera il denne fotografen, med sperm på brystene, gir meg ikke så¨mye. Bortsett fra en følelse av at dette har jeg sett før. Skal vi bli provosert, eller skal vi bli kåte av det? Eller er det en sånn kynisk, distansert kommetar av noe slag? Kynisk ironi fikk jeg overdose av i forrige århundre Mvh Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 For de som lurer; Yashica T4 har en 4-elements Zeiss Tessar med T*-coating, 35mm f3.5 og er helt super på alle måter. Jeg skulle ønske vi hadde noe tilsvarende digitalt. Om du vil bli provosert eller kåt må du bestemme selv. Når han tar bilder av modeller som Jessica Alba eller reklame for Levi's og Sisley er det ikke sperm på brystene, men han har alltid en rå og direkte punk-inspirert stil uansett motiv. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Og så utrolig billig det var i forhold til kvaliteten. Bedre enn de fleste slr med zoom i konsumentklassen, billigere enn det billigste slr. Jeg kjøpte aldri en slik, men hadde det alltid i tankene. Lenke til kommentar
fnuffleh Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Vivitar 285HV skal være gode greier, kan bestilles billig fra Gadget Infinity på ebay. Det burde vel være denne du trenger: http://cgi.ebay.com/Vivitar-285HV-flash-fo...1742.m153.l1262 Det har vært mye problemer med kvaliteten på disse i en tidligere batch, men de nyeste skal være av god kvalitet. Vurder også Sunpak 383: http://www.adorama.com/SU383.html?searchin...3&item_no=6 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg vet lite om Sunpak fra senere år, men da jeg startet å jobbe presse brukte jeg en kraftig Sunpak. Den kom med fargefiltre og diffuser som standard, og gjorde jobben sin skikkelig godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå