Gå til innhold

Disker som forsvant

aeh

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte byggesett-pc via MPX. Alt fungerte fint i et par måneder, men så tok PSU kvelden. Fikk tilsendt ny PSU etter kort tid (bra service) og installerte denne.

Problemet er at diskene mine ikke spinner opp og heller ikke dukker opp i BIOS. Jeg har ikke rørt noe annet enn ledningene til og fra strømforsyningen og ting har jo virka før. Diskene er SATA 2.

Jeg har også prøvd å demontere hele riggen, forsikret meg om at jeg har satt alle kabler skikkelig i, byttet om på SATA-kontaktene, strømledningen, resatt BIOS og alt jeg kan komme på. Men diskene spinner ikke opp og blir da heller ikke funnet i BIOS.

1. Kan det tenkes at strømforsyningen kortslutta ett eller annet i forbindelse med diskkontrolleren på hovedkortet da den tok kvelden?

2. Skal diskene spinne opp uansett når de får strøm, selv om de ikke blir gjenkjent?

Takker på forhånd for alle innspill!

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om diskene ikke spinner opp så har du trolig et problem...

Diskene vil nemmelig spinne opp helt uavhengig om de er tilkoblet en datamaskin. Så lenge de får strøm så vil de spinne - det er jeg 99% sikker på.

Om du kan - med et multimeter eller noe - bekrefte at det faktisk kommer strøm til kontaktnee du bruker så er det ikke totalt utelukket at PSUen kan ha tatt med seg diskene når den røk. Det har skjedd før.

Ikke hopp til den konklusjonen dog. utelukk det du kan, men annbefaler at dersom du har muliget så tester du diskene i en annen maskin. Det vil hjelpe deg mye med å finne ut hva som faktisk er problemkilden.

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

Du hadde helt rett, diskene er døde. Jeg kjøpte en ny disk og den fungerer helt fint. Den gamle PSU'en ga nok diskene den siste olje da den døde.

Jeg hadde jo tenkt å rydde på maskinen og dette gjorde forsåvidt jobben helt utmerket.

Anyhooo - takk for hjelpen! Slapp å sende inn hele greia og vente i ukevis.

Anders

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...