spareku Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 http://www.krf.no/portal/page?_pageid=33,6...ment_id=3512162 KrF provoserer meg kraftig. Hva synes dere? Greit nok at de får velge biskoper, men at de får statlig finansiering til overtroen sin og attpåtil paragrafer i grunnloven, er latterlig. Legg ned monarkiet og la kirka klare seg på egne ben! Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Du vil vel heller ha moskeer du? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Du vil vel heller ha moskeer du? Hva får deg til å tro at det er alternativet? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Du vil vel heller ha moskeer du? Hva får deg til å tro at det er alternativet? Kan du nevne et eneste land i verden der en eneste religion ikke har flertall blant befolkningen? Og hva tror du da dette kommer av? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Du vil vel heller ha moskeer du? Hva får deg til å tro at det er alternativet? Kan du nevne et eneste land i verden der en eneste religion ikke har flertall blant befolkningen? Og hva tror du da dette kommer av? Huh? Så kristne kommer i mindretall i forhold til antall muslimer om statskirken oppløses? Er det virkelig så mange personer som egentlig ikke er kristne men som er meldt inn i statskirken? Du kan vel begynne med de empiriske bevisene ved å vise til et lignende land der muslimer har blitt i flertall etter den kristne statskirken ble oppløst. Jeg har hørt flere argumenter mot å oppløse statskirken, men dette er vel noe av det vageste. Endret 11. april 2008 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Tja, du kan jo se på Tyrkia, en gang hovedsetet for den østlige kristendommen og et av de landene der kristendommen først ble spredt til, men i dag i overveldende flertall muslimsk. Dette har å gjøre med ting som har foregått statlig sett. Dersom staten sier at kristendommen ikke er viktig og velger å ikke prioritere kristendommen som religion, så er det jo ikke unaturlig at islam (som er den største religionen i verden) får fotfeste. Men det har vel ikke noe å si på for deg når du kan sitte og klage over at noen kroner i skatten din blir brukt på kirken. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Tror ikke det har så mye med det å legge ned en statskirke å gjøre, men mer av utbredelsen av selve religionen og til slutt politisk maktagelse, noe som vil skje med eller uten nedleggelse om konvertering/formering skjer i like stor grad. Noe jeg tviler det er særlig grobrunn for i Norge, da kanskje spesiellt med tanke på konvertitter. Alternativet i Norge blir en sekulær stat som lar religionene støtte seg selv gjennom sin menighet. Mange andre menigheter overlever i dag med bidrag fra sine medlemmer, og om folk er så dedikerte til religionen sin som disse mindre menighetene skal det ikke så mye til for å betale for sine egne regninger. Du kan vel se til USA der det er et offesiellt skille mellom stat og kirke, riktig nok ikke alltid vedlikeholdt men det er da der, og fremdeles har landet disse kristne verdiene du virker å verdsette, sammen med noen av de største menighetene man kan vitne i den vestlige verden. Se ikke på nedleggelse av statskirken som en bevegelse mot islam, men vekk fra all religion, en mer religionsnøytral stat. Men historiske minnemerker som dom- og stavkirker vil nok fremdeles opprettholdes på statens regning en stund fremover. Endret 11. april 2008 av Trynemjoel Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Se litt på hvor tyrkia ligger også da, sånn geografisk sett. Islamfrykt er ett fryktelig dårlig argument for å beholde statskirka.. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Som en kristen er jeg rimelig likegyldig til hele statskirken, men som nordmann er jeg tilhenger av den, for selv om vi geografisk sett er langt borte fra den muslimske kjernen, så har vi en god flyt av muslimske innvandrere og disse har også en mange ganger så høy fødselsrate som etniske nordmenn, så over tid (hvis dette fortsette) så vil landet ha et muslimsk flertall. Så jeg mener det er det beste å holde fast på Norge som kristen stat så lenge som mulig for å hindre at landet blir et fundamentalistisk regime som f.eks. Iran. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg sanser en ny kristenbevegelse i landet, Fuck for Christ - Vår løsning mot muslimsk flertall! Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg sanser en ny kristenbevegelse i landet, Fuck for Christ - Vår løsning mot muslimsk flertall! Men det er jo sant, fødselstallene går nedover i store deler av europa. Og dersom ikke folk tar seg sammen og begynner å produsere babyer, så kan de heller ikke klage den dagen de hører mumlelyder fra bønnetårnet i nærheten. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Jeg sanser en ny kristenbevegelse i landet, Fuck for Christ - Vår løsning mot muslimsk flertall! Men det er jo sant, fødselstallene går nedover i store deler av europa. Og dersom ikke folk tar seg sammen og begynner å produsere babyer, så kan de heller ikke klage den dagen de hører mumlelyder fra bønnetårnet i nærheten. Tror du undervurderer innvandingspolitikk og integrering og overvurderer andel muslimer i Norge. Beste kuren for å løse problemet om fremmedgjøring av innvandrere og disse fordommene som virker å være med en del normenn så bør kontakt mellom den gjennomsnittelige nordmann og innvandrer økes for å gjevne ut disse forskjellene, og etablere et felles politisk syn. Og hvordan skal en kunne argumentere mot statssponsede moskeer mot store antall muslimer når du selv insisterer på at de skal være med å sponse kirkedrift uten å virke som en hykler? Er det ikke da bedre med en sekulær stat som sier nei til særbehandling av alle religioner og livsyn? Dette vil inkludere sekulære livssynsorganisasjoner som HEF. Endret 12. april 2008 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Nå skal jeg komme med en realitet, kontroversiell, men en realitet; Det er bare bra at fødselstallene går ned, vi er altfor mange mennesker her i verden, enten du liker det eller ei, så er vi det. Om det er muslimer eller kristne er for meg likegyldig. Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Sekulært samfunn er veien å gå, og å holde seg til det. Legge ned strenge paragrafer i grunnloven for framtiden osv, uavhenig av hva som er majoriteten i befolkningen. Lenke til kommentar
LudvigVIII Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Du vil vel heller ha moskeer du? Hva får deg til å tro at det er alternativet? Kan du nevne et eneste land i verden der en eneste religion ikke har flertall blant befolkningen? Og hva tror du da dette kommer av? I Tsjekkia er 60% av befolkningen ikke-religiøse. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 "Malthus"..: Når et land blir industrialisert og modernisert går fødselsraten ned i det negative og blir avhengig av innvandring for befolkningsvekst, og de fattigste får flest barn. Samfunnspsykologi 101. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Least Religious Countries in the World 1. Sweden (up to 85% non-believer, atheist, agnostic) 2. Vietnam 3. Denmark 4. Norway 5. Japan 6. Czech Republic 7. Finland 8. France 9. South Korea 10. Estonia (up to 49% non-believer, atheist, agnostic) The survey concluded that "high levels of organic atheism are strongly correlated with high levels of societal health, such as low homicide rates, low poverty rates, low infant mortality rates, and low illiteracy rates, as well as high levels of educational attainment, per capita income, and gender equality. Most nations characterized by high degrees of individual and societal security have the highest rates of organic atheism, and conversely, nations characterized by low degrees of individual and societal security have the lowest rates of organic atheism. In some societies, particularly Europe, atheism is growing. However, throughout much of the world -- particularly nations with high birth rates -- atheism is barely discernable." Endret 12. april 2008 av Feltherre Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Least Religious Countries in the World1. Sweden (up to 85% non-believer, atheist, agnostic) 2. Vietnam 3. Denmark 4. Norway 5. Japan 6. Czech Republic 7. Finland 8. France 9. South Korea 10. Estonia (up to 49% non-believer, atheist, agnostic) The survey concluded that "high levels of organic atheism are strongly correlated with high levels of societal health, such as low homicide rates, low poverty rates, low infant mortality rates, and low illiteracy rates, as well as high levels of educational attainment, per capita income, and gender equality. Most nations characterized by high degrees of individual and societal security have the highest rates of organic atheism, and conversely, nations characterized by low degrees of individual and societal security have the lowest rates of organic atheism. In some societies, particularly Europe, atheism is growing. However, throughout much of the world -- particularly nations with high birth rates -- atheism is barely discernable." Dette stemmer jo ikke , ifølge ssb er 82,7 % av den norske befolkningen kristne (medlemmer av statskirken). Jeg er selv ikke medlem noe sted og tror bare på meg selv. Siden nesten alle andre i dette landet er kristne så aksepterer jeg statskirken, men siden staten finansierer organisasjonen deres med mine skattepenger så synes jeg det er rett og rimelig at biskopene og det meste ellers skal bestemmes av regjeringen slik at jeg kan få indirekte innflytelse på hva skattepengene mine brukes på ved å velge riktige politikere. Jeg synes f.eks det er kjempefint når politikerne kun velger å utnevne kvinnelige og homofile biskoper for å fremme likestillingen. Skal stat og kirke skille lag så må også kirken slutte å kreve penger fra staten. Ta heller inngangspenger slik på konsert , utested , kino , standup-show osv... Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Least Religious Countries in the World1. Sweden (up to 85% non-believer, atheist, agnostic) 2. Vietnam 3. Denmark 4. Norway 5. Japan 6. Czech Republic 7. Finland 8. France 9. South Korea 10. Estonia (up to 49% non-believer, atheist, agnostic) The survey concluded that "high levels of organic atheism are strongly correlated with high levels of societal health, such as low homicide rates, low poverty rates, low infant mortality rates, and low illiteracy rates, as well as high levels of educational attainment, per capita income, and gender equality. Most nations characterized by high degrees of individual and societal security have the highest rates of organic atheism, and conversely, nations characterized by low degrees of individual and societal security have the lowest rates of organic atheism. In some societies, particularly Europe, atheism is growing. However, throughout much of the world -- particularly nations with high birth rates -- atheism is barely discernable." Dette stemmer jo ikke , ifølge ssb er 82,7 % av den norske befolkningen kristne (medlemmer av statskirken). Jeg er selv ikke medlem noe sted og tror bare på meg selv. Siden nesten alle andre i dette landet er kristne så aksepterer jeg statskirken, men siden staten finansierer organisasjonen deres med mine skattepenger så synes jeg det er rett og rimelig at biskopene og det meste ellers skal bestemmes av regjeringen slik at jeg kan få indirekte innflytelse på hva skattepengene mine brukes på ved å velge riktige politikere. Jeg synes f.eks det er kjempefint når politikerne kun velger å utnevne kvinnelige og homofile biskoper for å fremme likestillingen. Skal stat og kirke skille lag så må også kirken slutte å kreve penger fra staten. Ta heller inngangspenger slik på konsert , utested , kino , standup-show osv... Det var det jeg og tenkte men så kan det være basert på en spørreundersøkelse. Eller så får jeg ikke den til å stemme. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Kan du nevne et eneste land i verden der en eneste religion ikke har flertall blant befolkningen? Og hva tror du da dette kommer av? Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå