Gå til innhold

Hvilke oppladbare AA- og AAA-batterier?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får stadig mer datarelatert utstyr som trenger batterier. Jeg nevner tastaturer, mus, kamera, mp3-spiller, gamepad, fjernkontroller osv. Jeg har noen sett med oppladbare batterier og en eldre lader. Dette bruker jeg nå, men batteriene begynner å bli slitne og krever hyppig lading selv ved bruk med det minst strømkrevende utstyret. Laderen er gammel og skal også byttes ut da den ikke lader Ni-Mh.

Jeg er altså ute etter tips til en god lader og tips til hvilke batterier jeg bør satse på. Er GP et greit valg? Komplett har bra utvalg. Hvilke av de laderene/pakkene som passer best, krever nok et lite studium, men det jeg umiddelbart legger merke til, er at de har ulik ladetid. Varer batteriene nevneverdig lengre ved bruk av en "treg" lader?

Er det noen brukbare batterier å få tak i på eBay? Jeg trenger en god del batterier og jo mer det er å spare, jo bedre er det. Har lest at det er mye lavkvalitet på eBay. Er det noen som har noe å anbefale?

Hva med GP batterier fra DealExtreme? Noen som har testet f.eks GP ReCyko+ AA eller GP ReCyko+ AAA? Ser ut som de tilsvarer noen som Komplett selger.

Eller hva med disse batteriene fra QXL?

Alle tips tas i mot med takk!

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svaret, gyt6.

Hadde imidlertid ønsket meg enda flere svar, så jeg presiserer herved spørsmålene. Hvilke av disse laderene bør jeg kjøpe (evt. bør jeg kjøpe en helt annen)?

GP ReCyko Value Charger, 2-4 timers lader

GP ReCyko Quick Charger, ca 6 timers lader

GP ReCyko Value Charger, 12-14 timers lader

Er det noen fordeler med å velge en "treg" lader? Jeg mener å ha hørt noe om at batterier ladet med trege ladere holder lengre for hver lading. Gjelder det fremdeles? Den 6-timers laderen så jo grei ut. OK pris, og jeg har det ikke så travelt at jeg trenger lading på 2-4 timer.

Har noen erfaring med GP-batterier fra DealExtreme?

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Hurtigladere sliter mer på batteriene, og man må derfor forvente at man ikke kan lade de like mange ganger. GP sier vel at man skal kunne lade deres batterier ca. 1000 ganger med en vanlig lader. Husker ikke hvor mye dette var for hurtigladerene, men jeg vil tippe 700-800 ganger.

Husk også at mange varer selges som kjente merkevarer, men ofte er dårlige kopier.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Hurtigladere sliter mer på batteriene, og man må derfor forvente at man ikke kan lade de like mange ganger. GP sier vel at man skal kunne lade deres batterier ca. 1000 ganger med en vanlig lader. Husker ikke hvor mye dette var for hurtigladerene, men jeg vil tippe 700-800 ganger.
Mener å huske at det var en tråd i forumet for en tid siden der det ble påstått at det ikke skulle være noe vesentlig forskjell i levetiden om man har hurtigladder fremfor standard ladder. Fant ikke trådn i farten

Min erfaring med GB-batterier er at batteriene holder spenningen lengre ved bruk av hurtigladder enn med standard ladder.

Ulempen med standard laddere er at de kun kan ladde batterier parvis, så man må liksom ha hurtigladder når man har apparater som går på et odde antall batterier. For man skal ikke ladde utladdede batterier sammens med fulladdede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...