Pysj Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Landets fem største regionsaviser har ertet på seg flere titalls frilansfotografer ved å trykke bildene deres uten tillatelse. Les mer Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Det er ganske hårreisende at avisene har holdt på slik, så jeg kan bare håpe at de rydder opp i dette og at frilanserne får pengene sine, ikke bare i fremtiden, men for alle de bildene avisene har urettmessig brukt. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Rimelig amatørmessig av avisene ville jeg si. Ikke bare hadde jeg krevd betaling for bildene som hadde blitt brukt urettmessig, men også oppreisning, f.eks dobbelt vederlag. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg også håper at avisene tar seg selv i nakken og rydder opp i dette både med tanke på det som har skjedd, men også komme fram til en ordninge for fremtiden også. Det er prinsippet som er det viktigste her. At noen ikke skal kunne bare bruke andres arbeid sånn helt uten videre å spørre eller betale for det. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Jeg er glad i å lage mat og liker og eksperimentere med krydder, derfor lurer jeg: Hvor får man tak i frilanspepper? For ordens skyld: Dette er ment som en kommentar til språkbruken i overskrifta. Den burde vært en god kandidat for Nytt på Nytt redaksjonens skeve språkøre. MaritimTim Endret 13. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Har ikke noe problem med det jeg. Å "få pepper for noe" er et helt ok idiomatisk uttrykk og en variasjon over det er det ingen verdens ting i veien med. Endret 14. april 2008 av Aetius Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg syns også det var en helt grei overskrift. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Har ikke noe problem med det jeg. Å "få pepper for noe" er et helt ok ideomatisk uttrykk og en variasjon over det er det ingen verdens ting i veien med.Jeg er fortrolig med idiomet. Ingen problem med det. Det er gramatikken som blir underlig. "Regionavisene får pepper av frilansere", ville etter mitt syn vært en mye bedre løsning, enn å konstruere et slikt bastardord ad hoc. Ad hoc ord dør ofte like raskt som de oppstår. Fordi de fleste av dem ikke har livets rett. En kanskje en enda bedre løsning hadde vært å nøye seg med "Regionavisene får pepper". Jeg tror forresten sånne ad hoc ord ofte oppstår ut fra et ønske om å stappe mange budskap inn i ei overskrift. Problemet er at setninger med flere budsakap ofte kommuniserer dårlig. De blir rett og slett for tvetydige. Bruken av bindestrek tror jeg og er overflødig. Det er korekt å bruke bindestrek når norske og engelske ord blir slått sammen. Men her har freelanse blitt fornorska, og da tror jeg det også blir feil. MaritimTim EDIT: En typo eller to Endret 13. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Er faktisk enig med Tim her. Ordstillingen gir godt rom for Nytt på Nytt-humor. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Bindestreksproblematikken er jeg enig i, men det er nok skrevet sånn for å gi mest mulig info på penest mulig vis. Ikke alltid det er best å følge reglene slavisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg