karamasov Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hei. Jeg driver om dagen med en bandside, og jeg bestemte meg før jeg begynte å prøve på noe nytt. Før jeg startet HTML-kodingen i Dreamweaver, lagde jeg bakgrunnen til sidene i Photoshop. Det vil si bakgrunnsbilder med linker og noe grafikk. Planen var så å legge dette bildet som bakgrunn i DW, og lage bilde-href'er av linkene. (Jeg har sett flere som har gjort dette før, og det funker fint.) Men når jeg setter bildet mitt som bakgrunn i DW, kommer det opp to bakgrunnsbilder i stedet for ett. Det blir dobbelt opp, selv om jeg aldri har gjort noe for å få det. Hva skal jeg gjøre her? Og jeg kom nettopp til å tenke på; Går det an å lage bilde-href'er av et bakgrunnsbilde? Hvordan gjør jeg eventuelt dette? Takk. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hele koden hadde vært å foretrekke. :-) Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Helt ny i koding? Uansett, bruk CSS. Du kan riktignok lage CSS inne i HTML filen, men jeg vil anbefale å bruke eksternt stilark. Putt inn følgende i mellom <HEAD> og </HEAD> taggene i kodemodus: <link href="stil.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> Lag også en DIV i HTML dokumentet, der du putter inn bakgrunnen. Skriv da inn følgende mellom <body> og </body>: <div id="bakgrunn"></div> Sånn, da trykker du CTRL+N (File>New) og lag et CSS dokument. Lagre det som stil.css, eventuelt et annet navn, men husk å linke til rett i koden mellom <head> og </head> i tilfelle. Da er vi klar til CSS koden. Nå vet jeg ikke om bildet skal være midtsentrert eller ikke, og da går jeg utifra ja. Dette får siden midtsentrert. Skal i stil.css filen du laga: body { margin:0px; padding:0px; } #bakgrunn { background:url(bilde-ditt-her.jpg) no-repeat; width:800px; height:600px; position:absolute; margin:0 auto; } Bytt ut målene med dimensjonene på bildet. Nå, fått litt smaken på det? Lær deg HTML og CSS. Kjekt å kunne. Bruk eksempelvis (og nevnt tusenvis av ganger) HTMLdog. Du kommer aldri til å angre på at du lærte deg det. Edit: Glemte en del ting her. Endret 11. april 2008 av steffenz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå