Gå til innhold

Hva hjelper mot gangsperre i musklene?

Anbefalte innlegg

Fikk gangsperre i armene og brystet etter å ha trent på SATS for første gang på onsdag. Gikk ganske greit i går og jeg trodde det skulle bli bra til i dag, men der tok jeg veldig feil. Har blitt mye verre og nå gjør alt så fryktelig ondt f eks skrive på PC-en. Noen som vet hvordan jeg skal få bort smertene? Hvordan skal jeg fårebygge gangsperre neste gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk gangsperre i armene og brystet etter å ha trent på SATS for første gang på onsdag. Gikk ganske greit i går og jeg trodde det skulle bli bra til i dag, men der tok jeg veldig feil. Har blitt mye verre og nå gjør alt så fryktelig ondt f eks skrive på PC-en. Noen som vet hvordan jeg skal få bort smertene? Hvordan skal jeg fårebygge gangsperre neste gang?

Øl funker, får musklene til å slappe av.

Lenke til kommentar

Siden det er første gang du trener styrke på veldig lenge (?), så er det fornuftig å ikke slite deg helt ut! Ta heller å fjern noen kilo de første par-tre gangene og heller fokuser på å gjøre øvelsene teknisk korrekt! Når man kraftig belaster muskulatur som man ikke har belastet på en stund er det normalt å bli veldig støl! Det er ikke noe som kan gjøres for å forebygge dette, og er bare muskelvevets måte å fortelle deg at nå har den kanskje presset seg litt for mye utover sin tåleevne.

Pass på å varm og ordentlig før du begynner.

Tøying etter trening har ingen positiv effekt for forebygging av gangsperre, og frarådes også etter tung styrketrening av diverse årsaker vi ikke trenger å gå inn på.

Lenke til kommentar

å drikke seg full hjelper sikkert, men øl i små mengder gjør ingenting.

smertestillende tabletter skal hjelpe mot muskelsmerter.

men husk, jo mer vandt musklene dine er til trening. jo mindre gangsperr får du. etter å ha trent regelmessig i noen uker får du nesten ikke gangsperr lengre.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Siden det er første gang du trener styrke på veldig lenge (?), så er det fornuftig å ikke slite deg helt ut! Ta heller å fjern noen kilo de første par-tre gangene og heller fokuser på å gjøre øvelsene teknisk korrekt! Når man kraftig belaster muskulatur som man ikke har belastet på en stund er det normalt å bli veldig støl! Det er ikke noe som kan gjøres for å forebygge dette, og er bare muskelvevets måte å fortelle deg at nå har den kanskje presset seg litt for mye utover sin tåleevne.

Tøying etter trening har ingen positiv effekt for forebygging av gangsperre, og frarådes også etter tung styrketrening av diverse årsaker vi ikke trenger å gå inn på.

Tusen takk for svar. Er første gang jeg trener på lenge ja. Trente med en kompis som nå har trent styrke i over en måned og ble litt ivrig kan man si. Det med tøying viste jeg ikke at ikke funket. Fikk nemlig ikke tøyd etter treningsøkten siden treningssentere stengte. God oppvarming hadde jeg (20-30 min).

men husk, jo mer vandt musklene dine er til trening. jo mindre gangsperr får du. etter å ha trent regelmessig i noen uker får du nesten ikke gangsperr lengre.

Vet ikke om jeg gidder å ta smertestillende :p . Får nok bare ta det litt roligere neste gang.

Noen som vet hvor lenge smertene kommer til å vare? Ikke så veldig gøy akkurat :p .

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Er første gang jeg trener på lenge ja. Trente med en kompis som nå har trent styrke i over en måned og ble litt ivrig kan man si. Det med tøying viste jeg ikke at ikke funket. Fikk nemlig ikke tøyd etter treningsøkten siden treningssentere stengte. God oppvarming hadde jeg (20-30 min).

Vet ikke om jeg gidder å ta smertestillende :p . Får nok bare ta det litt roligere neste gang.

Noen som vet hvor lenge smertene kommer til å vare? Ikke så veldig gøy akkurat :p .

Spørs hvor omfattende det er.

Alt fra 3 dager til 3 uker

Lenke til kommentar

Okei, det med at tøying skal forebygge gangsperre er en god gammel ingrodd myte, spesielt blant den eldre garde! Nei, egentlig for de fleste :p Det er masse forskning gjort om emnet, og det er godtatt at det ikke har noen hensiktsmessig påvirkning på gangsperren.

Det som skjer når man trener styrke, er jo at man faktisk river i stykker muskelfibre; det dannes flere mindre rupturer/sår i muskulaturen, så det er jo helt logiskt at å tøye ikke bør virke hensiktsmessig. Er en strikk slitt på midten, blir den ikke noe nevneverdig sterkere av å tøyes, heller motsatt!

Etter tung styrketrening er netopp det en av grunnene til at man ikke bør tøye, hvis man allikevel tøyer bør man være veldig forsiktig. En annen grunn, er at etter endt styrkeøkt vil endorfinnivåene i kroppen være høyere enn normalt (bla. på grunnn av alle de pådratte små rupturene), dette gjør at du ved tøying kan strekke vevet i enda større grad utover egen tåleevne. Altså med høye endorfinnivåer kan det skje at du kjenner at det strekker på et senere tidspunkt enn når du tøyer ellers.

Lenke til kommentar
Ta deg et varmt bad og smør på litt varmekrem som du får kjøpt på sportsbutikker :)

Så ikke ditt svar. Synd jeg ikke har badekar da :( . Får vel ta en lang dusj :p .

Noen som vet om proteinshake hjelper? Siden muskelfibrene er skadet bør jo protein gjøre så de blir reparert/ersattet raskere? Hadde i hvert fall ikke så ondt på torsdagen (trente på onsdag) og jeg hadde da tatt en proteinshake på onsdag etter treningsøkten.

Lenke til kommentar

Det som hjelper på sikt er å trene hardere. Det er ikke særlig lurt å trene mindre hardt. Musklene må bli vant til belastningen. Du bare utsetter problemet om du trener lett. Det kan være mange andre gode grunner til å trene med lette vekter, men for å slippe unna stølhet hjelper det heller dårlig. Er som å pisse seg i buksa for å holde seg varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...