Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MB 300TE med vibrasjoner ved 100 km/t

kulos

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 1986 W124 300TE. Svært fornøyd med bilen, med siden i fjor har det tilkommet vibrasjoner ved kjøring rundt 100km/t. På vinterdekkene som er relativt smale og på 15'' felg har jeg ingen problemer, men når jeg setter på sommerdekkene 205/55-16 blir bilen svært plagsom.

Sterke vibrasjonene som opptrer kun rundt 100 km/t, men forsvinner i sving. Bilen klatrer forferdelig på sporete vei. Hjullager foran og bak skiftet. Hjulene er balanserte, men dekkene er slitte, Styredemper/styrestag/støtdempere foran/bærekulene foran er skiftet. Skivene er helt fine og vibrasjonene forsterkes ikke ved bremsing.

Samme symptomatikk på ett annet sett felg-dekk av samme dimensjon, så jeg tviler på at det har noe med dette å gjøre. De som sitter på nå fungerte helt fint på en noe nyere 280TE.

Kan dette være foringene i bærebruene foran?? Er det overhodet mulig å skifte disse uten å trekke sammen fjærene (noe som med disse fjærene vel nesten ikke lar seg gjøre uten dette himla dyre spesialverktøyet)

Ideer er svært velkomne. Har noen dette fjærkomprimeringsverktøyet (to skiver med sentrert "skrue") som de kunne tenke seg å leie ut?

Med vennlig hilsen

kulos

Endret av kulos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig rart at problemet er borte når du har på vinter dekka.. Jeg vil tørre og påstå at det er sommerdekk/felg som er ustabilt, men det virker som om du har sjekka alt grundig så blei litt usikker.. Du never også at dekka er slitte så kjøp nye!

Rister det i rattet eller bilen? prøvd og kryssbytta hjula? Sett de foran bak.. Pump 3-4 bar inni dekka og kjør. Se hva som skjer. Ikke spør meg hvorfor, men prøv.. Jeg mistenker at du kjører rundt med noen søppel dekk :hmm:

De bilene her skal vel tåle litt breiere dekk før dem begynner og spore.. Sjekka vinkler foran?

Jeg tror ikke det er foringene og ville spart meg for det der... Tror det er veldig sjeldent at de ryker sånn jeg husker. Kan bytte dem uten fjærklemma, men det blir veldig ufint! Tror jeg bare har bytta de etter forstillingskontroller hvor justeringsbolter som sitter godt løsnes med skjærebrenner og vold :p Gamle dritbiler :D

Vibrasjonene pleier og bli borte når du bremser (setter press på foringene) for at det skal være et typisk tegn på defekte foringer.

Er det no slakk i hjelpesnekka?

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

Vel jeg tviler sterkt på at det er et dekk/felg problem. Har heller ikke særlig lyst til å kjøpe nye dekk før jeg finner ut av dette, da jeg i evt kommer til å kjøpe 15'' orginalstørrelse hvis dette ikke kan løses relativt enkelt. Toppfestene for støtdemperne er forresten også skiftet.

Dette kan sikkert være et "vinkelproblem." Bør vel ta med bilen på verksted en tur for en sjekk av foringer og "spissing."

"Stjerneservice" blir foreslått. Andre som har gode erfaringer derfra? Bor i Oslo og er svært mobil på Østlandsområdet. Har blandede erfaringer med mercedesverksted og problemløsing, så forslag til seriøse aktører mottas med takk. Hvor reparerer alle W124 taxieierne bilene sine?

Et annet spørsmål: Har noen, som jeg, kjøpt standardfjærer foran fra AutoTrio til denne biltypen. Bilen har blitt svært høy foran (uavhengig av det aktuelle problemet). Ikke akkurat pent! Noen som vet hvor man kan få tak i standrdfjærer billig med normal lengde?

Mvh

Kulos

Lenke til kommentar
"Stjerneservice" blir foreslått. Andre som har gode erfaringer derfra? Bor i Oslo og er svært mobil på Østlandsområdet. Har blandede erfaringer med mercedesverksted og problemløsing, så forslag til seriøse aktører mottas med takk. Hvor reparerer alle W124 taxieierne bilene sine?

Et annet spørsmål: Har noen, som jeg, kjøpt standardfjærer foran fra AutoTrio til denne biltypen. Bilen har blitt svært høy foran (uavhengig av det aktuelle problemet). Ikke akkurat pent! Noen som vet hvor man kan få tak i standrdfjærer billig med normal lengde?

Har aldri selv benyttet Stjerneservice (kjører Citroën og bor i Bergen ;-) ), men vet at han / de som driver sjappen der er entusiaster på sin hals, at de er godkjent fra MBs side til å utføre reparasjoner på MB, og har hørt fra andre at de har hyggelige priser og gjør et utmerket arbeid. Drosjenæringen er noen av de som benytter tjenestene til de, så jeg tror du trygt kan bruke de.

Jeg har ikke noe med sjappen å gjøre, men har deltatt i en diskusjonsgruppe med grunnleggeren, og har fått et særs positivt inntrykk. De har nettside og butikk også: http://www.stjerneservice.no

Lenke til kommentar

De pleier og bli grisehøye foran hvis du kun bytter fjærer der. Bytt bak også eller vent et år eller 2 til fjærene foran siger litt sammen.. Du har nok fått standar fjærer...

Ta forstillingskontroll på VT dekk på slependen.. Bra utstyr og bra pris. Vi tar 1800,- for 4 hjuls kontroll. De tar rundt 1000 lappen og veit hva dem driver med.. Jeg sender mine kunder dit og enda ikke hørt om noe tull! (De har kjøpt nytt forstillingsapparat og kjører lav pris for og få skrudd inn de penga igjen)

Det kan være et ork og justere disse så mulig prisen er litt høyere enn på en vanlig corolla for og si det sånn..

Lenke til kommentar

Vil bare bemerke et par ting.

Stjerneservice er ikke et autorisert Mercedes-Benz verksted.

Når det gjelder andre fjærer så hadde jeg kjøpt de lengste-senkefjærene fra Aabenraa fælglager i Kongsberg og montert de tjukkeste fjærputene, da får du en ganske normal høyde på bilen.

Det finnes vel omtrent 4 forskjellige fjærer foran til W124, for å finne den rette må man regne ut et visst antall poeng basert på ekstra utstyr og motortype da skal ikke bilen bli så høy.

Når det gjelder vibrasjonene så ville jeg sjekket avbalanseringen av sommerdekkene en gang til hos på et annet verksted enn du gjorde i første omgang.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...