Gå til innhold

Bakgrunnsbildeproblemer i DreamWeaver MX

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver om dagen med en bandside, og jeg bestemte meg før jeg begynte å prøve på noe nytt. Før jeg startet HTML-kodingen i Dreamweaver, lagde jeg bakgrunnen til sidene i Photoshop. Det vil si bakgrunnsbilder med linker og noe grafikk. Planen var så å legge dette bildet som bakgrunn i DW, og lage bilde-href'er av linkene. (Jeg har sett flere som har gjort dette før, og det funker fint.) Men når jeg setter bildet mitt som bakgrunn i DW, kommer det opp to bakgrunnsbilder i stedet for ett. Det blir dobbelt opp, selv om jeg aldri har gjort noe for å få det. Hva skal jeg gjøre her? Og jeg kom nettopp til å tenke på; Går det an å lage bilde-href'er av et bakgrunnsbilde? Hvordan gjør jeg eventuelt dette?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt ny i koding? Uansett, bruk CSS.

Du kan riktignok lage CSS inne i HTML filen, men jeg vil anbefale å bruke eksternt stilark. Putt inn følgende i mellom <HEAD> og </HEAD> taggene i kodemodus:

<link href="stil.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Lag også en DIV i HTML dokumentet, der du putter inn bakgrunnen. Skriv da inn følgende mellom <body> og </body>:

<div id="bakgrunn"></div>

Sånn, da trykker du CTRL+N (File>New) og lag et CSS dokument. Lagre det som stil.css, eventuelt et annet navn, men husk å linke til rett i koden mellom <head> og </head> i tilfelle. Da er vi klar til CSS koden. Nå vet jeg ikke om bildet skal være midtsentrert eller ikke, og da går jeg utifra ja. Dette får siden midtsentrert. Skal i stil.css filen du laga:

body {
margin:0px;
padding:0px;
}

#bakgrunn {
background:url(bilde-ditt-her.jpg) no-repeat;
width:800px;
height:600px;
position:absolute;
margin:0 auto;
}

Bytt ut målene med dimensjonene på bildet.

Nå, fått litt smaken på det? Lær deg HTML og CSS. Kjekt å kunne. Bruk eksempelvis (og nevnt tusenvis av ganger) HTMLdog.

Du kommer aldri til å angre på at du lærte deg det.

Edit: Glemte en del ting her.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...